Sprawdziliśmy to dla Was: jak odkorkować rondo Inwalidów Wojennych

2018-12-16 07:00:00(ost. akt: 2018-12-15 23:01:44)
Ulica Dworcowa

Ulica Dworcowa

Autor zdjęcia: Karol Kiłyk

"Sprawdziliśmy to dla Was" to nasz nowa akcja oparta na prostej, jak konstrukcja cepa, formule: wy pytacie, my znajdujemy odpowiedź. Warunek jest tylko jeden: pytanie musi mieć związek z naszym regionem.
Nie macie państwo wrażenia, że w Olsztynie jest za dużo świateł? Tak? To może zauważyliście też, że mamy dużo przejść dla pieszych. Może za dużo? Taka refleksja naszła nas po pytaniu pewnego olsztynianina.

Ten po naszej ostatniej publikacji "Sprawdziliśmy to dla was" napisał do nas: Takie jesteście cwaniaczki, to znajdźcie jakiś sposób na odkorkowanie w godzinach szczytu Ronda Inwalidów Wojennych (Piłsudskiego/Dworcowa).

Dla nas to pestka. Rozwiązanie jest bardzo proste. Wystarczy zbudować estakadę nad rondem(wzdłuż Dworcowej) i problem zniknie. Ale mówiąc poważnie, to przyszedł nam do głowy pewien pomysł. Do jego realizacji potrzeba tylko parę litrów białej farby zaprawionej krztyną dobrej woli lub jak kto woli zdrowego rozsądku.

Wysłaliśmy na rondo nasz redakcyjny patrol, który dokonał rozpoznania. Ustaliliśmy, że pomysłem na odkorkowanie ronda mogą być przejścia dla pieszych. Jest ich tam aż 8. Cztery przy samym rondzie, kolejne cztery ze 100 metrów dalej. Pomyśleliśmy, że gdyby odsunąć przejścia nieco od ronda to usprawniłoby to ruch. Tzn. trzeba by albo zlikwidować przejścia przy samym rondzie albo wymalować nowe, gdzieś po środku między obecnie istniejącymi, a dotychczasowe zlikwidować.

Zapytaliśmy o to najpierw u źródła czyli w Zarządzie Dróg Zieleni i Transportu.

Z punktu widzenia kierowcy, pomysł czytelników z pewnością w jakimś niewielkim stopniu poprawiłoby sytuację kierowców, natomiast pieszy miałby do pokonania dużo dłuższą drogę.

Co do pomysłów na upłynnienie ruchu powiedziałbym tak, że płynność możemy uzyskać tylko do pewnego poziomu (ilości) pojazdów. Po przekroczeniu pewnego poziomu możemy próbować upłynniać przynajmniej pewną relację (np. północ-południe), ale kosztem wlotów podporządkowanych, ale to wiązałoby się z instalacją sygnalizacji. Wiemy, jakie jest do tego podejście.

No cóż, podrapaliśmy się w głowy i zasięgnęliśmy języka u fachowców.

- Oczywiście jesteśmy za - powiedział nam Edward Okliński, wiceprezes Stowarzyszenia NAJ Taxi. - Przejścia dla pieszych usytuowane tuż przy wjeździe na rondo skutecznie blokują ruch. Odsunięcie ich o przynajmniej o kilkanaście metrów na pewno poprawiło by płynność przejazdu przez rondo.

Podobnego zdania jest Jacek Lewandowski, prezes „Elf Taxi”: - Na pewno warto odsunąć przejścia dla pieszych od wjazdu nie tylko na tym rondzie. Wtedy ruch pojazdów będzie o wiele bardziej płynny, ale 100 metrów to raczej za dużo. - Przejście trzeba odsunąć od wjazdu na rondo na taką odległość, żeby nie mógł go zablokować autobus MPK oczekujący na możliwość przejazdu przez rondo.

Jako przykład Jacek Lewandowski podał mini rondo na skrzyżowaniu ulic Rataja i Sybiraków, gdzie przejścia dla pieszych odsunięto od ronda o kilkanaście metrów i - jak stwierdził - „sprawdza się to pierwszorzędnie”.



Igor Hrywna
Łukasz Pacyński
Paweł Jaszczanin

Komentarze (56) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. piotr10% #2646738 | 94.254.*.* 19 gru 2018 10:32

    Na poczatek to urzedasy musialyby ruszyc dupska z ratusza aby zobaczyc o co kaman, a nie tylko na googl maps sie opierac.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. grzymolino #2646733 | 94.254.*.* 19 gru 2018 10:28

    na chu... porzebny jest ten pas zieleni na srodku Dworcowej, przesunac z jednej strony (kierunek pilsudskiego) wewnetrzne pasy blizej barierek (naturalnie droga asfaltowa) i stworzyc pas dla skrecajacych w prawo

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. macx #2646727 | 94.254.*.* 19 gru 2018 10:22

    w zupelnosci wystarczyloby by przejscie przy urzedzie skarbowym ( bezpieczniej ) skoro maja sile leżć do Biedronki to ilkanascie metrów dalej nie bedzie wysiłkiem. Podobnie na dworcowej od strony dworca , przjecie kolo apteki na wysokosci tortexu wystarczyloby w zupelnosci. Przejscia na pPilsidskiego od strony basenu oraz na dworcowej od strony Pstrowskiego nie powoduje takich korków, druga sprawa przebudowanie i stworzenie pasa dla skrecajacych w prawo, to oni glownie blokuja ruch na dworcowej, Pomysl z estakada jest naj;pesym ale w Olsztynie zajeloby to z 10 lat

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. Paweł #2645812 | 81.190.*.* 18 gru 2018 00:31

    Sądzę, że poruszono tutaj zbyt poważny temat jak na olsztyńskich specjalistów od rozwiązywania problemów drogowych. Dla mnie ciekawostką jest oznakowanie ulicy Kasprowicza. Wjeżdżając w tą ulicę od strony Małeckiego stoi znak "Droga jednokierunkowa". Na wysokości budynku Kasprowicza 36 jest wyjazd przypominający wyjazd z bramy a zaraz za nim ulica staje się dwukierunkową. Tuz dalej jest zakręt na którym ktoś nieświadomy może się natknąć na pojazd jadący z przeciwka. Ten wyjazd z bramy okazuje się być ulicą "Zamknietą" i stanowi on skrzyżowanie- ciekawe ilu kierowców jest tego świadomymi? Polecam obejrzenie oznakowania tych ulic w obydwóch kierunkach na Google. Moim zdaniem ewidentnie brakuje tam dwóch znaków : na Kasprowicza za wylotem z Zamknietej : Uwaga - droga dwukierunkowa, a na wylocie z ulicy zamkniętej "Obowiązujący kierunek jazdy w lewo. A co do odkorkowania Dworcowej - na początek trzeba ją odciążyć udrażniając ulicę Kościuszki i wpuszczając ruch na tory tramwajowe. Można również od ulicy Piłsudskiego do Kołorzeskiej wprowadzić ruch jednokierunkowy: ulicą Głowackiego do Kołobrzeskiej a Kościuszki w stronę Piłsudskiego- (Tylko te tory na środku ulicy!)

    odpowiedz na ten komentarz

  5. /.,mnb #2645794 | 159.205.*.* 17 gru 2018 23:13

    Ciekawe czy olsztyńscy decydenci od dróg wiedzą co to są skrzyżowania dwupoziomowe ? Wszyscy cywilizowani wiedzą, że jest najmniej kolizyjny i szybki system dróg ...

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (56)