Twórcze myślenie to domena... sześćdziesięciolatków!

2019-08-12 16:00:00(ost. akt: 2019-08-12 12:31:19)
Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Autor zdjęcia: Fot. Pixabay

Kreatywność to cecha młodych ludzi? Okazuje się, że nie tylko! Wraz z wiekiem rośnie w nas potencjał i otwartość na nowe rozwiązania. Okazuje się, że twórcze myślenie to domena... sześćdziesięciolatków! To dobra wiadomość...
Wokół słyszy się, że wraz z dojrzałością przychodzi obniżenie zdolności pamięciowych i rośnie ryzyko demencji. Podobno też w mocno dojrzałym wieku myślenie nie przychodzi z taką łatwością i lekkością jak kiedyś. Osoby w srebrnym wieku nie pamiętają gdzie położyli klucze, a w sklepie nie mogą sobie przypomnieć, czego tak naprawdę potrzebowali.

Mamy jednak bardzo dobrą wiadomość. Mimo upływającego czasu wciąż myślimy twórczo i kreatywnie! Siwe włosy na głowie nie oznaczają, że zatraciliśmy w sobie ducha kreatywności. Choć innowacyjne koncepcje czy rozwiązania są już nieco inne niż wcześniej, to wcale nie są gorsze niż w czasach młodości. Zwłaszcza w tej sferze radzą sobie pięćdziesięciolatkowie.

Jak informuje portal senior.pl, kiedy uczeni z The Ohio State University przeanalizowali kariery 31 laureatów nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, okazało się, że najbardziej innowacyjne pomysły badawcze mieli w trzeciej i szóstej dekadzie swojego życia.

— Sądzimy, że to, co odkryliśmy w badaniu, nie ogranicza się do ekonomii, ale bardziej ogólnie dotyczy kreatywności. Wielu ludzi uważa, że kreatywność ma związek wyłącznie z młodym wiekiem, ale naprawdę ocena zależy od tego, o jakim jej typie się mówi — wskazują autorzy badania.

Według ekspertów młodsi laureaci Nagrody Nobla są zazwyczaj „konceptualnymi" innowatorami, tzn. rzucają wyzwanie konwencjonalnej mądrości i wpadają na nowatorskie pomysły. Jeśli zaś chodzi o starszych nagrodzonych, są nowatorscy „eksperymentalnie", tj. gromadzą wiedzę przez lata pracy i znajdują przełomowe sposoby analizowania, interpretowania i rozumienia zjawisk czy dotychczasowych ustaleń.

Badacze twierdzą, że szczyty możliwości zawodowych zależą od tego, jakie podejście do pracy się ma — eksperymentalne, czy konceptualne.


Apogeum dla naszej kreatywności przypada na połowę czwartej do połowy piątej dekady życia. To nowe odkrycie wskazuje raczej, że to nie sfera badawcza w największej mierze wyznacza wiek kreatywności tego, kto w niej działa, ale raczej sposób podchodzenia do wykonywanej pracy przez tę osobę.

Wśród czynników, które wspierają poznawcze funkcjonowanie w okresie późnej dorosłości wymieniane są: nabyte wcześniej zasoby, czyli wiedza, umiejętności i osobiste doświadczenie życiowe; trening umysłowy, czyli tryb życia, zainteresowania i dotychczasowa praca; środowisko bogate w nowe bodźce i wyzwania intelektualne.

Doskonałym przykładem na to, że kreatywność budzi się raz z wiekiem, może być Henry Ford, twórca rewolucyjnego na ówczesne czasy auta Forda model T. Głównym założeniem Henry’ego Forda było stworzenie samochodu dla przeciętnej amerykańskiej rodziny: prostego w prowadzeniu i łatwego w budowie. W ten sposób twórca dorobił się wielomiliardowego majątku.


AT