Olsztyński dworzec potrzebuje zgody

2020-05-29 08:50:00(ost. akt: 2020-05-29 10:24:21)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Czy jest zgoda co do kształtu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (ZCK) w Olsztynie? Czy wreszcie powstanie obiekt na miarę oczekiwań obecnych czasów, obiecywany przez prywatnego dewelopera i PKP SA mieszkańcom i władzom Olsztyna? No i wreszcie kiedy?
Po tym, jak po wielu miesiącach, a nawet latach, procedowania okazało się ostatecznie, że kompleks budynków dworcowych wraz z biurowcem Przewozów Regionalnych nie jest zabytkiem, uwierzyliśmy, że teraz wszystko pójdzie jak z płatka i inwestycja kolejowa ruszy lada dzień, a inwestycja prywatna tuż po niej. Okazuje się, że jednak nie jest to takie proste i oczywiste…

Przypomnijmy, że PKP już kilkakrotnie zapowiadała, że pokaże nam wizualizację nowego dworca. Tak się jednak wciąż nie stało. Najpierw kolejarze mówili, że projekt nowego dworca będzie gotowy do końca pierwszego kwartału. Jest koniec maja, a wciąż nie zobaczyliśmy nawet wizualizacji dworca. Kiedy więc zobaczymy projekt? Teraz kolejarze obiecują, że stanie się to jeszcze w czerwcu.

— Prace nad projektem budowy nowego dworca przebiegają zgodnie z harmonogramem i są obecnie finalizowane — zapewnia Michał Stilger, rzecznik PKP SA. — Koncepcja programowo-przestrzenna została już przez PKP S.A. zaakceptowana, a obecnie trwa realizacja dokumentacji w zakresie projektu budowlanego. Projekt chcielibyśmy zaprezentować publicznie jeszcze przed wakacjami.

Czy ta koncepcja jest już także uzgodniona z Retail Provider – prywatnym inwestorem planującym w ramach przewidzianego tutaj ZCK, budowę centrum handlowego wraz z dworcem autobusowym i hotelem? Na to PKP nie odpowiada już konkretnie.

Jak wynika z analizy zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego w 2013 roku, obaj inwestorzy – publiczny (PKP SA wraz z PKP PLK) i prywatny (wspomniany Retail Provider) muszą ustalić wspólne kompleksowe tzw. PZT (plan zagospodarowania terenu), czyli de facto uzgodnić wspólną kompleksową koncepcję zabudowy tego terenu, zgodną z ich intencjami inwestycyjnymi oraz zapisami wspomnianego planu zagospodarowania.

— Będziemy zabiegali o pilne spotkanie wszystkich zainteresowanych stron w powyższej sprawie. Jest to szczególnie ważne z uwagi na to, że prace projektowe nabierają rozpędu, a nie ma gwarancji, iż są zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowanie przestrzennego, uchwalonego w 2013 roku w celu ułatwienia realizacji inwestycji dworcowych, i czy uwzględniają plan zagospodarowania terenu uzgodniony ówcześnie pomiędzy PKP S.A. i Retail Provider. Warto przypomnieć, że plan zakłada kompleksowe podejście do terenu zabudowy, uwzględniające zarówno obiekt dworca PKP, jak i graniczący z nim potencjalny obiekt handlowy, wraz z dworcem autobusowym — wyjaśnia prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

Budynki zaplanowane przez PKP SA i Retail Provider nie dość, że mają być spójne architektonicznie i funkcjonalnie, ale mają stanowić również całość z już zbudowanym przez miasto infrastrukturalnym Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym (sieć dróg lokalnych wokół dworców, przystanki autobusowe, przystanek tramwajowy). A to znaczy, że obaj inwestorzy powinni uzgadniać swoje plany. Jednak Retail Provider czekał aż 9 miesięcy na uwagi do koncepcji przedstawionej wybranym przez PKP SA we wrześniu poprzedniego roku projektantom oraz 5 miesięcy na uwagi kolejarzy do zaproponowanej przez firmę w grudniu zeszłego roku kompleksowej umowy o współpracy. I wygląda na to, że niewiele się w tej sprawie zmieniło.

— Na początku maja przekazaliśmy naszym partnerom do uzgodnień projekt zagospodarowania terenu PKP S.A., który jest objęty naszą inwestycją — mówi Michał Stliger, rzecznik PKP SA. — Aktualnie oczekujemy na przedstawienie analogicznego projektu przez właściciela planowanego centrum handlowego, co pozwoli uzgodnić punkty styku obydwu inwestycji. Nie dysponując takim materiałem, nasz projektant nie może uwzględnić punktów styku pomiędzy planowanymi inwestycjami w celu ukształtowania spójnego zagospodarowania terenu dworca z przyszłą inwestycją deweloperską. Liczymy, że współpraca ułoży się pomyślnie i oba projekty będą mogły być realizowane jednocześnie.

