Nadzieja na rozwój infrastruktury drogowej w powiecie. Podpisano porozumienie na budowę tzw. "wielkiej pętli"
2020-07-14 07:34:22(ost. akt: 2020-07-14 08:06:06)
Przedstawiciele samorządów gmin Barczewa, Dywit i powiatu olsztyńskiego podpisali w poniedziałek porozumienie, które jest wstępem do budowy tzw. "wielkiej pętli", czyli przebudowy dróg powiatowych łączących drogę krajową nr 51 z drogą krajową nr 16.
Sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Olsztynie zamieniła się w poniedziałek w miejsce podpisania umów między wykonawcami a samorządami terytorialnymi, które inwestują w ważną dla całego regionu przebudowę dróg. Już wcześniej, na etapie organizowania funduszy na tę ważną inwestycję, została ona nazwana "wielką pętlą".
To dlatego, że 27 kilometrów dróg powiatowych łączących drogę krajową nr 51 w Spręcowie (gm. Dywity) jest łączonych z drogą krajową nr 16 w Barczewie. Inwestycja będzie kosztować 47 550 659 zł. Podzielona jest na dwa etapy — odcinek w granicach administracyjnych Gminy Dywity (27 770 758 zł) i w granicach Gminy Barczewo (19 779 901 zł).
— Koszty tego przedsięwzięcia są spore, więc do jego sfinansowania potrzebny był „montaż finansowy” — mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński. — Wiąże się to ze sporym wysiłkiem finansowym ze strony samorządów, ale z pewnością jest to inwestycja potrzebna naszym mieszkańcom i konieczna z punktu widzenia dalszego rozwoju gospodarczego powiatu.
Z informacji przestawionych przez Wojciecha Szalkiewicza, rzecznika starosty olsztyńskiego, wynika, że podstawą „montażu finansowego” są środki Unii Europejskiej — 16 137 096 zł z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa warmińsko-mazurskiego w trybie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT Olsztyn). 9 743 152 zł to wkład budżet państwa. Reszta, tzw. wkład własny — 12 295 014 zł pochodzące z budżetu powiatu olsztyńskiego, 6 063 013 zł — gminy Dywity oraz 3 312 384 zł — gminy Barczewo. Tę ostatnią zadeklarował wesprzeć finansowo kwotą 1 mln zł także lokalny przedsiębiorca.
— Wyłonioną w przetargu firmą realizująca oba etapy inwestycji jest COLAS Polska Sp. z o.o. — informuje Wojciech Szalkiewicz.
— Wyłonioną w przetargu firmą realizująca oba etapy inwestycji jest COLAS Polska Sp. z o.o. — informuje Wojciech Szalkiewicz.
— Mamy potrzebne pieniądze, mamy wykonawcę, więc powinniśmy już ruszać z pracami — dodaje starosta Abako.
Ich zakończenie planowane jest na koniec sierpnia 2022 roku. Uroczyste podpisanie umów było także okazją do spotkania z radnymi powiatowymi. Samorządowcy nie kryją wielkich nadziei na rozwój infrastruktury drogowej w powiecie, ale i całym województwie, które skrupulatnie wykorzystuje dotacje rządowe. Kilka dni wcześniej w tej samej sali wojewoda-warmińsko-mazurski Artur Chojecki wręczał przedstawicielom gmin z powiatu olsztyńskiego promesy właśnie na przebudowę dróg.
SK
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl