W komunikacji miejskiej raczej tłok, a nie dystans

2020-09-25 13:27:03(ost. akt: 2020-09-25 11:01:11)
Gdy jest ścisk w autobusie, zdarza się, że pasażerowie zajmują niedozwolone siedzenia

Gdy jest ścisk w autobusie, zdarza się, że pasażerowie zajmują niedozwolone siedzenia

Autor zdjęcia: Archiwum GO

Utrzymanie reżimu sanitarnego i komfortowe przejazdy komunikacją miejską w Olsztynie to prawdziwe wyzwanie. Przekonują się o tym pasażerowie dojeżdżający codziennie do szkół czy do pracy. Czy jest możliwe w ogóle zachowanie obostrzeń?
Z powodu pandemii koronawirusa, powrót uczniów do szkół w tym roku szkolnym był inny niż w latach ubiegłych. Ich dojazdy na lekcje także. Bo chętnych do podróży komunikacją miejską jest wielu, ale miejsc nadal mało. Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie spodziewał się, że wraz z początkiem roku szkolnego mogą nastąpić trudności w organizacji publicznego transportu.

— Przygotowując się do powrotu uczniów do szkół, ZDZiT zdecydował o przyjęciu wzmocnionej obsługi komunikacyjnej w stosunku do wakacji — praktycznie w takim zakresie jak we wrześniu 2019 r. Do realizacji zadań zaplanowano również maksymalną dostępną w ruchu liczbę pojazdów wielkopojemnych (przegubowych), jaką jest w stanie zapewnić operator (MPK Olsztyn) — poinformował nas Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Olsztynie.

Mimo wszelkich starań i przygotowań nie zabrakło głosów ubolewania pasażerów zmęczonych warunkami jazdy. — Od początku września wpływają zgłoszenia pasażerów do ZDZiT informujące o przepełnionych kursach. Sami także zaobserwowaliśmy taką sytuację. Dlatego też na podstawie analizy napełnienia pojazdów zdecydowano o przekierowaniu autobusów przegubowych z mniej obciążonych linii na bardziej obciążone. Otrzymywano także zgłoszenia odnośnie obniżonego komfortu podróży w związku z zatłoczeniem tramwajów i autobusów. Odnotowano pojedyncze przypadki, gdy pasażerowie nie mogli skorzystać z kursu ze względu na przepełnienie. Dotyczyło do zwłaszcza linii podmiejskich — przyznaje Koronowski.

Przypomnijmy, że reżim sanitarny nie odszedł wraz z końcówką wakacji. Wręcz przeciwnie, nadal są limity liczby osób, które mogą jednocześnie korzystać z publicznego środka transportu.

— Obecne wytyczne zakładają możliwość przewożenia pasażerów w liczbie stanowiącej 50 proc. pojemności pojazdu, przy zachowaniu 50 proc. miejsc siedzących wolnych — precyzuje rzecznik.

Wytyczne dotyczące zasad bezpiecznego korzystania z pojazdów publicznego transportu zbiorowego w trakcie trwania epidemii SARS-CoV-2 w Polsce opracowało Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Czy w ogóle jest możliwe zachowanie procedur? — W opinii ZDZiT druga część zapisu (50 proc. miejsc siedzących wolnych) jest w naszej opinii niezasadna i niemożliwa do zachowania przy mocno obłożonych kursach — przyznaje rzecznik spółki.

Ilu pasażerów skorzystało z przejazdów komunikacją miejską we wrześniu, a ile w roku ubiegłym? Na podstawie liczby sprzedanych biletów (1-20.09) stwierdza się, że we wrześniu tego roku z komunikacji miejskiej skorzystało 38 1692. Natomiast rok wcześniej, w analogicznym okresie, było to 57 7514 pasażerów.

Nie tylko Olsztyn boryka się z tłokiem w autobusach. W Warszawie konieczne były korekty w rozkładzie jazdy tak, aby autobusy kursowały z większą częstotliwością. O dystansie społecznym w środkach komunikacji miejskiej trudno też mówić w Białymstoku. Na uciążliwe dojazdy narzekają także mieszkańcy Wałbrzycha.

Najgorzej jest w godzinach porannych i popołudniowych.
Jak mieszkańcy Olsztyna radzą sobie z tłokiem w godzinach szczytu? Jedni zajmują miejsca, na których nie wolno siadać, drudzy dzielnie znoszą ścisk i, wbrew obowiązującym zasadom, obecność współpasażera na plecach.

Nadal też obowiązuje zakrywanie ust i nosa w pojazdach komunikacji miejskiej. Zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego dotyczącymi zasad bezpiecznego korzystania z pojazdów publicznego transportu zbiorowego w trakcie pandemii SARS-CoV-2, kierujący pojazdem może nie wpuścić do pojazdu osoby bez zasłoniętych ust i nosa oraz wyprosić pasażera z pojazdu, który nie zasłania ust i nosa. Dodatkowo, uprawnione do tego celu służby, mogą skontrolować, czy przestrzegane są te zasady podczas podróżowania transportem zbiorowym.

Aleksandra Tchórzewska


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl




Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Dodatkowy operator autobusowy #2977645 | 88.156.*.* 28 wrz 2020 12:06

    Więcej autobusów i więcej kierowców może niech zdzit wprowadzi do Olsztyna dodatkowego operatora autobusowego aby rozładować ścisk w pojazdach.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  2. Mariusz #2977460 | 31.0.*.* 27 wrz 2020 18:32

    Dojeżdżam do pracy linia 108 lub 112 codziennie przeżywam dramat a mianowicie jest ograniczona liczba siedzeń a ludzie stojący są od siebie kilka cm. Czy w końcu ktoś to zauważy i zrobi z tym porządek? Pozdrawiam

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  3. W TAKI SPOSOB #2977313 | 88.156.*.* 27 wrz 2020 10:42

    NIE POZBEDZIEMY SIE KORONA WIRUSA

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. jaa #2977176 | 83.5.*.* 26 wrz 2020 18:08

      autobusy gminne, ktorymi dzieci dojezdzaja i wracaja do szkoly w rusi, tam to sie dopiero dzieje gmina sie nie popisala z dystansem.

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    2. Ol #2977133 | 37.248.*.* 26 wrz 2020 16:20

      ten kto układał rozkład jazdy autobusów odwalił robotę byle jak i wiele się nie napracował. Z pętli Pieczewo odjeżdża autobus 130, minutę za nim odjeżdża 131. Oba jadą tą samą trasą 10 przystanków do Galerii Warmińskiej. W pierwszym wiele osób stoi, drugi za to jedzie prawie pusty. Czy ktoś kontroluje pracę takiego speca od rozkładów jazdy?

      Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (24)