Kto rozbuduje linię tramwajową w Olsztynie?
2020-10-08 18:00:00(ost. akt: 2020-10-08 15:34:05)
Wybór pierwotnie wybranego wykonawcy linii tramwajowej został unieważniony. Uwzględniono odwołanie innej firmy, która stanęła do przetargu. Krajowa Izba Odwoławcza przyznała jej rację.
Postępowanie w KIO toczyło się na wniosek konsorcjum, którego liderem jest Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. W efekcie postępowania unieważniono rozstrzygnięcie przetargu i wykluczono jego zwycięzcę — krakowską spółkę ZUE.
— W związku z tym komisja przetargowa musi ponownie zbadać, czy kolejna firma, wstępnie uznana za najkorzystniejszą, spełnia warunki udziału w postępowaniu — wyjaśnia prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. — Już poprosiliśmy o dostarczenie dokumentów potwierdzających, że potencjalny wykonawca nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu. Jest na to dziesięć dni.
Najlepszą ofertę — po wykluczonej spółce — przedstawiło konsorcjum, którego liderem jest Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. Oferta opiewała na nieco ponad 403 mln zł, więc jest droższa od propozycji krakowskiej spółki o blisko 20 mln zł. Jeśli nie będzie przeciwwskazań, to właśnie to konsorcjum zostanie wybrane, jako wykonawca nowej linii tramwajowej.
Przypominamy, że nowe tramwaje trafią do Olsztyna nieco później, niż pierwotnie planowano. Zgodnie z aneksem do umowy pierwszy z nowych tramwajów przyjedzie do Olsztyna 18 grudnia. Wszystko przez koronawirusa i zamknięcie fabryki tureckiego producenta.
Rozbudowa linii tramwajowych w Olsztynie obejmuje całościową budowę infrastruktury tramwajowej zaprojektowanej przy ulicach: Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego i Wilczyńskiego do os. Pieczewo oraz na placu Jedności Słowiańskiej przy Wysokiej Bramie. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych (nr 4 i 5).
Dwutorowa linia tramwajowa rozpocznie się na ul. Wilczyńskiego, w rejonie istniejącej pętli autobusowej na Os. Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno-informacyjnym. Od krańcówki linia przebiegnie środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego i Boenigka.
Dalej, poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul.Krasickiego przecinając ulice Barcza i Wańkowicza, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpocznie się estakada o długości ok. 270 m, po której poprowadzona zostanie nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku i w ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegnie poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z Al. Piłsudskiego i przetnie po drodze ulice Pstrowskiego i Żołnierską.
W al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana zostanie między jezdniami, tworząc tzw. tram-bus-pas, przebiegając przez skrzyżowanie z ulicą Dworcową, Obiegową oraz Głowackiego. Połączona zostanie z przebudowywanym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.
Budowa węzła przesiadkowego Wysoka Brama przewiduje fragmentaryczne rozbiórki ulicy 11 Listopada oraz przedłużenie linii tramwajowej do dwutorowego przystanku końcowego na Pl. Jedności Słowiańskiej wraz z wykonaniem sąsiadującego zagospodarowania.
Teren ten częściowo objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej, więc niezbędny będzie nadzór archeologiczny nad robotami budowlanymi oraz miejscowe badania wyprzedzające.
Dwutorowa linia tramwajowa rozpocznie się na ul. Wilczyńskiego, w rejonie istniejącej pętli autobusowej na Os. Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno-informacyjnym. Od krańcówki linia przebiegnie środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego i Boenigka.
Dalej, poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul.Krasickiego przecinając ulice Barcza i Wańkowicza, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpocznie się estakada o długości ok. 270 m, po której poprowadzona zostanie nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku i w ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegnie poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z Al. Piłsudskiego i przetnie po drodze ulice Pstrowskiego i Żołnierską.
W al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana zostanie między jezdniami, tworząc tzw. tram-bus-pas, przebiegając przez skrzyżowanie z ulicą Dworcową, Obiegową oraz Głowackiego. Połączona zostanie z przebudowywanym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.
Budowa węzła przesiadkowego Wysoka Brama przewiduje fragmentaryczne rozbiórki ulicy 11 Listopada oraz przedłużenie linii tramwajowej do dwutorowego przystanku końcowego na Pl. Jedności Słowiańskiej wraz z wykonaniem sąsiadującego zagospodarowania.
Teren ten częściowo objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej, więc niezbędny będzie nadzór archeologiczny nad robotami budowlanymi oraz miejscowe badania wyprzedzające.
Zakres robót obejmie między innymi:
— budowę torowiska i trakcji tramwajowej,
— budowę dwóch stacji prostownikowych dla trakcji tramwajowej,
— budowę estakady o długości ok. 270 m i rozpiętości przęsła 28-39 m,
— przebudowę skrzyżowań oraz ulic wzdłuż trasy linii tramwajowej,
— budowę murów oporowych oraz wzmacnianie skarp i podłoża,
— przebudowę i budowę chodników i dróg dla rowerów wzdłuż linii tramwajowej,
— przebudowę i budowę przystanków komunikacji publicznej, zatok i peronów z wiatami urządzeniami informacji i obsługi pasażerskiej,
— przebudowę i budowę odwodnienia ulic i torowiska oraz terenów sąsiadujących,
— przebudowę i budowę oświetlenia terenu wraz z sieciami i systemem zarządzania,
— likwidację kolizji i przebudowę sieci uzbrojenia terenu wszystkich branż,
— przebudowę i budowę sygnalizacji świetlnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
— wycinkę drzew i wykonanie nowych nasadzeń zieleni.
Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy (791 dni) od daty zawarcia umowy.
— budowę torowiska i trakcji tramwajowej,
— budowę dwóch stacji prostownikowych dla trakcji tramwajowej,
— budowę estakady o długości ok. 270 m i rozpiętości przęsła 28-39 m,
— przebudowę skrzyżowań oraz ulic wzdłuż trasy linii tramwajowej,
— budowę murów oporowych oraz wzmacnianie skarp i podłoża,
— przebudowę i budowę chodników i dróg dla rowerów wzdłuż linii tramwajowej,
— przebudowę i budowę przystanków komunikacji publicznej, zatok i peronów z wiatami urządzeniami informacji i obsługi pasażerskiej,
— przebudowę i budowę odwodnienia ulic i torowiska oraz terenów sąsiadujących,
— przebudowę i budowę oświetlenia terenu wraz z sieciami i systemem zarządzania,
— likwidację kolizji i przebudowę sieci uzbrojenia terenu wszystkich branż,
— przebudowę i budowę sygnalizacji świetlnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
— wycinkę drzew i wykonanie nowych nasadzeń zieleni.
Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy (791 dni) od daty zawarcia umowy.
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Pasażer #2982928 | 188.147.*.* 9 paź 2020 12:53
A ile za to by kupiono elektrycznych autobusów, którym by tory nie pekały na ich widok i po awarii trakcji elektrycznej lub zaniku zasilania jechały by dalej na akumulatorach ? Podejrzewam że jeszcze by z 200 mln na naprawę dróg na tym odcinku 6 km by zostało i serwis tych autobusów. Inne kraje jak Niemcy, Czechy, Francja czy Norwegia tylko w takie pojazdy inwestują, a tramwaje to przezytek, hałas większy i koszty kilkanaście razy wyższe w serwisowaniu jak nie kilkadziesiąt...
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
To #2982914 | 88.156.*.* 9 paź 2020 12:42
Pinokio zwany 10%
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
juki #2982892 | 83.15.*.* 9 paź 2020 12:18
KTO ? Miejmy nadzieję ,że nikt!!
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Goha #2982829 | 83.16.*.* 9 paź 2020 11:00
A może by Pan Prezydent pomyślał o szlifowaniu torowiska żeby trochę wyciszyć klekot tramwajów.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Jirko #2982764 | 95.49.*.* 9 paź 2020 09:43
I paraliżu miasta ciąg dalszy.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz