Wkrótce czekają nas zmiany w rozkładzie jazdy pociągów
2020-03-03 20:19:22(ost. akt: 2020-03-03 17:58:41)
W niedzielę, 15 marca wprowadzona będzie korekta rozkładu jazdy pociągów. Będzie ona obowiązywała do 13 czerwca.
PLK wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać dostępne możliwości linii kolejowych. Wiele tras jest modernizowanych w ramach inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Efektem prac będą wygodniejsze stacje i przystanki, krótsze i bezpieczniejsze podróże. Aktualny i przyszły rozkład jazdy pociągów można sprawdzić przed podróżą na portalpasazera.pl i w aplikacji Portal Pasażera.
Kolejne etapy inwestycji dla krótszych podróży
By zwiększyć możliwości podróży koleją, kontynuowane są prace m.in. na liniach Warszawa – Lublin, Częstochowa – Zawiercie, Wrocław – Poznań. Od połowy marca rozpocznie się przebudowa linii Zbąszynek – Czerwieńsk w Wielkopolsce. Zakres prac na linii jednotorowej wymaga, wprowadzenia na odcinku Zielona Góra – Zbąszynek zastępczej komunikacji autobusowej dla pociągów PKP Intercity:
*) IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
*) TLK Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;
*) IC Wawel relacji Kraków – Zielona Góra – Kraków;
*) TLK Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
*) TLK Stoczniowiec relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
*) TLK Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn.
Prace rozpoczną się również na odcinku Wronki – Słonice, na linii Poznań – Szczecin, na której już wymieniane są tory między Poznaniem a Wronkami oraz Słonicami a Szczecinem. Jazda obok prowadzonych robót wymaga dodatkowych procedur bezpieczeństwa i ograniczenia prędkości, co przełoży się na ok. 30 min wydłużenie czasu przejazdu. Na trasie Poznań – Szczecin efektem inwestycji już są nowe dostępniejsze perony m.in. w Kiekrzu, Pamiątkowie, Baborówku.
W woj. śląskim ruszą prace na linii Chybie – Wisła Głębce. Zakres robót będzie wymagał zmian w komunikacji. Koleje Śląskie zaplanowały zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.
Więcej o zmianach w komunikacji na portalpasazera.pl i stronach przewoźników.
Nowości w ofercie PKP Intercity
Na tory wraca kilka pociągów. IC Czartoryski będzie jeździł w relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin, przez Warszawę i Poznań, a IC Brda połączy Warszawę z Bydgoszczą. Dodatkowo pociąg IC Orłowicz, kursujący obecnie w relacji Kraków – Warszawa, wraca do pełnej relacji Kraków – Olsztyn.
Od 21 marca PKP Intercity uruchomi dodatkowy, kursujący w weekend, pociąg TLK Pobrzeże BIS, który obsłuży rosnącą liczbę pasażerów między centralną Polską a Trójmiastem. Od 15 marca w Przysusze (woj. mazowieckie) zatrzymywać się będą trzy pociągi: IC Orłowicz, IC Sienkiewicz oraz IC Kolberg, wszystkie w relacji Olsztyn – Kraków – Olsztyn. Mieszkańcy Sobolewa (woj. mazowieckie) zyskają dostęp do usług PKP Intercity, będzie się tam zatrzymywać pociąg TLK Nida relacji Kielce – Warszawa – Kielce. Więcej na intercity.pl.
Dworce zmieniają się dla podróżnych
PKP kontynuują program przebudowy polskich dworców. Najbardziej zaawansowane prace trwają w Sędziszowie Małopolskim, Oświęcimiu, Pomiechówku, Bielsku Podlaskim i Nidzicy, gdzie budowane są nowe dworce. Ich otwarcie planowane jest pierwszej połowie tego roku.
Pod koniec pierwszego kwartału br. planowane jest udostępnienie pasażerom nowej usługi car-sharingu, czyli możliwości wynajmu samochodów elektrycznych przy dworach kolejowych. Pilotażowo nowa usługa PKP Mobility będzie dostępna przy dworcu Gdynia Główna.
Kompleksowa informacja i pomoc dla podróżnych
Na czas wprowadzenia korekty rozkładu jazdy,15 i 16 marca na dziesięciu dworcach w największych miastach Polski (Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków Główny, Poznań, Szczecin, Wrocław) do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. Pomogą ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, będą służyć informacjami pomocnymi w podróży.
Informacje dotyczące obowiązującego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach w formie plakatów, w wyszukiwarkach portalpasazera.pl, rozkład-pkp.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP. Obecnie testowana jest nowa funkcja aplikacji BILKOM – mailowe i SMS-owe powiadomienia o opóźnieniach pociągów dla podróżnych, którzy kupią bilety przez internet.
Centrum Wsparcia Klienta (CWK) to działający całodobowo zespół, który zapewnia pasażerom pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień na kolei, spowodowanych np. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, CWK organizuje zastępczy transport podróżnych do stacji docelowej czy wydawanie poczęstunków na dworcach. Pracownicy CWK współpracują z załogami pociągów pasażerskich oraz koordynują obsługę pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania Gazety Olsztyńskiej i tygodnika lokalnego tylko 199 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Mazur #2879444 | 95.40.*.* 4 mar 2020 01:27
Przedruk z portalu rynek kolejowy. Ale nie w tym rzecz, jeden z czytelników słusznie poruszył temat 2 par pociągów na zmodernizowanej linii nr 219 Olsztyn Szczytno Pisz Elk. To jest sytuacja której próżno szukać w skali kraju, gdzie modernizuje się linie kolejowa (a w zasadzie buduje się ja od now a po starym sladzue tylko) i puszcza na dobę 2 pary pociągów. To chyba jest działanie celowe nakierowane na likwidację kolei w ogóle bo inaczej tego tłumaczyć się nie daje. Zasada jest prosta, jeśli częstotliwość kursowania jest zbyt mała i nie da się wrócić to nikt nie będzie z takiej oferty korzystał. W transporcie kolejowym jest tak że zwiększenie częstotliwości o 100 proc z zasady skutkuje przyrostem potoków pasażerskich o około 200-300 proc. Wynika to z faktu, że poprawa dostępności skutkuje zwiększonym zainteresowaniem transportem kolejowym. Przy ofercie ubogiej następuje natomiast odpływ pasażerów. Niedawno zrozumiały to inne samorządy wojewódzkie i nie mówię tu o dolnośląskim czy małopolskim. Żeby tak w połowie podejmowana była polityka jak np w lubuskim czy podkarpackim to byłby tu raj. Co ja mówię, uczyć się trzeba od Podlasia choćby. Pod względem polityki transportowej warmińsko mazurskie to jest chyba najgorsze województwo. Tak źle i tak po macoszemu nie traktuje się transportu kolejowego chyba nigdzie. Jeżdżę po kraju sporo i widzę gigantyczną przepaść. I nie mówię tu o tzw bogatych regionach wyłącznie z powiazaniami aglomeracyjnymi ale o regionach o podobnej strukturze. U nas jest najgorzej pod tym względem i mówię to z ogromnym żalem. Jedli chodzi o wspomnianą linię to sens ms jej funkcjonowanie wtedy gdy na dobę byłoby co najmniej 6 par pociągów. W przypadku linii Ustka Słupsk jest chyba 8 par a to przecież linia krótsza i obsługującą mniejszą ilość mieszkańców. Nie wiem o co tu chodzi ale jeslivto nie sabotaz to brak spójnej wizji i polityki transportowej regionu. I to na linii którą docelowo ma zaoewniac ruch z prędkością 120 km/h. Niepojęte to jest. To medycyna na dobry artykuł, może ktoś wreszcie wpadnie na to o czym inni już w innychcregiobach dawno wiedzą i z sukcesem wdrazaja.
Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Dojeżdżający z Braniewa #2879416 | 89.228.*.* 3 mar 2020 22:43
A czemu Gazeta Olsztyńska nic nie pisze o likwidacji lini do Braniewa. Trzeba wytłumaczyć urzędnikom Marszałka, że linia 221 z Gutkowa do Braniewa nie jest wyłączony z eksploatacji jeżdżą normalnie pociąg towarowe więc i mogą regionalne. Ale po co. Lepiej puścić autobus -3 5 km od stacji np Cerkiewnnik, Bukwałd czy Rogiedle i powiedzieć że ludzie nie jeżdżą.
Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz
mm #2879366 | 89.228.*.* 3 mar 2020 20:56
niech Marszałek województwa Brzezin zwiększy wykorzystanie linii kolejowej z Olsztyna przesz Szczytno, Ruciane, Pisz do Ełku. Remont kosztował 300 mln zł a teraz marszałek puścił 2 pary pociągów (szynobusy) po trasie. Połączenie powinno być co 2 godziny lub częściej!! Tyle kasy na remont a połączeń tyle co kot napłakał....
Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)