Czy S5 będzie dla gminy Lubawa i powiatu nowomiejskiego? [SONDA]

2020-10-09 08:01:02(ost. akt: 2020-10-09 14:32:55)
Węzeł Nowe Marzy na skrzyżowaniu A1 i S5

Węzeł Nowe Marzy na skrzyżowaniu A1 i S5

Autor zdjęcia: GDDKiA

Ukończono studium korytarzowe dla nowej drogi ekspresowej S5 od Ostródy do Nowych Marz. Teraz czas na konsultacje, opinie obywateli oraz samorządów na temat tych propozycji.
W sprawie przebiegu drogi ekspresowej S5, już we wrześniu rozmawiali samorządowcy ziemi lubawskiej, gdy jeszcze nie było opracowane studium korytarzowe. Już wtedy argumentowali słuszność budowy drogi w wariancie biegnącym przez ziemi lubawską.

Samorządowcy z powiatu nowomiejskiego oraz miasta i gminy Lubawa, są zgodni, chcą, aby część tej drogi biegła przez gminę Biskupiec, gminę Nowe Miasto i gminę Lubawa. Nie do podważenia są argumenty, które przedstawili obecni na spotkaniu.

- Na obecnym etapie prac nad Studium Korytarzowym prowadzonych na zlecenie GDDKiA nie można przesądzić o żadnym wariancie brakującego odcinka drogi S5. Oczywiście burmistrzowie i wójtowie historycznej ziemi lubawskiej są jednomyślni, by docelowo droga ekspresowa przebiegała przez teren Gminy Wiejskiej Lubawa i Nowego Miasta Lubawskiego, łącząc się w przyszłości z obwodnicą stolicy powiatu nowomiejskiego - mówił Maciej Radtke, burmistrz Lubawy - Obecna droga krajowa Nr 15 nie jest już w stanie w sposób sprawny, funkcjonalny i bezpieczny dla jej wszystkich użytkowników obsługiwać natężenia ruchu, który generują zlokalizowane w Lubawie i tej części regionu duże zakłady pracy. Coraz bardziej nasz subregion staje się niewydolny komunikacyjnie, jeśli chodzi o transport kołowy, co nie sprzyja dalszemu rozwojowi gospodarczemu i działaniom umożliwiającym tworzeniu nowych miejsc pracy.

Burmistrz Nowego Miasta, Józef Blank, argumentował zasadność budowy S5 w naszych okolicach, miedzy innymi faktem, że w powiecie nowomiejskim nie ma infrastruktury kolejowej. Obecny na spotkaniu, poseł PiS Robert Gontarz podkreślił, że podnoszona kwestia kolei jest zarówno plusem jak i minusem dla Ziemi Lubawskiej.

- Jeśli nie ma kolei warto to zastąpić drogą, ale z drugiej strony kolej w Iławie, jest argumentem dla trasy bliżej Iławy. Jednak ze względu na zrównoważony rozwój naszego państwa, nie można podejmować takich działań, które będą w sposób jednoznaczny wspierały tylko jeden powiat, a te mniej zamożne, jak powiat nowomiejski, zostaną same sobie. - mówił Robert Gontarz, podsumowując dyskusję
- Myślę, że argumenty powiatu nowomiejskiego i Lubawy są silne.

Także senator z ramienia PiS, Bogusława Orzechowska, podkreśliła w podsumowaniu, że będzie wspierać ten pomysł, aby droga S5 biegła przez Ziemię Lubawską.
- Jest tu szereg firm, które swój rozwój uzależniają od uruchomienia odpowiedniej komunikacji. Jeśli S5 będzie przebiegała przez nasz powiat (nowomiejski przyp.red) umożliwi również rozwój innych firm. Byłaby szansa na rozwój Nowego Miasta i całego powiatu oraz Lubawy i gminy Lubawa.
Pani senator podkreśliła, że budowanie drogi ekspresowej na proponowanej trasie przez powiat nowomiejski i gminę Lubawa, nie będzie związane z koniecznością budowy mostów nad jeziorem, tak jak to by było w przypadku drogi w okolicy Iławy. Dzięki temu droga powstałaby szybciej.

- Jeśli droga 538 będzie w należytym standardzie to skomunikowanie jej z drogą S5, byłoby doskonałym rozwiązaniem - mówi Zbigniew Ziejewski, poseł i przedsiębiorca z powiatu nowomiejskiego

Wszyscy zaproszeni parlamentarzyści zgodzili się z tym, iż nowa trasa przebiegająca przez historyczną Ziemię Lubawską korzystnie wpłynęłaby na rozwój regionu zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym. W znacznym stopniu odciążeniu uległby ruch samochodowy na DK 15, którą codziennie przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w tym kilka setek samochodów ciężarowych i dostawczych.

Studium Korytarzowe jest podstawowym dokumentem projektowym, kompleksowo przedstawiającym nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne. Służy wstępnej ocenie zasadności zamierzenia inwestycyjnego dla Inwestora i jest dokumentem za lub przeciw jego dalszym uszczegóławianiem. Zatem czas teraz na konsultacje społeczne.

Obrazek w tresci

— Nie zbudujemy drogi na siłę. Droga ma służyć ludziom. My nie budujemy dróg wbrew, ale dla ludzi. Rozwiązania korytarzowe uwzględniają kwestie społeczne i środowiskowe — podkreślił dyrektor Żuchowski. I dodał: — Liczę na konstruktywne i merytoryczne uwagi ze strony samorządów, które pozwolą nam wypracować optymalny wybór, nie blokując przygotowania i realizacji tej inwestycji.

Wójtowie gmin w powiecie nowomiejskim oraz wójt gminy Lubawa, a także starosta powiatu nowomiejskiego i burmistrzowie Nowego Miasta i Lubawy , są zgodni co do zasadności poprowadzenia drogi S5 przez nasze tereny. Warto przypomnieć, że na spotkaniu w tej sprawie, zorganizowanym w Mszanowie na początku września, z inicjatywy wójta Tomasza Waruszewskiego, deklaracje poparcia złożyli parlamentarzyści PiS obecni na spotkaniu: Robert Gontarz i Bogusława Orzechowska. Miejmy nadzieję, że ich głos poparcia nadal będzie akcentowany podczas konsultacji, które niebawem się rozpoczną.

Która propozycja przebiegu drogi S5, według Ciebie, jest najbardziej możliwa?
ZIELONY: Korytarz 2 długość 90,9 km, powiaty: ostródzki, iławski, nowomiejski, brodnicki, grudziądzki
75.58%
RÓŻOWY: Korytarz 1 długość 89,9 km, powiaty: ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, brodnicki, wąbrzeski, chełmiński
22.09%
NIEBIESKI: Korytarz 3 długość 86,9 km, powiaty: ostródzki, iławski, grudziądzki, m. Grudziądz
2.33%
BRĄZOWY: Korytarz 4 długość 102,2 km, powiaty: ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, świecki
0%
Nie mam zdania
0%


Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ZADA #2983109 | 95.49.*.* 9 paź 2020 16:41

    Biskupiec zyskuje i przy zielonym i przy fioletowym :-). Fioletowy jest w koncepcji uważany podobno za nr 1.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Aż miło #2982983 | 213.184.*.* 9 paź 2020 14:05

      Miło poczytać, jak rdzenna ludność polska walczy o drogę w swoim regionie. Zupełnie inaczej reagują niż napływowa ludność mazurska, która zasiliła te tereny m. in. z akcji "Wisła" i obecny stan cywilizacyjny im wystarcza, a może nawet przytłacza. Łazienki w mieszkaniach, kanalizacja w domach, drogi twarde w okolicy już i tak spowodowały nie mały zamęt w głowach osiedleńców. Teraz ich nowe pokolenie walczy z cywilizacją protestując przeciwko budowie drogi S16. Szok!

      odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Człowiek #2982773 | 141.0.*.* 9 paź 2020 10:01

        Mam ogromną nadzieję, że droga powtarzanie w wariancie 2 przez Ziemię Lubawską. Tego mam tutaj trzeba, aby żyło się lepiej. Mam tylko nadzieję, że większość ludzi myśli podobnie. Nie chciałbym protestów jak z obwodnicą, która też jest niezbędna. Mieszkając pracy DK15 czy W538 jest głośniej niż przy ekranowanej drodze ekspresowej a wielu ludzi chyba tego się boi. Taka droga to dla nas szansa, skorzystamy z niej.

        Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)