Jak pogodzić rower ze swoim wiekiem?

2018-05-02 07:00:00 (ost. akt: 2018-04-30 13:28:33)

Autor zdjęcia: Arch. prywatne

Czy na rowerze senior powinien siedzieć prosto jak na krześle? Na co powinniśmy zwrócić uwagę, kupując rower rekreacyjny? Radzi Paweł Kowalkowski, kolarz górski i bike fitter, czyli osoba dopasowująca rower do konkretnej osoby.
1. Rama
Chodzi o to, by geometria ramy dla seniora była taka, że gdy siedzi na siodełku, jest w stanie czubkami palców dotknąć podłoża. Wielu seniorów ma problem z zejściem z roweru, gdy nagle musi stanąć gdzieś na skrzyżowaniu czy światłach. Wtedy łatwo o wywrotkę. Czasem jest tak, że mimo odpowiedniej wysokości siodełka, nie można dotknąć ziemi. Wiele osób, nie mogąc dostać stopą do podłoża, obniża siodełko, co powoduje przeciążenia mięśni czowogłowych i ból przodu kolana.

2. Siodełko
Najlepsze jest żelowe. Powinno być dobrane do szerokości miednicy. Siodełka za szerokie i za miękkie nie oznaczają lepszego komfortu. Jeśli siodełko jest za miękkie, to wgniatamy się w piankę i dotykamy twardych powierzchni. Żelowe wypełnienie uniemożliwi zapadanie się.

3. Kierownica
Ważna jest odpowiednia wysokość. Nasz pozycja powinna być komfortowa. Wiele osób uważa, że im prościej siedzimy, tym lepiej. Ale pozycja wyprostowana nie jest taka zdrowa. Kąt zgięcia tułowia powinien wynosić ok. 60 stopni. Masa powinna rozkładać się zarówno na miednicę i pośladki, jak i na ręce. Zbyt wyprostowana sylwetka obciąża kręgosłup na odcinku lędźwiowo-krzyżowym. Na rowerze nie powinniśmy też siedzieć jak na krześle. Ręce muszą przejąć pewną część ciężaru. Taki rower łatwiej się prowadzi.
Jeśli kierownica jest za wysoko, to pojawia się problem ze skręcaniem, zwłaszcza gdy na ramie mamy koszyk z zakupami. Kierownica jest wtedy jakby w powietrzu. To może powodować problemy z krążeniem w dłoniach. Ręce muszę być delikatnie pod kątem 90 stopni w stosunku do tułowia.

4. Pedały
Muszą być dość duże. Seniorzy powinni unikać pedałów metalowych, a sprawić sobie pedały z tworzywa i to o większej powierzchni. Niektóre pedały mają gumowe podkładki. To też niezły pomysł. Pełnia rolę antypoślizgową, a oparcie stopy na pedałach jest stabilne.

5. Rączki
Trzeba zwrócić uwagę na miejsce, gdzie kładziemy ręce, czyli na tzw. gripy. Powierzchnia gripów powinna być zwiększona. Nie ma wtedy miejscowego ucisku na ręce. Gripy nie mogą być też za twarde. Najlepsze będę z dobrej jakości gumy, ewentualnie pianki. Dobry grip chroni przed zsuwaniem się ręki.

6.
Opony
Rower rekreacyjny typu miejskiego powinien mieć opony nie za szerokie i nie za wąskie. Opona powinna mieć szerokość minimum. 42 mm. Węższa opona może źle wpływać na stabilność roweru. Szersze - takie powyżej 50 mm, podchodzące pod rower górski, będą powodować zwiększone opory. Należy znaleźć złoty środek- między oporami toczenia, a pomiędzy stabilnością jazdy.

7. Odblaski, oświetlenie i kask
To już kwestie bezpieczeństwa niezależne od wieku. Pamiętajcie, te elementy ratują życie! Używajcie ich sami i namawiajcie do tego swoich bliskich. Wielka szkoda, że kask wciąż nie jest prawnie wymagany. W czasie mojej kariery spotkałem wiele osób, których kask uratował przed roztrzaskaniem sobie mózgu. To naprawdę nie są żarty!