PKP chce tunelu, a wy?
2020-03-24 20:08:04(ost. akt: 2020-03-24 20:43:40)
Wygląda na to, że do końca marca nie poznamy projektu nowego olsztyńskiego dworca. Znamy jednak kilka ważnych szczegółów dotyczących tej jakże ważnej nie tylko dla mieszkańców miasta inwestycji.
Najważniejszy z nich jest taki, że część przestrzeni związanej z obsługa pasażerów zejdzie do podziemia. Dlaczego? Bo PKP chce połączyć Zatorze z dworcem za pomocą tunelu, a nie zadaszonej kładki. Tunel będzie jednak zbudowany od nowa.
– Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dzięki temu podróżni – w zależności od lokalizacji środka lokomocji – będą mogli skorzystać także z usług towarzyszących – powiedział Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. dla portalu transport-publiczny.pl.
Ile będzie kosztować budowa nowego dowrca, tego dokładnie nie wiadomo. — Mamy zagwarantowane około 30 mln zł środków z funduszy unijnych, ale zamierzamy wykorzystać także środki własne — tłumaczył nam w lutym Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. — Całościowy koszt będziemy mogli określić po zakończeniu prac projektowych i przygotowaniu kosztorysu inwestorskiego. Ostateczna kwota przeznaczona na budowę nowego dworca w Olsztynie będzie określona po zakończeniu postępowania przetargowego na realizację prac budowlanych.
PKP zakłada, że budowa nowego dworca zakończy w połowie 2023 roku, bo wtedy też PKP PLK planują zakończyć przebudowę układu torowo-peronowego na olsztyńskim dworcu. Tu prace przygotowawcze też trwają, a same roboty powinny się zacząć na początku 2021 roku i zakończyć właśnie w połowie 2023 roku.
Przypomnijmy, że budynek nowego dworca PKP ma być połączony z nowym dworcem autobusowym. Ten z kolei ma się stać jednym z elementów galerii handlowej, którą w miejscu dotychczasowego dworca chce zbudować prywatna spółka. W grudniu Spółka Retial Provider kupiła od Przewozów Regionalnych wieżowiec koło dworca PKP.
Biurowiec zostanie wyburzony, a na tym terenie powstanie galeria handlowa oraz hotel. — Najpierw musimy uzyskać pozwolenie na rozebranie budynku, potem pozwolenie na budowę — mówił nam niedawno Rafał Twarowski, prezes spółki Retial Provider. — Powstanie nowa dominanta. Będzie to hotel. Ilu piętrowy, tego jeszcze nie wiadomo. Jednak architektonicznie nic się nie zmieni, kontekst tego miejsca zostanie zachowany.
oprac. Igor Hrywna
facebook.com/hrywna
facebook.com/hrywna
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Zadaszona kładka
20.9%
|
Tunel
79.1%
|
Komentarze (23) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Real #2917054 | 88.156.*.* 6 maj 2020 22:28
Zapomniałem zakończyć nieco sarkastycznie. Wielu tutaj płakało w rękaw, żeby wyburzać stary dworzec, takie dno i tak dalej, ale jak wam wybudują psią budę godną jakiegoś Makaronowa czy Bąków Wlk, to może paru oprzytomnieje. Tyle, że wtedy możecie sobie......wiecie, co?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Real #2917052 | 88.156.*.* 6 maj 2020 22:24
Śmierdzi mi tu strasznie za dużo. No bo PKP przewiduje termin zakończenia realizacji ale ni jak nie potrafi określić - chociaż w przybliżeniu spodziewanych kosztów. Czyli co, NIE zakładają ILE mogą i chcą przeznaczyć? Po drugie, tunel i to jeszcze pełen podziemnej infrastruktury będzie drogi jak jasna d....., a do tego jak już ktoś zauważył "na wyjściu" na wysokość 3-go piętra trzeba będzie zaginać z bagażami. Podejrzewam zatem, że skoro chcą upychać w tunelu część infrastruktury obsługi pasażerów, to dworzec będzie kurduplowaty albo będzie galerią (z mnóstwem sklepów i salonów) udającej zaledwie dworzec. Stąd jakaś mało zrozumiała niemożność określenia kosztów, chociaż w założeniach. Oj śmierdzi mi tutaj jakimś gnojem na odległość!!!!!
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
A MY CHCEMY WIADUKT #2906354 | 88.156.*.* 15 kwi 2020 08:21
POŁACZYŁ ZATORZE , BYŁ PRZEJEZDNY DLA SAMOCHODOW , CHODNIK DLA PIESZYCH SCIEZKA ROWEROWA , ROZŁADUJE KORKI , KUMACIE NIEPOCZYTALNI
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
- #2894778 | 188.147.*.* 27 mar 2020 13:18
Może kładkę i tunel zrobić z dużą windą i schodami ruchomymi. Mały budynek po stronie Zientary Malewskiej. Windy na każdy peron i schody ruchome.
odpowiedz na ten komentarz
klękajcie narody #2893438 | 80.48.*.* 25 mar 2020 14:00
chciałbym tylko zauważyć że różnica poziomów pomiędzy dworcem a zientary- malewskiej to jakieś 12m czyli na wyjściu z tunelu trzeba będzie wejść po schodach na trzecie piętro z walizką :D z czego się cieszycie bezmózgi? a to tylko początek chójni jaką chce nam zgotować PKP do spółki z retialem.
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz