Rosnący rynek usług e-commerce

2020-09-30 15:10:53(ost. akt: 2020-09-30 15:09:51)   Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: mat klienta

Pandemia Covid-19 w znacznym stopniu przyczyniła się do zmiany wielu naszych nawyków. Przyspieszyła jednak także procesy, które rozpoczęły się znacznie wcześniej. Tak stało się między innymi w przypadku usług e-commerce.

E-commerce czyli sprzedaż przez internet


Według najnowszego raportu Gemius już aż 73% internautów robi zakupy przez internet. Poszerza się nie tylko liczba osób korzystających z tego typu usług, jak również tych usług. Jeszcze do niedawna przez internet kupowano książki, biżuterię, ubrania. Obecnie rynek tych usług oczywiście sukcesywnie rośnie, natomiast coraz większą popularność zyskują także np. internetowe targi lokalnej żywności, apteki prowadzące sprzedaż przez internet. Bardzo wzmocniły się także wszelkiego rodzaju serwisy do zamawiania jedzenia online. Rynek usług e-commerce stale rośnie. Według badania Gemius 2020 udział sprzedaży internetowej w całości rynku wzrósł aż o 11%. Oczywiście można podejrzewać, że do tego wyniku w znacznym stopniu przyczyniła się pandemia Covid-19, natomiast przyspieszyła ona raczej zauważalne wcześniej tendencje, niż je zainicjowała
.

Kto kupuje? Kto sprzedaje?


Przez internet sprzedają obecnie prawie wszyscy. Stwierdzenie to być może jest pewnym nadużyciem, natomiast wydaje się, że jeśli pandemia koronawirusa coś zainicjowała w obszarze e-commerce, to właśnie przekonała wielu sprzedawców opierających się tej formie, że założenie sklepu internetowego i nadanie paczki kurierem nie jest szczególnie skomplikowane, a może zapewnić zwiększenie zysków o kilka, a czasami nawet kilkanaście procent. Dla wielu sprzedaż przez internet okazała się sposobem na przetrwanie w okresie lockdownu spowodowanego pandemią. Wielu sprzedawców uświadomiło sobie także, że e-commerce pozwala znacznie poszerzyć grono odbiorców i otworzyć się na zupełnie nową grupę klientów.

Kupujący to przede wszystkim ludzie młodzi lub w średnim wieku. Najmniejszą popularnością e-commerce cieszy się wśród osób starszych, natomiast także wśród nich znajdują się miłośnicy takiej formy robienia zakupów. W tej grupie problemem jest przede wszystkim wykluczenie telekomunikacyjne, natomiast ci seniorzy, którzy są zaznajomieni z obsługą komputera chętnie robią nawet podstawowe zakupy spożywcze przez internet. W czasie kiedy dystans społeczny jest jak najbardziej pożądanym rozwiązaniem, zakupy internetowe dla osób starszych są najbezpieczniejszym sposobem zakupu wszystkich niezbędnych produktów.

Zakupy mobilne


Oczywiście najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online pozostaje laptop (do zakupów online wykorzystuje go aż 80% respondentów raportu Gemius). Kolejnymi urządzeniami, po które sięgają korzystający z usług e-commerce, są smartfon (wskazuje na niego aż 69% respondentów) oraz komputer stacjonarny (50%). Ta różnorodność urządzeń (o odmiennych wielkościach ekranu, rozdzielczości) wymaga stron responsywnych, które błyskawicznie dostosowują się do wykorzystywanego przez użytkownika urządzenia. Sprzedawca powinien ogromną uwagę przyłożyć do tego aspektu sklepu internetowego. Łatwe i wygodne powinno być nie tylko przeglądanie produktów, ich wybór, jak i samo zamawianie. Przejrzysty powinien być panel wyboru opcji dostawy, ustawienia wybranego paczkomatu, wpisania adresu dla kuriera. Warto o tym pamiętać, szczególnie że raport Gemius wyraźnie pokazuje, że w najmłodszej grupie respondentów najczęściej wybieranym w kontekście e-commerce’u typem urządzenia jest telefon – wskazało go aż 92% badanych w wieku 15-24 lat.