Regularna wymiana oleju silnikowego - dlaczego jest to tak ważne?
2019-10-29 09:02:09(ost. akt: 2019-10-30 08:53:57)
Olej silnikowy potrzebny jest nie tylko do smarowania ruchomych części jednostki napędowej, ale też do chłodzenia tego niezwykle wrażliwego elementu samochodu. To właśnie dlatego w silnikach znajdują się wymienniki ciepła olej-ciecz i chłodnice oleju. Regularna wymiana oleju jest niezwykle ważna, by wszystko chodziło tak, jak powinno. Oczywiście, należy pamiętać, że nie każdy olej pasuje do każdego silnika i należy być uważnym przy zakupie.
Wymiana oleju w silniku - dlaczego jest taka ważna?
Przed każdą dłuższą podróżą należy sprawdzić poziom oleju w silniku. Warto zadbać o to, by na dłuższych dystansach, kiedy to nasza jednostka napędowa musi pracować przez wiele godzin, było go jak najwięcej (oczywiście w granicach normy). Co prawda nowoczesne silniki nie są już tak czułe, jak stare jednostki, ale w dalszym ciągu olej silnikowy jest niezbędny dla utrzymania prawidłowej temperatury silnika na trasie. Jeśli chcesz sprawdzić, jaki olej jest najlepszy do Twojego silnika - po prostu kliknij tutaj.
Kolejną istotną funkcją oleju silnikowego jest to, że utrzymuje on silnik w czystości. Ułatwia usuwanie z silnika produktów spalania, które dostają się tam w czasie pracy jednostki. Długotrwały niedobór oleju może więc doprowadzić do tego, że nasz silnik zostanie zapchany niepożądanymi substancjami. Za czystość jednostki napędowej odpowiedzialne są dodatki myjące. Na początku działają one bardzo dobrze, ale w trakcie eksploatacji traci on zdolność do neutralizowania kwaśnych zanieczyszczeń, a co najgorsze sam może zacząć uszkadzać silnik.
Olej silnikowy odpowiada jednak przede wszystkim za smarowanie silnika. Jego właściwości smarne pogarszają się jednak w trakcie eksploatacji. Zmniejsza się wtedy lepkość oleju, co wiąże się ze spadkiem jego wytrzymałości. W trakcie długotrwałej jazdy, bez wymian, olej:
traci swoją zasadową naturę - przyjmując siarkę z paliwa, olej traci swoją zasadowość. W skrajnych przypadkach może dojść do zmiany odczynu na kwaśny, co doprowadzi do korozji chemicznej silnika od wewnątrz, szlamienia się i żelowania oleju, który przestanie być zdolny do smarowania silnika.
traci lepkość - polimery znajdujące się w oleju gęstnieją i stają się coraz krótsze, co prowadzi do utraty lepkości oleju w trakcie zmiany jego temperatury.
traci dodatki - w oleju występuje sporo dodatków dyspergujących (odpowiedzialnych za ilość rozproszonej sadzy), antypiennych (odpowiedzialnych za stan skupienia oleju) i depresujących (odpowiedzialnych za temperaturę płynięcia oleju). W miarę zużywania się oleju rozpadają się one i wytrącają, co może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
utlenia się - baza olejowa utlenia się i starzeje.
traci dodatki myjące - w oleju znajduje się sporo dodatków rozpuszczających nisko i wysoko temperaturowe osady. W miarę zużywania się oleju dodatki te także się wyczerpują.
traci dodatki myjące - w oleju znajduje się sporo dodatków rozpuszczających nisko i wysoko temperaturowe osady. W miarę zużywania się oleju dodatki te także się wyczerpują.
Nie można zapominać także o dodatkach, które służą do walki z wilgocią z powietrza. W chłodne dni na wewnętrznych powierzchniach silnika skrapla się para. Po uruchomieniu jednostki miesza się ona z olejem. W tym momencie pracować zaczynają dodatki wiążące wodę, która następnie odkłada się od spodu, na korku wlewu oleju. Następnie do gry wchodzą demulgatory, które po rozgrzaniu silnika są odpowiedzialne za odparowanie wody.
Co ile powinniśmy wymieniać olej?
Co ile powinniśmy wymieniać olej?