Rafał Twarowski, prezes Retail Provider mówi jednak, że takiego materiału spółka w tym terminie nie otrzymała.
— Trudno uznać za projekt pojedynczy rysunek — stwierdza Twarowski. — Dopiero wczoraj otrzymaliśmy większy pakiet rysunków, co było pokłosiem mojego spotkania z zarządem PKP SA w poniedziałek w tym tygodniu — dodaje. — Niestety żadnych punktów styku, o których wspomina rzecznik, w tym projekcie nie ma — dodaje.
— Będziemy analizować właśnie otrzymany materiał. Nadal mimo naszych próśb nie doszło jeszcze do spotkania naszych projektantów z projektantami dworca PKP SA. Bez takiego roboczego spotkania, a nawet serii spotkań, będzie trudno naszym zdaniem, aby uzgodnić dokument potrzebny do otrzymania pozwolenia na budowę tak dla naszej inwestycji, jak i dla inwestycji PKP SA — wyjaśnia Twarowski. — Najważniejsze jest więc dojście do porozumienia co do wspólnego PZT. Wierzę, że podpiszemy stosowne dokumenty, które otworzą drogę do realizacji tej inwestycji. Ufamy w dobre intencje PKP SA i PKP PLK, gdyż naszym działaniem wielokrotnie udowodniliśmy, że przyświeca nam troska o dobro mieszkańców Olsztyna, podróżnych, użytkowników dworca kolejowego oraz klientów naszej galerii. Co więcej, zawsze odnosiliśmy się do PKP SA z szacunkiem jako do naszego partnera i z dbałością o jego interesy.
Warto przypomnieć, że obie inwestycje muszą być tak zaprojektowane, aby umożliwić pasażerom swobodne przemieszczanie się pomiędzy obu dworcami bez opuszczanie któregoś z budynków. Tak stanowi wspomniany już powyżej plan zagospodarowania przestrzennego. W poniedziałek mają spotkać się przedstawiciele wojewody i prezydenta Olsztyna. Spotkanie ma odbyć się z inicjatywy urzędu wojewódzkiego. Rozmowy mają dotyczyć między innymi planów dotyczących zburzenia kompleksu dworcowego oraz o realizacji obu inwestycji.

Co już wiemy o nowym dworcu?

Przede wszystkim to, że część przestrzeni związanej z obsługą pasażerów zejdzie do podziemia. Dlaczego? Bo PKP chce połączyć Zatorze z dworcem za pomocą tunelu, który będzie jednak zbudowany od nowa.
— Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dzięki temu podróżni w zależności od lokalizacji środka lokomocji będą mogli skorzystać także z usług towarzyszących — wyjaśnił Michał Stilger.
PKP SA ma zbudować nowy dworzec, z kolei PKP PLK ma zmodernizować układ torowo-peronowy na olsztyńskim dworcu. PKP SA zakłada, że budowa nowego dworca zakończy w połowie 2023 roku, bo wtedy też PKP PLK planują zakończyć przebudowę układu torowo-peronowego na stacji. Na budowę dworca PKP ma zagwarantowane około 30 milionów złotych środków z funduszy unijnych, ale zamierza też wykorzystać środki własne.

A co wiemy o planach Retail Provider. Czy epidemia koronawirusa nie zweryfikowała może ich planów?

— Nasze plany co do zasady nie ulegają zmianie. Prowadzimy projekt deweloperski celem uzyskania wszystkich zgód formalnych i uzgodnień biznesowych, aby móc rozpocząć jego realizację — mówi Twarowski — Oczywiście sytuacja postcovidowska ma wpływ na całą gospodarkę, szczególnie na branżę centrów handlowych i hotelarską. Ufamy jednak, że długofalowo stan obu branż się unormuje i nie będzie fundamentalnych zagrożeń dla takich inwestycji jak nasza.
Gazeta Olsztyńska podobnie jak w przypadku postępowania przed WKZ o wpis dworców na listę zabytków, także i teraz będzie bacznie przyglądać się postępom w uzgadnianiu koncepcji zabudowy przez obu inwestorów i informować czytelników o najważniejszych faktach.

Niezmiennie stoimy na stanowisku, że dworzec w Olsztynie musi odpowiadać aspiracjom miasta wojewódzkiego i wkomponowywać się architektonicznie i funkcjonalnie w istniejącą przestrzeń. To ważny, a wręcz kluczowy element oddanego niedawno do użytku Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Dlatego projekt nowego kompleksu dworcowego – kolejowego i autobusowego – powinien utrzymać zintegrowany charakter i musi być uzgodniony z zainteresowanymi stronami oraz poddany ocenie społecznej. Ma to znaczenie także z uwagi na emocje społeczne, jakie wywołała decyzja o zgodzie na rozbiórkę dotychczasowego obiektu.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz:

am



Między Ślaskiem i skansenem.
Budować czy nie budować.
Ciąć czy nie ciąć?
Bruk jest lepszy od asfaltu?

ZAPOMNIJCIE O MAZURACH. PRZYSZEDŁ CZAS NA WARMIĘ







Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Biedrona Plaza International #2927466 | 82.31.*.* 30 maj 2020 11:33

    Może by przekazać tereny Biedronce oni mają doświadczenie w szybkim budowniu?

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  2. Dert #2927419 | 109.241.*.* 30 maj 2020 09:19

    Zaraz jeszcze wyjdzie, że FRO miało rację i trzeba było remontować stary bo na nowy poczekamy naście lat :D

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. NC #2927063 | 79.190.*.* 29 maj 2020 11:48

    MOŻE WYSTARCZY JAKAŚ WIATA BĘDZIE SZYBKO I BAAAAARDZO TANIO

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

  4. Mama #2927048 | 5.173.*.* 29 maj 2020 10:53

    Nie chcą pokazać projektu dworca. Czyżby mógł przerazić olsztyniaków?

    Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

  5. Joan #2927033 | 46.112.*.* 29 maj 2020 10:17

    Dworzec to nasza najgorsza wizytówka. Jest przerażający i naprawdę włodarzom powinno być wstyd, że przez tyle lat nie można dojść do porozumienia, co z nim zrobić. Czekacie, Panie i Panowie, aż się sam rozsypie?

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (9)