Pokemony, czyli postać na uniwersytecie

2019-05-10 12:25:12(ost. akt: 2019-05-10 12:27:54)

Autor zdjęcia: dbp

W czwartek na Wydziale Humanistycznym UWM rozpoczęła się trzecia konferencja naukowa poświęcona postaci w kulturze wizualnej. Potrwa do soboty.
— Zamykając trylogię konferencji organizowanych przez Instytutu Polonistyki i Logopedii oraz Katedrę Filologii Angielskiej UWM, zaproponowaliśmy podtytuł „Światy – akcje – interakcje”, ponieważ chcieliśmy zachęcić badaczy do skupienia uwagi przede wszystkim na tym, jak postaci funkcjonują w świecie przedstawionym. Razem z naszymi gośćmi przyglądamy mocy sprawczej postaci oraz relacjom, w jakie wchodzą one z otoczeniem — tłumaczy dr Piotr Przytuła.

I dodaje: — Tradycyjnie już nasze spotkanie będzie miało charakter interdyscyplinarny. Na nasze zaproszenie odpowiedzieli przedstawiciele różnych ośrodków badawczych i dyscyplin naukowych.

O rozpiętości tematycznej konferencji świadczyć może fakt, że w programie znalazło się miejsce nie tylko dla referatów o filmach i popularnych serialach, ale i o postaciach ze świata heavy metalu czy bohaterach komiksów. Sporo uwagi badacze poświęcą też grom. W czwartek mówił o nich m.in. dr Marek Maruszczak, autor projektu gry „Slavic Monster”.

— Komercyjnie tworzone mitologie, takie jak pokemony, biją rekordy popularności, zdobywając serca graczy na całym świecie — powiedział Maruszczak. — Tymczasem mitologia słowiańska jest co najmniej równie atrakcyjnym źródłem treści, które jest stanowczo zbyt słabo znane. Aby to zmienić, powinna zacząć pojawiać się masowo w kulturze popularnej, przechodząc jednocześnie pewne zmiany, które umownie nazwałem „pokemonizacją”.

W piatek w programie m.in. wykłady Michała Szawerny o komiksie i Zbigniewa Mazura o postaci historycznej w filmach biograficznych.

dbp

Więcej informacji o naszym uniwersytecie: >>> kliknij tutaj.

Obrazek w tresci