Zgodnie z instrukcjami olej powinno zmieniać się przynajmniej co 15 tysięcy kilometrów. W przypadku jazdy w trudnych warunkach okres ten skraca się nawet o połowę. Regularne wymiany oleju są niezwykle ważne, by zapewnić silnikowi odpowiednią ochronę. Nawet najlepszy olej nie jest w stanie zachowywać swoich właściwości w nieskończoność. Właściciele nowych aut mają możliwość korzystania z olejów "long life", które można wymieniać nawet co 30 tysięcy kilometrów. W nowych samochodach znajdują się także specjalne czujniki i kontrolki, które regularnie monitorują jakość oleju i informują, gdy nadejdzie pora na wymianę oleju.
Rodzaje olejów silnikowych
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje olejów silników.
Oleje mineralne powstają w trakcie procesów destylacji ropy naftowej. Nie ma tu miejsca na żadne syntezy chemiczne. Tego typu oleje wykorzystywane są przede wszystkim w mało wysilonych silnikach. Są tanie, ale nie gwarantują zbyt wysokiej ochrony silnika, zwłaszcza w niskich zakresach temperatur. Oleje mineralne nie posiadają żadnych sztucznych dodatków, dlatego też ich żywotność jest krótka.
W przypadku olejów syntetycznych mamy do czynienia z syntezą chemiczną. W tym proesie powstaje baza olejowa, którą wzbogaca się o różnego rodzaju dodatki poprawiające parametry użytkowe oleju. Środki tego typu nadają się do stosowania niemalże w każdych silnikach i warunkach. Oleje syntetyczne redukują tarcie i zmniejszają pobór paliwa. Powinni się na nie zdecydować właściciele nowoczesnych samochodów i ci, którym zależy na tym, by zwiększyć ochronę silnika. Oleje syntetyczne powoli się starzeją, dlatego też nie trzeba ich tak często wymieniać. Jedynym minusem jest cena, ale właściwości użytkowe i trwałość tego typu olejów sprawia, że inwestycja w nie, jest opłacalna.
Oleje półsyntetyczne to połączenie obu powyżej wymienionych olejów, łącząc cechy jednych i drugich. Dużo bliżej jest im jednak do olejów syntetycznych, dlatego charakteryzują się lepszymi właściwościami niż produkty mineralne. Nadają się przede wszystkim do silników z wielopunktowym wtryskiem. Więcej na temat olejów silnikowych możecie przeczytać tutaj.
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje olejów silników.
Oleje mineralne powstają w trakcie procesów destylacji ropy naftowej. Nie ma tu miejsca na żadne syntezy chemiczne. Tego typu oleje wykorzystywane są przede wszystkim w mało wysilonych silnikach. Są tanie, ale nie gwarantują zbyt wysokiej ochrony silnika, zwłaszcza w niskich zakresach temperatur. Oleje mineralne nie posiadają żadnych sztucznych dodatków, dlatego też ich żywotność jest krótka.
W przypadku olejów syntetycznych mamy do czynienia z syntezą chemiczną. W tym proesie powstaje baza olejowa, którą wzbogaca się o różnego rodzaju dodatki poprawiające parametry użytkowe oleju. Środki tego typu nadają się do stosowania niemalże w każdych silnikach i warunkach. Oleje syntetyczne redukują tarcie i zmniejszają pobór paliwa. Powinni się na nie zdecydować właściciele nowoczesnych samochodów i ci, którym zależy na tym, by zwiększyć ochronę silnika. Oleje syntetyczne powoli się starzeją, dlatego też nie trzeba ich tak często wymieniać. Jedynym minusem jest cena, ale właściwości użytkowe i trwałość tego typu olejów sprawia, że inwestycja w nie, jest opłacalna.
Oleje półsyntetyczne to połączenie obu powyżej wymienionych olejów, łącząc cechy jednych i drugich. Dużo bliżej jest im jednak do olejów syntetycznych, dlatego charakteryzują się lepszymi właściwościami niż produkty mineralne. Nadają się przede wszystkim do silników z wielopunktowym wtryskiem. Więcej na temat olejów silnikowych możecie przeczytać tutaj.
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
bzdura #2986237 | 10.10.*.* 15 paź 2020 14:37
Wszystko co nosi nazwę Hyundai źle mi się kojarzy.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Bury #2986195 | 194.110.*.* 15 paź 2020 13:24
ważne ważne bardzo ważne, dobry olej chroni silnik przed awariami a wymiana silnika to koszt nieziemski, polecam olej Hyundai XTeer - chroni silnik przed korozją i przed nagarem, nie spala go i jest chroniony
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz