Drogi na Warmii i Mazurach w budowie. Na jakim etapie są inwestycje?

2020-11-10 17:22:04(ost. akt: 2020-11-10 15:21:12)

Autor zdjęcia: GDDKiA Olsztyn

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje zadania z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025). Na większości z nich trwają już zaawansowane prace budowlane.

Obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15

W ciągu drogi krajowej nr 15 trwa budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego o długości 17,7 km. Obwodnica ominie Nowe Miasto Lubawskie od wschodu. Będzie drogą klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1.

Obecnie wykonawca prowadzi roboty ziemne (wykopy, nasypy, wymiany gruntów, wzmocnienia podłoża), konstrukcyjne (warstwy podbudów z kruszywa, betonu asfaltowego oraz warstwę wiążącą). Przebudowuje także kolizje z sieciami energetycznymi, wodociągowymi i gazowymi. Na obiektach inżynierskich wykonywane są prace na wszystkich frontach. Prowadzone są prace zbrojarskie oraz betoniarskie w zakresie betonowania ustroju nośnego jak i ław fundamentowych. Wykonywane są roboty brukarskie: krawężniki kamienne, betonowe, nawierzchnia z kostki. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 50 proc.

S61 Szczuczyn - Ełk Południe

Odcinek o długości ok. 23,3 km jest w budowie od marca 2020 r. Wartość umowy w formule „Projektuj i buduj” to niemal 700 mln zł.

Roboty ziemne są na poziomie 50 proc. zaawansowania. Trwają prace na 17 z 19 obiektów inżynierskich. Rozpoczęło się układanie nawierzchni betonowej. W tym roku wykonawca planuje ułożyć do 10 km nawierzchni na każdej z jezdni. Ogółem zaawansowanie rzeczowe wszystkich prac na kontrakcie przekroczyło 30 proc.

S61 Ełk Południe - Wysokie

Długość odcinka to ok. 22,9 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o długości ok. 4 km). Wartość umowy w formule „Projektuj i buduj” to 686 mln zł. Pod koniec września br. uzyskano dla tego zadania decyzję ZRID, a pierwsze prace ruszyły na początku października. Obecnie na budowie toczą się prace przygotowawcze. Trwa karczowanie, prowadzone jest też odhumusowanie i dogęszczanie terenu oraz wymiany gruntu.

S61 Wysokie - Raczki

Ponad dwudziestokilometrowy odcinek jest w budowie od października 2019 r. Wartość umowy w formule „Projektuj i buduj” to 484 mln zł.

Aktualnie prowadzone są roboty drogowe na trasie głównej i drogach dojazdowych. Rozpoczęte zostały już roboty bitumiczno-asfaltowe. Trwają intensywne prace na wszystkich 19 obiektach mostowych, z czego na sześciu z nich zaawansowanie przekroczyło 90 proc. Przebudowy wszystkich kolizji w zakresie poszczególnych branż zostały zakończone.

Prowadzone są dalsze roboty w zakresie branży wodociągowo-kanalizacyjnej, energetycznej, telekomunikacyjnej i melioracyjnej. W miejscach, gdzie jest to możliwe, prowadzone są roboty wykończeniowe oraz nasadzenia zieleni. W dalszej perspektywie planowane jest rozpoczęcie docelowych prac nad nawierzchnią główną z betonu cementowego oraz budowa elementów systemu zarządzania ruchem. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 54 proc.

S7 Napierki - Mława

Na tym odcinku, o długości prawie 14 km, decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) drogowcy otrzymali w marcu br., a z każdym tygodniem otwierane są nowe fronty robót.

Wykonawca prowadzi roboty ziemne w zakresie wykopów i nasypów oraz rozpoczął układanie pierwszych warstw konstrukcji nawierzchni. Na obiektach mostowych wykonywane są wykopy pod fundamenty, fundamenty oraz prace betoniarskie, murarskie i zbrojarskie. Na dwóch obiektach zamontowano belki prefabrykowane. W dalszym ciągu układane są elementy przepustów prefabrykowanych, a na części z nich wykonywane są płyty przejściowe.

Równolegle toczą się roboty z branż: teletechnicznej, energetycznej, melioracyjnej i wodno-kanalizacyjnej. Przewidziane w ramach umowy prace archeologiczne zostały zakończone. Z początkiem października zostanie przejęta od dotychczasowych właścicieli ostatnia z występujących na tym odcinku nieruchomość zabudowana. Zaawansowanie kontraktu wynosi ok. 30 proc.

S7 Mława - Strzegowo

O ile poprzedni odcinek na krótkiej części biegnie wzdłuż obecnej DK7 to ten w całości prowadzi nowym śladem po wschodniej stronie Mławy.

Prace budowlane na odcinku o długości ok. 21,5 km zaczęły się w październiku 2019 r. Wykonywane są nasypy i wykopy oraz dolne warstwy konstrukcji nawierzchni. Wykonywane są również wzmocnienia terenu w postaci wymiany gruntów. Na większości obiektów mostowych wykonywane są prace betoniarskie i zbrojarskie w zakresie ustroju nośnego. Wykonywana jest izolacja fundamentów oraz kap chodnikowych. Równolegle toczą się roboty z branż: teletechnicznej, energetycznej, melioracji i wodno-kanalizacyjnej. Zakończono prowadzone prace archeologiczne. Zaawansowanie kontraktu wynosi ponad 30 proc.

S7 Strzegowo - Pieńki

Blisko 22-kilometrowy odcinek trasy omija Strzegowo, a od Glinojecka biegnie wzdłuż obecnej DK7. Prace budowlane na tym odcinku zaczęły się we wrześniu ubiegłego roku. Wykonywane są nasypy i wykopy, wzmocnienia gruntów oraz dolne warstwy konstrukcji nawierzchni. Na obiektach mostowych wykonywane są prace betoniarskie i zbrojarskie w zakresie ustroju nośnego. Na półmetku są roboty branżowe. Kończą się rozbiórki budynków, porządkowany jest teren po wycince. Zaawansowanie wynosi ok. 55 proc.

S7 Pieńki - Płońsk

Prace na tym blisko 14-kilometrowym odcinku zaczęły się również, tak jak na sąsiednim, we wrześniu 2019 r. Wykonawca prowadzi prace przy nasypach i wykopach, co doskonale widać z obecnej DK7.

Trwają prace przy wykonywaniu dolnych warstw konstrukcji nawierzchni. Na obiektach mostowych wykonywane są prace betoniarskie i zbrojarskie w zakresie ustroju nośnego. Na ukończeniu są rozbiórki budynków, porządkowany jest teren po wycince. Zaawansowanie na koniec września wyniosło ponad 50 proc.

S5 Ornowo - Wirwajdy

Droga na S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy będzie miała długość ok. 5 km. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.

Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy. Nowy odcinek ułatwi dojazd z DK16 do istniejącej obwodnicy, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda. Prace budowlane na tym odcinku zaczęły się latem br. Obecnie prowadzone są wymiany gruntów, trwają prace przy fundamentach obiektów inżynieryjnych. Rozpoczęły się przebudowy kolizji energetycznych i wodociągowych. Zaawansowanie robót wynosi ponad 10 proc

S16 Borki Wielkie - Mrągowo

Inwestycja o wartości 626 mln zł będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16. Nowy odcinek drogi będzie miał długość około 16 km, w tym ok. 13 km w ciągu S16. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej.

Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe. Zadanie jest realizowane w systemie „Projektuj i buduj”. Obecnie trwa etap projektowania, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021.

mat. GDDKiA Olsztyn


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Wsd #3004461 | 5.173.*.* 10 lis 2020 22:14

    Wszędzie budują, nikt się nie sprzeciwia a tu kilka tumanow którzy maja własne budy nad jeziorem ubzdurała sobie ze jedna droga ekspresowa (kręgosłup tego wojewodztwa) zniszczy Mazury. No trzymajcie mniez. Budować i to jak najszybciej

    Ocena komentarza: warty uwagi (35) odpowiedz na ten komentarz

  2. lwx #3004432 | 83.20.*.* 10 lis 2020 20:36

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. A nic GO nie pisze o skrzyżowaniu DK 51 z wjazdem na osiedle sterowców i cmentarz w Dywitach. Może w końcu zlikwidują to kadłubkowe skrzyżowanie. Szykuje się w końcu budowa ronda. Oczywiście za nasze a nie dewelopera pieniądze. I może to i dobrze, ale nijak się to ma do przyszłego wylotu z Olsztyna do planowanej obwodnicy. Trzeba będzie wszystko po wybudowaniu przebudować lub druga (bardziej prawdopodobna) możliwość, obwodnica nigdy nie powstanie do 2050 roku. Tu potrzebna jest dyskusja. Ale jak widać wszystko można!!

    1. coś nie tak #3004425 | 178.235.*.* 10 lis 2020 20:14

      głównie to drogi Ostróda Grudziądz i Napierki Płonsk żeby można z tego zadupia wszędzie dojechać

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

    2. ironista #3004404 | 213.184.*.* 10 lis 2020 19:05

      Jak człowiek czyta "GO" to zawsze się czegoś mądrego nauczy np. : że Mława ,Glinojeck ,Strzegowo i Płońsk są na Warmii i Mazurach a już chciałem się założyć z kolegą przy piwie (o obcięcie palca), że w/w miasta znajdują sie na Mazowszu .Nabyłem nowej wiedzy geograficznej i uratowałem palca. Pozdrawiam.

      odpowiedz na ten komentarz

    3. Andy #3004394 | 31.1.*.* 10 lis 2020 18:29

      Co nas interesuje podlasie.Podstawa Warmi i Mazur to 16.Wtedy jest rozwoj dla regionu.Teraz mamy zadupie.

      Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz