Zmiany na przejściach dla pieszych w Olsztynie. Będzie bezpieczniej?
2020-06-20 09:57:00(ost. akt: 2020-06-19 17:11:36)
Znaki na fluorescencyjnym podkładzie, znaki informujące o wypadkach czy ograniczenie prędkości — te rozwiązania mają się pojawić na przejściach dla pieszych w Olsztynie.
Kilkanaście dni temu — przypomnijmy — pisaliśmy o zdarzeniu, do którego doszło przy skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej i Poprzecznej. Na przejściu dla pieszych potrącona została kobieta. Na szczęście nie odniosła poważnych obrażeń, ale...
— Wasz artykuł o potrąceniu pieszej utwierdził mnie w moim myśleniu. Jestem kierowcą autobusu miejskiego w Olsztynie i jeżdżę tamtędy dość często na trasach. Kilka dni temu zwróciło moja uwagę to, że zostały odmalowane linie poziome na części ulicy Jagiellońskiej, ale akurat te pasy, na których doszło do potrącenia, nie zostały odmalowane. Zwróćcie uwagę, że ich nie widać, nie widać również znaku pionowego, od strony której jechał samochód sprawcy. Kierujący nie mógł zauważyć tego przejścia, choć go nie usprawiedliwiam — napisał jeden z naszych czytelników (jego opinię opublikowaliśmy 2 tygodnie temu w „Naszym Olsztyniaku” i zapowiedzieliśmy, że do tematu wrócimy; wróciliśmy — red.).
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Co na to drogowcy? — Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie w okresie wiosna-lato systematycznie odnawia malowanie poziome w całym mieście. Dotyczy to także ul. Jagiellońskiej, w tym wspomnianego przejścia dla pieszych. Zaplanowane zostało przycięcie gałęzi mogących zasłaniać oznakowanie pionowe, które dodatkowo będzie doposażone tłem fluorescencyjnym — wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik ZDZIT.Kobieta potrącona na przejściu dla pieszych na ul. Jagiellońskiej w Olsztynie
W tym roku na szczęście nie doszło do tragedii na przejściu dla pieszych, ale kilkanaście wypadków i kolizji to dużo, biorąc pod uwagę epidemię i to, że w tym czasie ruch na ulicach był jednak mniejszy. — Od 1 stycznia do 2 czerwca 2020 roku w Olsztynie odnotowaliśmy 19 wypadków i 13 kolizji w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego. Nie odnotowaliśmy zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym — poinformował nas Andrzej Jurkun z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie.
Według danych policji do największej liczy zdarzeń drogowych doszło na ulicach: Pstrowskiego (5), Dworcowej (4), Partyzantów (3), Sikorskiego (2) oraz Witosa (2).
Jak zapewnia ZDZIT, na terenie całego miasta prowadzone są prace w celu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, jak wspomniane odnawianie malowania poziomego, uzupełnianie oznakowania pionowego i stosowanie tła fluorescencyjnego.
Jak zapewnia ZDZIT, na terenie całego miasta prowadzone są prace w celu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, jak wspomniane odnawianie malowania poziomego, uzupełnianie oznakowania pionowego i stosowanie tła fluorescencyjnego.
— Przykładem może być przygotowany przez ZDZiT projekt organizacji ruchu, który ma poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Synów Pułku i Orłowicza (miejscu, gdzie także na przejściu dochodziło do zdarzeń drogowych) — dodaje Michał Koronowski. — Zaproponowane zostało wymalowanie przejazdów rowerowych (oznakowanie poziome) na kolor czerwony, żeby było lepiej widoczne dla uczestników ruchu. Wśród pozostałych propozycji znalazło się ustawienie znaków na fluorescencyjnym podkładzie, znaki informujące o wypadkach czy ograniczenie prędkości na wysokości ww. skrzyżowania do 40 km na godz. Dodatkowo zaproponowane zostało zniesienie na ul. Synów Pułku maksymalnej dopuszczalnej prędkości 70 km na godz.
Projekt organizacji ruchu został zaopiniowany przez ZDZiT oraz Komendę Miejską Policji w Olsztyunie, a następnie przekazany do miejskiego inżyniera ruchu, który podejmie w tej sprawie decyzję.
— Odnośnie poprawy bezpieczeństwa i przyszłych działań w tym kierunku, warto wspomnieć m.in. o „Programie ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018- 2020”. ZDZiT w ramach tego programu wytypował trzy przejścia dla pieszych: Warszawska/Kalinowskiego, Żołnierska (na wysokości budynku nr 45) oraz Synów Pułku/Orłowicza i złożył wniosek o dofinansowanie w MSWiA. Teraz miasto czeka na rozstrzygnięcie, a kwota dofinansowania, o którą się ubiega, to 100 tys. zł — dodaje rzecznik ZDZIT.
— Odnośnie poprawy bezpieczeństwa i przyszłych działań w tym kierunku, warto wspomnieć m.in. o „Programie ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018- 2020”. ZDZiT w ramach tego programu wytypował trzy przejścia dla pieszych: Warszawska/Kalinowskiego, Żołnierska (na wysokości budynku nr 45) oraz Synów Pułku/Orłowicza i złożył wniosek o dofinansowanie w MSWiA. Teraz miasto czeka na rozstrzygnięcie, a kwota dofinansowania, o którą się ubiega, to 100 tys. zł — dodaje rzecznik ZDZIT.
an
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (19) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
pieczewianka #2938765 | 88.156.*.* 24 cze 2020 21:17
Kiedy czytam,że ZDZiT zapewnia, to mi się flaki przewracają,ponieważ tam dużo ludzi ma problemy z myśleniem. Często bywam pasażerką miejskiej komunikacji i szlag mnie trafia na organizację tej komunikacji. W jednym kierunku jadą autobusy prawie o tej samej porze różnych linii, a potem długo,długo nic,żeby znów pojawiły się grupowo. Ponadto elektroniczne tablice z rozkładami jazdy na przystankach najczęściej są tak usytuowane,że nie mozna dostrzec tego rozkładu i stwierdzić, czy warto już wysiąść na przesiadkę, czy nie opłaca się wysiadać i długo czekać na jakąś linię. Do tego na przystankach jest tak mało miejsca,że jeden musi odjechać,zeby drugi mógł się zatrzymać. Jak dokonywać przesiadek? W ciemno ? Wystarczyłoby myśleć przy pracy o tych,którzy mają z tego korzystać. Zapewnianie swoje możecie (ZDZiT) sobie w buty wsadzić.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Kierowca #2936491 | 83.9.*.* 21 cze 2020 08:08
Nic nie zastąpi myślenia i dbania o własne bezpieczeństwo i zdrowie. I to zarówno kierowców jak i pieszych. Kiedyś za głębokiej komuny uczono dzieci jak przechodzić przez jezdnię, a wówczas ruch pojazdów był nieporównywalnie mniejszy jak dziś. Oczywistym jest, że pieszy w bezpośrednim kontakcie z pojazdem (nawet rowerem) jest narażony na urazy i to zapewne skutkujące na długi okres czasu. Oznaczanie przejść dla pieszych w różny sposób oczywiście jak najbardziej, różne sygnalizatory poziome, pionowe jak najbardziej. Moim zdaniem, póki istnieją szkoły jazdy, które nie uczą myśleć za kierownicą będzie problem nie tylko w obszarze przejść dla pieszych. Póki piesi nie będą dbali o swoje bezpieczeństwo, czyli zdawali sobie sprawę z tego że auto (motocykl, rower) nie zatrzyma się w miejscu zawsze będzie problem. Dlatego w swoim aucie zainstalowałem kamerkę. Wszystkim życzę bezpieczeństwa i dbania o siebie ale też wyobraźni.
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
nom #2936465 | 88.156.*.* 21 cze 2020 02:45
- Panie, jak pan przeszedł na drugą stronę ulicy? - Paaaanie, ja się tu urodziłem.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
vag #2936463 | 88.156.*.* 21 cze 2020 02:35
ZDZiT nie jest w stanie zapewnić bieżącego utrzymania znaków poziomych na przejściach. Wystarczy naklejać odporne pasy zamiast malować farbą. Przed przejściem należy też użyć nawierzchni wywołującej drgania przy przekroczeniu dozwolonej prędkości. Technologia infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo w Olsztynie to za trudny temat dla naszych "fachowców".
odpowiedz na ten komentarz
Sam zadbaj o swoje bezpieczeństo,nie daj.... #2936182 | 88.156.*.* 20 cze 2020 15:40
...sobie wmówic,że to ktoś inny o nie zadba!!! Przejście dla pieszych,to jest częśc jezdni,a nie przedłużenie chodnika i jak się włazi na czyjeś terytorium,to dla własnego bezpieczeństwa należałoby się upewnic,czy jadący samochód jest w stanie się zatrzymac! Kiedyś w szkole uczyli,rodzice bez przerwy powtarzali,że zanim wejdziesz na jezdnię,spójrz w lewo,potem w prawo i jeszcze raz w lewo i jak jesteś pewny,że nic nie jedzie to dopiero wchodź na jezdnię,a ruch był wtedy dużo mniejszy i dużo mniej debili było na drodze!A teraz telewizja,szkoła,rodzice i policja wciskają tym biednym umysłowo ludziom,że na przejściu zawsze,zawsze mają pierwszeństwo i poza przejściem też,że to kierowca ma zadbac o bezpieczeństwo,zdrowie i życie pieszych,oni sami nic nie muszą,no to w takim razie,kaptur na łeb,ślepie wpatrzone w komórę,słuchawki w uszach i do przodu,do szpitala,na cmentarz,bo tam też mają pierwszeństwo!
Ocena komentarza: warty uwagi (49) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)