Są już wyniki egzaminów. Jak poszło gimnazjalistom i ósmoklasistom z Warmii i Mazur?

2019-06-14 17:21:24(ost. akt: 2019-06-14 19:16:09)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

W tym roku ostatni rocznik gimnazjalistów napisał egzamin, który był sprawdzianem wiedzy, z jaką opuszczają mury swoich szkół. Przed podobnym wyzwaniem stanęli także tegoroczni absolwenci szkół podstaowowych. Sprawdziliśmy, jak z zadaniami poradzili sobie uczniowie z naszego województwa.
Wyniki tegorocznych absolwentów z Warmii i Mazur są, niestety, niższe od średniej krajowej. O indywidualnych wynikach młodzież przekona się po zalogowaniu na strony komisji egzaminacyjnej, a my sprawdzamy, jak poszły poszczególne części egzaminów w kraju i w naszym regionie.

Egzamin gimnazjalny


Jeśli chodzi o języki obce, to wyniki przedstawiają się następująco:


W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii – zadanie dotyczące chronologii historycznej.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie „na dowodzenie”, którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z chemii – zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu.

W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego i rosyjskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych.

W przypadku egzaminu z języka niemieckiego najtrudniejsze dla gimnazjalistów okazały się zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych.

Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych

Egzamin ósmoklasisty


Egzamin wskazał umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim oraz wnioskowania.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musieli opracować strategię rozwiązania przedstawionego w nim problemu z wykorzystaniem odczytanej z rysunku zależności między długościami odpowiednich odcinków.

Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych.
W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim dość trudne było także zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej (e-maila).

Źródło: CKE, OKE w Łomży

Komentarze (14) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. A to dobre! #2748322 | 109.241.*.* 16 cze 2019 23:44

    Gimbusy na egzaminie myślą co koleżanka, kolega wstawił na pejsbuka. Oni tym żyją. W przyszłości będą kalekimi nierobami. Dziś mama i tatuś im wszystko daje. Cyg

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Pwo #2748003 | 109.241.*.* 16 cze 2019 10:45

      Ja proponuję wprowadzić rozwiązania,jakie zastosował były poseł PIS a obecnie rektor prywatnej uczelni - jego 16 letnia córka,uczennica szkoły średniej, w weekendy studiowała ma uczelni swojego ojca - (choć dopiero za dwa lata ma maturę),dostawała normalne oceny do indeksu,koledzy myśleli że jest w ich wieku,a kiedy zdała by maturę to jednocześnie ukończyła by studia - wszystko możliwe w PiSlandzie

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz

    2. wujek #2747938 | 91.102.*.* 16 cze 2019 08:41

      Dzieciaki mamy równie uzdolnione i równie głupawe, co w innych częściach Polski. A jak ktoś chce porównać, to niech popatrzy na wyniki Zachodniopomorskiego, gdzie było jeszcze więcej PGR-ów. Problemem są nauczyciele. Te wyniki są faktyczną oceną ICH pracy, a nie dzieciaków czy korepetytorów. Wnioski są dwa. 1. Z jakiegoś powodu mamy słabiej wykształconych i przygotowanych pedagogicznie nauczycieli niż gdzie indziej. 2. Organizatorzy szkół, czyli samorządy, mają na to wywalone. Nie wymagają, nie monitorują, nie wyciągają wniosków, nie prowadzą doskonalenia zawodowego i nie wymieniają kadr. I w ten sposób kółko się zamyka: najzdolniejsi wyjadą, durnie się zapiją, a miernoty zrobią licencjat i pójdą uczyć do szkoły. Dobór negatywny to nasze przekleństwo.

      odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Po wynikach #2747910 | 88.156.*.* 16 cze 2019 06:39

        egzaminów i wyborów widać, że mieszkają tu słabo rozgarnięci. Niestety.

        Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

      2. strajk? #2747828 | 91.233.*.* 15 cze 2019 22:46

        Strajk jest tylko jedną z przyczyn gorszych wyników. Przecież nauczyciele strajkowali w całej Polsce i co, i młodzież spoza naszego województwa, tam gdzie nauczyciele strajkowali także, osiągnęła z wszystkich przedmiotów(!!!) wyższe wyniki!!! Zaistniałą sytuację należy dogłębnie przeanalizować. A może fakt uboższego gospodarczo województwa wpływa na "wyższe podnoszenie głowy" przez uczniów, jak i ich rodziców, dla wyrównania swej ważności wobec wszystkiego, w tym i wobec szkoły? Oczywiście to może dotyczyć także i niektórych nauczycieli, i ich przełożonych, w odwrotną stronę. Winę ponosi tu także współcześnie tworzone prawo. Uczniowie otrzymują zbyt wiele wolności a ich obowiązki znikają. Nauczyciele coraz bardziej boją się uczniów i ich rodziców. To wszystko odbija się na funkcjonowaniu szkoły jak i państwa, bo takie będą Rzeczypospolite jakie ich młodzieży chowanie.

        Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (14)