Pociągi wrócą do Mikołajek i Mrągowa?

2020-09-10 13:00:00(ost. akt: 2020-09-10 10:35:16)
Raz w roku w Mrągowie pojawia się pociąg turystyczny. Jest jednak szansa, że wrócą tu regularne kursy

Raz w roku w Mrągowie pojawia się pociąg turystyczny. Jest jednak szansa, że wrócą tu regularne kursy

Autor zdjęcia: Wojciech Caruk

Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. trafiło blisko 100 wniosków. Jeden z nich dotyczy modernizacji linii do Mrągowa i Mikołajek.
Z województwa warmińsko-mazurskiego wpłynęło łącznie sześć wniosków. Złożył je Urząd Marszałkowski. Jednym z projektów jest przywrócenie połączeń na trasie Czerwonka - Biskupiec - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz. — Inwestycje te są bardzo kosztowne, ale uzyskaliśmy wsparcie na etapie negocjacji z samorządami, które deklarują udział tych 15% w procesie inwestycyjnym, a później rozłożenie wspólnego działania w czasie eksploatacyjnym — mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.

Zainteresowanie programem jest bardzo duże. Nadesłane wnioski obejmują projekty na kwotę około 25 mld zł. To czterokrotnie więcej niż obecnie przewiduje Program Kolej Plus o wartości 5,6 mld zł. Wnioski dotyczą linii kolejowych o długości ok 2 tys. km. Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchu towarowym.

— Program Kolej Plus to ogromna szansa na wzrost atrakcyjności i rozwoju gospodarczego wielu regionów Polski. Realizacja projektów przyczyni się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Sieć kolejowa będzie uzupełniona o nowe połączenia, które zapewnią mieszkańcom lepsze warunki życia — mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą szczegółowo analizować każdy wniosek. Będą rozmowy z wnioskodawcami, by do kolejnego etapu przeszły propozycje, które spełniają postawione w Programie kryteria.

— Liczba blisko 100 wniosków, które zgłoszono do Programu Kolej Plus pokazuje, że Program jest potrzebny i jest duże zainteresowanie rozwojem transportu kolejowego i zwiększeniem dostępności kolei w gminach i powiatach. Nadesłane zgłoszenia 4-krotnie przekraczają wartość środków planowanych na realizację Kolei Plus. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają szczegółową analizę wniosków, by w listopadzie przejść do kolejnego etapu Programu — mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dzięki realizacji Programu Kolej Plus, będącego pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, wartego 5,6 mld zł, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym jego celem jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. Kolej Plus zakłada realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, np. budowę nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Inwestycje będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów. Realizacja jest zaplanowana do 2028 roku.

— Nadesłane zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do kolejnego etapu. Później samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu — informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przypomnijmy, że ostatni pociąg osobowy w Mrągowie pojawił się w lipcu 2019. W dodatku był to kurs turystyczny, organizowany przez Turystyka Kolejowa TurKol.pl. Regularne kursy pasażerskie na linii Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki odbyły się w 2010 roku. Później przez jakiś czas można było zobaczyć tutaj pociągi towarowe, które obecnie również nie kursują. Niestety im bliżej Mikołajek, tym bardziej torowiska porośnięte są dorodnymi krzewami. Linia nr 223, czyli ta „nasza”, tylko śladowo jest wykorzystywana na odcinku Orzysz – Ełk. Jak podaje portal Rynek-Kolejowy.pl remont tego fragmentu przeprowadzony był ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, które chciało zapewnić dostęp kolejowy do jednostki wojskowej w Orzyszu. 52-kilometrowy fragment Czerwonka – Mikołajki – Orzysz pozostaje wciąż zamknięty.




Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. NIEAZLEŻNY #2979693 | 10.10.*.* 2 paź 2020 14:01

    Jestem za utworzeniem połączenia kolejowego do Olsztyna i Biskupca, gdzie jeździ dużo osób - jeździłoby się lepiej.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Tak dla PKP w Mikolajkach #2970990 | 31.60.*.* 11 wrz 2020 11:46

    Budować I jeszcze raz budować! Skansen mazurski trzeba ruszyć, bo tu tylko zasiedzieli włodarze decydują co dla nas słuszne.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. Mieszkaniec #2970672 | 5.184.*.* 10 wrz 2020 19:30

    Wybudujcie kolej na Trasie Sątopy-Samulewo-Bisztynek - Lidzbark Warmiński-Dobre Miasto. Możliwe by było przez to stworzenie ciekawego połączenia dwóch linii kolejowych. Nie każdy ma samochód. Wolałbym podróżować pociągami jeżeli byłoby takie połączenie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  4. Faja #2970629 | 94.254.*.* 10 wrz 2020 17:32

    Wielu ludzi z Czerwonki pracuje w Orzyszu.

    odpowiedz na ten komentarz

  5. Maxur #2970555 | 37.248.*.* 10 wrz 2020 15:00

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Kompletny bezsens. Po pierwsze jaki jest sens utrzymywania 3 równoległych linii w bliskiej odległosci od siebie w sytuacji w której południową jest wyremontowana i dostosowana do prędkości 120 km/h, północną ma być ekektryfikowana i dostosowana do 160 km/h. A trzecia po co w sytuacji gdy będzie S16. Poza tym nie na taboru ale też potoków pasażerskich na 3 równolegle linie w tym samym kierunku. Poza tym ma być w ramach CPK budowana szybka kolej w układzie południowym. Bardziej racjonalne jest budowa linii Elk Gołdap lub Szczytno Ostrołęka. Po co dublowac trzecia linia ten sam kierunek. Poza tym i tak nie ma na to szans bo jest to irracjonalne ekonomicznie, społecznie i rozwojowo. Jaka byłaby oferta przewozowa na 3 równoległych liniach w tych samych kierunkach? Byłaby marna na każdej z tych linii czyli na żadnej.