Złoty, bo pięćdziesiąty. Jubileusz ukraińskiego liceum w Górowie Iławeckim

2018-06-19 07:33:22(ost. akt: 2018-06-19 07:42:17)

Autor zdjęcia: archiwum ZSzUJN w Górowie Iławeckim

Ogromna siła tkwi w kulturze. Rocznicowe tradycje chronią jej niezbywalny składnik - tożsamość. Każą kotwiczyć ją na czas życiowej wędrówki i opierać o przydrożne słupy milowe. A te – nawet z oddali, stają się widocznym znakiem zadumy: czego dokonaliśmy?
Półwiecze
W 1968 roku Górowo Iławeckie było świadkiem otwarcia klasy – zwykłego szkolnego oddziału, dla młodzieży chcącej w polskiej rzeczywistości stąpać edukacyjną ścieżką z drogowskazem skierowanym na język swoich przodków. Uczniowie mieli poznawać mowę Tarasa Szewczenki i wymowę poezji, którą ze sobą niosła.

W ówczesnych warunkach, gdy zazwyczaj jedyny w danym mieście „ogólniak” stawał się kuźnią inteligenckich kadr lokalnej społeczności, założenie klasy z językiem ukraińskim oznaczało aspirację do wypełniania analogicznej roli przez górowską szkołę, ale dla środowiska ukraińskiego.

Klasa z dodatkowym nauczaniem języka mniejszości narodowej stawała się dla jej adeptów miejscem poznawania czegoś głębszego. Młodzież przyswajała tu elementy całego ukraińskiego kodu kulturowego, integrowała się i aktywnie uczestniczyła w kulturze.

Najbardziej chyba znany w naszym województwie ukraiński zespół pieśni i tańca „Dumka” powstał właśnie w tamtym czasie. Założycielem był bardzo lubiany przez uczniów ukrainista – Teofil Szczerba.


Dodatkowego splendoru „ukraińskiej klasie” w górowskim liceum przysparzał fakt, że stała się ona kontynuatorem zamkniętego właśnie w 1968 roku bartoszyckiego liceum pedagogicznego.

Jakie wydarzenia nastąpiły później? Wspomina je w świeżo wydanej monografii obecna dyrektor – Olga Maria Sycz: "W 1990 roku z wyodrębnionych klas ukraińskich utworzono oddzielne Liceum Ogólnokształcące z Ukraińskim Językiem Nauczania w Górowie Iławeckim.

Oczywiście, należało jeszcze pokonać wiele - jak się wówczas wydawało – przeszkód nie do pokonania, ale młode grono pedagogiczne z niezłomnym Mironem Syczem na czele, przy pomocy rodziców i przyjaciół szkoły, zdołało osiągnąć cel - budowę nowej szkoły. Rok szkolny 1996/1997 uczniowie zainaugurowali w nowym budynku, a w 2002 roku zamieszkali oni w nowym internacie.

Konsekwencją reformy oświaty stało się utworzenie w 1999 roku gimnazjum, co z kolei przyniosło zmianę nazwy szkoły na „Zespół Szkół z Ukraińskim Językiem Nauczania”. Placówka w chwili obecnej posiada w swoim składzie również szkołę podstawową. Taka sytuacja organizacyjna to także nowa możliwość na zwiększenie grona 2104 osób, które w latach 1968 – 2018 stały się absolwentami."

Zaproszenie
Podobnie jak podczas pokonywania założonej trasy, od czasu do czasu dobrze jest obejrzeć się za siebie i przywołać zdarzenia, osoby, sytuacje, sumujące się w obecnej pozycji szkoły. Naszej szkoły.

Owa „naszość” użyta jest tu w znaczeniu obejmującym wszystkich uczniów, ogół nauczycieli oraz ogromną ilość osób pomocnych szkole na różnych etapach jej rozwoju. Zapraszamy Państwa na jubileusz! - program poniżej.

Szkoła, wbrew obiegowym opiniom, nie jest przecież wyłącznie budynkiem, kredą i tablicą. To idea. Każdy, kto się z nią zetknął, wniósł w jej, z początku nieistniejące, a później zbudowane od podstaw progi, własne zdolności, talenty, pracę, zaangażowanie. A czynił tak z racji osobistych przekonań, zwykłej życzliwości lub dzięki poznaniu się - w odruchu sympatii.

Będzie o tym mowa podczas konferencji otwierającej jubileusz. Tam przywołane zostaną nazwiska, instytucje i tło historyczne. Wrócą zapomniane już wydarzenia, przypomniane zostaną fluktuacje systemu oświaty, którym szkoła, rzecz jasna, podlegała. Mowa będzie o jej usytuowaniu społecznym. Przecież niewiele jest w naszym województwie instytucji reprezentujących życie mniejszości ukraińskiej i jednocześnie promieniujących przez to na cały region. Nie można raczej wyobrazić sobie charakterystyki Warmii i Mazur czy też Górowa Iławeckiego bez uwzględniania szkoły. Taki opis byłby niepełny.

Jubileusze placówek edukacyjnych niemal z definicji są „spotkaniami po latach”. Czekają na nie absolwenci. Oni także chcą podzielić się informacjami o sobie, o odniesionych sukcesach, życiu rodzinnym czy choćby zamienić ze sobą słowo.

Mimo intensywnego rozwoju internetu i portali społecznościowych nic nie jest w stanie zastąpić spotkania z rówieśnikami. „Kolega ze szkolnej ławy” to synonim trwałej przyjaźni. To właśnie absolwenci są przede wszystkim adresatami specjalnie przygotowanego na jubileusz opracowania poświęconego szkole.

W odróżnieniu od realnej, jest to publicystyczna „izba pamięci”. Monografia pt. Nasza szkoła. 50 lat ukraińskiego liceum w Górowie Iławeckim zwiększa na dodatek całą paletę rozmaitych wydań, tekstów, artykułów, które przez pół wieku informowały czytelników prasy ogólnopolskiej, regionalnej, lokalnej i mniejszościowej o dokonaniach szkoły. Wspomnienia i osiągnięcia uwidocznione zostaną także, jako motyw przewodni, podczas jubileuszowego koncertu zwieńczającego obchody pięćdziesięciolecia szkoły.


Katarzyna Pasławska-Iwanczewska

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Źródło: Artykuł internauty

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ten komentarz #2524042 | 188.146.*.* 22 cze 2018 22:58

    Niżej jest o wszystkim i o niczym...?

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Ambasada Prusakow #2522767 | 91.63.*.* 21 cze 2018 00:16

      Ponad 2 200,- Absolwentow Liceum Ukrainskiego na przestrzeni zaledwie polwiecza na tak niewielkie miasto to imponujacy sukces. Warto byloby pokazac tez sukcesy Absolwentow Liceum na kolejnych poziomach edukacji a wiec ilu Absolwentow ukonczylo studia wyzsze, jakie kierunki i uczelnie, ilu zdobylo doktoraty itd az do professorow. To bardzo dobry sposob oceny renomy Liceum. Jednak tam do kompletu, wzorem Szkol Montessorii nalezaloby wlaczyc rowniez PRZEDSZKOLE tak aby w jednym miejscu dzieci mogly przejsc 3 poziomy wychowania i edukacji adopiero na studia wyzsze Kazdy wedle wlasnych aspiracji i mozliwosci powinien wybierac czy i gdzie che studiowac.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz