Dokąd teraz pojedzie rower miejski?

2020-04-13 18:12:00 (ost. akt: 2020-04-10 12:14:16)

Autor zdjęcia: Urząd Miasta Olsztyna

Możliwość wypożyczania rowerów miejskich została zakazana. Ale w Olsztynie i tak nie mamy nawet wybranego operatora. Co zatem dalej z rowerem miejskim? Są bowiem obawy o to, czy koronawirus nie zabierze go nam z miasta na stałe...
Według statystyk, jazda na rowerze to najbardziej popularny sport w Polsce. Jego uprawianie deklaruje trzech na czterech pytanych Polaków. Co czwarty rowerzysta jeździ rowerem do pracy. Tę popularność wyhamował koronawirus. Nie tylko w sferze prywatnego transportu, ale też miejskiego.

Zgodnie z najnowszymi rządowymi obostrzeniami możliwość wypożyczenia rowerów miejskich jest zawieszona do 11 kwietnia. I wiele wskazuje na to, że zostanie przedłużona, bo nie dotarliśmy jeszcze do szczytu zachorowań.

Przypominamy, że dozwolony jest tylko dojazd do pracy, na zakup towarów i usług związanych z działalnością zawodową, a także dojazd na zakupy, do lekarza, apteki, wyprowadzanie psa czy przemieszczanie się przy okazji bycia wolontariuszem walczącym z epidemią. Poza tym dzieci i młodzież, które nie ukończyły 18 roku życia, nie mogą wychodzić bez opieki.

Nie jest też tajemnicą, że świat po pandemii nie będzie już taki sam. Wystarczy przytoczyć dane z Chin — coraz więcej jest sprzedawanych samochodów, bo ludzie nie ufają komunikacji zbiorowej. Istnieją obawy, że podobnie będzie z mniejszymi środkami transportu — rowerami.

W Olsztynie — nawet wtedy, gdy nie było zakazu — rower miejski nie funkcjonował. W ubiegłym roku można było korzystać z systemu od 5 czerwca do 5 grudnia. Użytkownicy ORM przejechali blisko 537 tysięcy kilometrów. Liczby są dla całego systemu bardzo pozytywne — w ubiegłym roku liczba wypożyczeń wyniosła 220 tysięcy 137 (w okresie objętym umową), a w 2018 r. ledwo ponad 63 tys. Wpływ ma nie tylko rosnąca popularność, ale i większa liczba dni do wypożyczania w 2019 roku (184) niż w 2018 roku (129 dni). Mamy 26 standardowych stacji i 7 wirtualnych (w 2020 roku tych wirtualnych miało być więcej).

W ubiegłym roku Olsztyński Rower Miejski kosztował samorząd
921,2 tys. zł
Na początku marca zapytaliśmy Zarząd Dróg Zieleni i Transportu o przetarg, który miał wyłonić operatora. Oferty można było składać do 12 marca. Operatora jednak nie udało się wyłonić. Zapytaliśmy więc co dalej z rowerem miejskim?
— Oferta złożona przez wykonawcę w pierwszym postępowaniu przetargowym — na uruchomienie i prowadzenie roweru miejskiego w 2020 roku — przekraczała nasze możliwości finansowe. Z tego powodu postępowanie zostało unieważnione — wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik olsztyńskich drogowców. — W związku z wprowadzonym stanu epidemii w Polsce oraz restrykcyjnymi wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców obowiązuje całkowity zakaz funkcjonowania i korzystania z systemów rowerów miejskich. Biorąc pod uwagę dynamicznie zmieniającą się sytuację w kraju, na tę chwilę wszystkie działania koncentrujemy na zadaniach mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się COVID-19 — podkreśla.

Obawy co do rozwoju sytuacji ma Paweł Klonowski, olsztyński radny i jeden z pomysłodawców Łynostrady.
— Rozpisano przetarg, ale kwota była wyższa od założonej. W normalnych warunkach ZDZiT by ją pewnie zaakceptował. Gdyby nie koronawirus, to mielibyśmy operatora — twierdzi. — Trudno mówić, czy to pretekst do rezygnacji z projektu. Z jednej strony tak, a z drugiej w sumie konieczność. Trudno sobie wyobrażać, żebyśmy płacili za coś, z czego mieszkańcy nie mogliby skorzystać.

Czy to uderzy w system roweru miejskiego? Nie tylko w Olsztynie, ale w ogóle w Polsce?
— Nie zgadzam się z tym, co na temat roweru miejskiego powiedział niedawno ZDZiT — że to środek służący głównie do rekreacji. Tak nie jest. Służył też do codziennej komunikacji i dojazdów do pracy — odpowiada. — Rower miejski w ogóle powinien spełniać funkcję komunikacyjną, a nie rekreacyjną. Idąc dalej — cała komunikacja miejska odczuwa skutki obecnej sytuacji. Rower miejski nie jest wyjątkiem, a teraz mamy dodatkowo zakaz. Skoro nie mamy rozstrzygniętego przetargu, to chyba na razie najuczciwiej będzie go nie rozstrzygać. To złe z punktu widzenia przyzwyczajeń mieszkańców, bo zawsze mówiłem, że niepotrzebnie rozstrzygamy przetarg co roku w osobnych przetargach. Nie wiemy, czy to będzie ten sam operator, te same zasady. A w rowerze miejskim najważniejsze są przyzwyczajenia, czyli pokazanie mieszkańcom, że jest inna forma transportu niż auto lub autobus — podkreśla Paweł Klonowski.

I dodaje: — Teraz niewątpliwie przeżyjemy załamanie tego przyzwyczajania. Mam tylko nadzieję, że to nie będzie usprawiedliwienie dla miasta, żeby w ogóle z roweru miejskiego zrezygnować. O ile najbliższe miesiące są zrozumiałe, to rezygnacja z całego projektu byłaby straszna.

Paweł Jaszczanin



Czytaj e-wydanie


Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


W świątecznym (10-13 kwietnia) wydaniu m.in.

Tarcza antykryzysowa zacznie działać
Prezydent Andrzej Duda podpisał pakiet rozwiązań dla przedsiębiorców i pracowników w związku z czekającym gospodarkę kryzysem wywołanym epidemią koronawirusa. Wcześniej Sejm uchwalił zmiany w ustawach. Posłowie przyjęli 32 poprawki z 81 uchwalonych przez Senat w ustawie o wsparciu przedsiębiorców i pracowników.

Wielkanoc od A do Z
W naszym wielkanocnym alfabecie przyglądamy się zwyczajom i pojęciom związanym z wyjątkowym czasem, w którym wspomina się mękę, śmierć i, przede wszystkim, zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. To najważniejszy okres w roku liturgicznym.

Ewa i Przemek Kazimierczakowie z dziećmiFotografie z czasów kwarantanny
Na co dzień Magdalena Sulwińska z Olsztyna uwiecznia chwile szczęścia w wyjątkowych momentach życia ludzi, bo specjalizuje się m.in. w fotografii ślubnej. Teraz odwiedza z aparatem tych, którzy radzą sobie z codziennością w czasach społecznej kwarantanny.

Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. :(( #2905910 | 46.215.*.* 14 kwi 2020 11:23

    Rowery są bardzo ważne dla Olsztyna KONIECZNIE trzeba je zatrzymać

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  2. Furman. #2905871 | 95.160.*.* 14 kwi 2020 09:59

    Dlaczego Redakcja nie pokazuje kwoty którą życzył sobie oferent w przetargu na operatora ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. antrower #2905844 | 83.15.*.* 14 kwi 2020 09:11

      Gdzie? Na złom pojedzie! :-)

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    2. Gdzie pojedzie ? #2905792 | 176.221.*.* 14 kwi 2020 05:29

      Do diabła.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

    3. Janosik #2905772 | 185.138.*.* 14 kwi 2020 00:02

      Rower miejski startował 5 czerwca chyba kpiny jakieś. Powinien już od końca marca śmigać

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (9)
      2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5

      Unia Europejska

      GRUPA WM Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.