Quantcast

Poniedziałek, 25 stycznia 2021. Imieniny Miłosza, Pawła, Tatiany

Nowy narkotyk trafił do Polski. Zabił już 11 osób!

2020-08-26 16:07:32 (ost. akt: 2020-08-26 13:44:54)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Główny Inspektor Sanitarny ostrzega przed nowym narkotykiem z grupy syntetycznych kannabinoidów o nazwie 4F-MDMB-BICA. Pojawił się on w ostatnim czasie w kilku krajach europejskich, w tym w Polsce, i jest odpowiedzialny za przynajmniej 11 zgonów na Węgrzech (w okresie od maja do sierpnia 2020 roku).

Do tej pory substancja ta była obecna na rynku w postaci pomarańczowego lub brązowo-białego proszku do przyrządzenia roztworu do nasączenia suszu lub gotowego suszu roślinnego i tytoniu.

Objawami użycia tej substancji mogą być bóle w klatce piersiowej, duszności, przyspieszenie czynności serca, śpiączka, zaburzenia postrzegania, pobudzenie, ostra psychoza, a przy ciężkich zatruciach ostra niewydolność nerek i uszkodzenia wielonarządowe.

Chociaż działanie syntetycznych kannabinoidów może być podobne do działania marihuany czy haszyszu, to z uwagi na ich zwielokrotnioną siłę oddziaływania i toksyczność, mogą powodować poważniejsze skutki psychiczne, fizyczne i zmiany w zachowaniu. Częściej występuje również ciężkie i śmiertelne zatrucie.

Obecnie nie ma swoistego antidotum na zatrucia spowodowane syntetycznymi kannabinoidami, a jedyną formą leczenia jest leczenie objawowe.

W przypadku zauważenia osoby, co do której podejrzewamy spożycie tego narkotyku, należy:
— Zadbać o własne bezpieczeństwo,
— Wezwać Oddział Ratownictwa Medycznego (tel. 112),
— W miarę potrzeby i możliwości przystąpić do pierwszej pomocy przedmedycznej.

Główny Inspektor Sanitarny informuje o niebezpieczeństwie związanym z użyciem nowych narkotyków (zwanych popularnie „dopalaczami”). Produkty sprzedawane jako tabletki, proszki, ziołowe lub plastyczne mieszanki, jak również liquidy do palenia, często zmieniają skład i stężenie. Użytkownicy często nie są świadomi jakie substancje spożywają, co powoduje trudności w niesieniu pomocy przez służby medyczne.

Źródło: GIS



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. duńczycy #2964858 | 37.248.*.* 27 sie 2020 09:40

    Reklama w mediach już jest. Nie piszą, gdzie dostać można i jaka cena. A serio, to trzeba mieć nierówno pod deklem, żeby takie rzeczy próbować.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. zgnila cebula #2964798 | 82.161.*.* 27 sie 2020 05:22

    Myw Holandi nie taki rzeczy palim

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. diller #2964735 | 89.228.*.* 26 sie 2020 20:24

    ktoś z rzadzących ma udziały w sprowadzaniu nowych dopalaczy dlatego nie likwidują tego procederu, nastapi to dopiero jak umrą im najblizsze osoby z rodziny, a póki co kasa leci

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Diler #2964634 | 88.156.*.* 26 sie 2020 16:13

    Więcej ofiar niż covid

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz