Pół miliarda na "szesnastkę"
2018-04-20 07:16:00(ost. akt: 2018-04-19 15:55:49)
Dobra wiadomość dla mieszkańców regionu. Są pieniądze na budowę kolejnego odcinka „szesnastki” od Borek Wielkich do Mrągowa. Inwestycja będzie kosztować ponad pół miliarda złotych, a droga na być gotowa w II kwartale 2023 roku.
Powstanie kolejny odcinek „szesnastki”. Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla budowy drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.
— To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców regionu, bo ta decyzja ministra oznacza, że są zapewnione środki na realizację tego zadania — podkreślił wczoraj na konferencji prasowej wojewoda Artur Chojecki. Uczestniczyli w niej także m.in. były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit i Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Od stycznia ubiegłego roku trwały parce nad koncepcją programową tego odcinka. Drogowcy właśnie otrzymali gotowy dokument.
Od stycznia ubiegłego roku trwały parce nad koncepcją programową tego odcinka. Drogowcy właśnie otrzymali gotowy dokument.
— Po ocenie dokumentacji w sierpniu będziemy mogli ogłosić przetarg na projekt i budowę tej drogi — powiedział dyrektor Nicewicz. — Zakładamy, że procedura przetargowa potrwa około roku i latem przyszłego roku będziemy mogli podpisać umowę.
Zgodnie z planem 17-kilometrowy odcinek (12,9 km w ciągu S16 i 4,1 km w ciągu dk 59) ma być gotowy w II kwartale 2023 roku. Dostęp do drogi będzie możliwy jedynie poprzez trzy węzły: Sorkwity, Bagienice i Mrągowo. Szacunkowy koszt inwestycji to 567 mln zł.
A co z „szesnastką” od Mrągowa na wschód? Tu — niestety — jeszcze sporo wody upłynie w Łynie, nim pojedziemy do Ełku ekspresową „szesnastką”. Jednak po latach zastoju tu też coś się dzieje. Od zeszłego roku trwaj pracę nad wykonaniem studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego i koncepcji programowej dla tego odcinka. Na zrealizowanie zadania wykonawca ma 37 miesięcy.
Czeka go trudne zadanie, bo prace nad wariantem przebiegu drogi na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk nie są pierwszymi. Zaczęły się w 2008 roku. Wprawdzie z Mrągowa do Ełku jest niespełna 80 kilometrów, ale po drodze są cenne przyrodniczo obszary Natura 2000, są jeziora. I ludzie ze swoimi racjami, a to może oznaczać kłótnie i spory, co do przebiegu trasy. Dziesięć lat temu, w czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej, analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji. A zaproponowane do analiz warianty, daje się pogrupować w dwa korytarze, jeden bliżej Rynu, a drugi Mikołajek. Jednak nie ma wskazanego jednego korytarza, nie ma też konkretnej trasy, którędy biegłaby droga.
Czeka go trudne zadanie, bo prace nad wariantem przebiegu drogi na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk nie są pierwszymi. Zaczęły się w 2008 roku. Wprawdzie z Mrągowa do Ełku jest niespełna 80 kilometrów, ale po drodze są cenne przyrodniczo obszary Natura 2000, są jeziora. I ludzie ze swoimi racjami, a to może oznaczać kłótnie i spory, co do przebiegu trasy. Dziesięć lat temu, w czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej, analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji. A zaproponowane do analiz warianty, daje się pogrupować w dwa korytarze, jeden bliżej Rynu, a drugi Mikołajek. Jednak nie ma wskazanego jednego korytarza, nie ma też konkretnej trasy, którędy biegłaby droga.
Drogowcy liczą, że w przyszłym roku możliwe będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu drogi, korytarza w którym pobiegnie i później dla tego wybranego wariantu będzie już przygotowywana koncepcja programowa.
Jak powiedział dyrektor Nicewicz, na przełomie maja i czerwca powinny zakończyć się prace na odcinku S51 Olsztynek — Olsztyn. Obecnie trwają tam jeszcze roboty na obiektach i drogach serwisowych. Pod koniec maja powinny zakończyć się też roboty na odcinku S7 Ostróda Północ — Ostróda Południe, gdzie w końcowej fazie realizacji jest już znajdujący się tu most. Dobiegają też końca roboty na wiadukcie obwodnicy Ostródy w ciągu dk16, która została udostępniona kierowcom w grudniu ubiegłego roku, ale w układzie jednojezdniowym. Do zakończenia prac pozostaje jeszcze wykonanie nawierzchni na wiadukcie.
am
Komentarze (28) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Helena #2496087 | 83.9.*.* 4 maj 2018 20:00
Łzą jak bure się...ki, manią nas obietnicami,do 23 roku?kto dożyje i co będzie po pisowcach?
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Do narzekaczy #2489655 | 92.10.*.* 23 kwi 2018 12:25
Może sami złapta za łopaty?! Każdy by tylko, urwa, narzekał!
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
ren #2489548 | 79.188.*.* 23 kwi 2018 08:05
Może najpierw dokończyć 16-kę na odcinku Olsztyn-Borki. Miała być expresówką.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
A nowa "16" przy Mikołajkach #2488439 | 176.221.*.* 21 kwi 2018 02:18
ucichła - na wieki...........
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Na Mazurach... #2488435 | 176.221.*.* 21 kwi 2018 02:11
... to najważniejsze są drogi północ- południe - wiodące warsiafke nad ich "skromne domki letniskowe" i... znane im jeziora...
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz