Wyrok w sprawie znanej spółki telekomunikacyjnej działającej na szkodę klienta

2018-11-03 09:44:03(ost. akt: 2018-11-03 09:54:47)
zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Pixabay

Zapadł wyrok w sprawie spółki Polkomtel, świadczącej usługi telekomunikacyjne. W grudniu ubiegłego roku prezes UOKIK, uznał, że spółka ta naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
Wyrok dotyczy decyzji z grudnia 2014 r. Prezes UOKiK uznał, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów m.in. utrudniając swoim klientom rozwiązanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz ograniczając prawo do zwrotu kosztów przesyłki. Polkomtel stosował także postanowienie regulaminu pozwalające żądać wysokiej kary umownej.

W ocenie Prezesa UOKiK przesłanki, w jakich mogło dojść do nałożenia takiej kary, nie zostały jednak jasno i precyzyjnie opisane w regulaminie. UOKiK nałożył na operatora kary finansowe o łącznej wysokości ponad 8,7 mln zł.

W sierpniu 2018 r. zapadł wyrok w sprawie apelacji spółki od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z października 2017 r. W rozstrzygnięciu Sąd Apelacyjny utrzymał w mocy decyzję w zakresie większości stwierdzonych w niej praktyk (7 na 8 praktyk) oraz wymierzonych kar pieniężnych.
W zakresie jednej praktyki oraz kary, której dotyczyła, sąd uchylił wyrok SOKiK i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

Dotyczyło to utrudniania konsumentom rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Polkomtel żądał, żeby konsument zamieszczał w oświadczeniu o braku woli przedłużenia umowy na czas nieokreślony po upływie czasu, na który umowa była zawarta, informacje o numerze telefonu, którego umowa ta dotyczy. Oświadczenia nieobejmujące tych informacji uznawał za bezskuteczne.

Zdaniem UOKiK, stanowi to nieuczciwą praktykę rynkową, ponieważ obowiązek taki nie wynika ani z postanowień umów, ani z powszechnie obowiązującego prawa.

Sąd uznał, że przekazanie sprawy w tym zakresie do ponownego rozpatrzenia było konieczne z uwagi na to, że Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie rozpoznał istoty sprawy. W uzasadnieniu wyroku Sądu I instancji brak było wyjaśnienia, w jaki sposób ustalił, że Polkomtel uznawał składane przez konsumentów oświadczenia za bezskuteczne.

W pozostałym zakresie Sąd Apelacyjny uznał ustalenia UOKiK. Kary finansowe nałożone na Polkomtel po wyroku SA wyniosły w sumie ponad 1,4 mln zł.

Od decyzji prezesa UOKiK przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a od wyroku SOKiK – apelacja do Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Możliwe jest również złożenie skargi kasacyjnej od wyroku SA do Sądu Najwyższego.

źródło:UOKIK

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. adrian #2616591 | 188.147.*.* 5 lis 2018 10:20

    Telestrada taki sam albo i jeszcze wiekszy przekręt

    odpowiedz na ten komentarz