Multimedia Polska ukarana. Przedsiębiorca musi zapłacić blisko 5 mln złotych

2018-03-03 16:22:15(ost. akt: 2018-03-03 16:30:24)

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych. Umowa z klientem obejmuje również zawartość konkretnych programów, a nie tylko ich liczby. UOKiK zobowiązał Multimedia Polska do rekompensaty publicznej
Najnowsza decyzja nakłada na operatora telewizji kablowej Multimedia Polska obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi (zastąpienie kanału innym kanałem bez zmiany ich ilości) wypowiedzenie umowy w przypadku braku akceptacji zmian wprowadzonych przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od konsumentów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do konsumentów informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.

W toku postępowania przeciwko spółce UOKiK analizował skargi konsumentów i organizacji konsumenckich, oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych. Urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi.

Gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy. Spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście w tym zakresie przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie ilość kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów.

Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka nie tylko nie przyznawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce. Ze skarg konsumentów wynikało bowiem, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne - kanałem filmowym. W dodatku operator nie zawsze informował abonentów o zmianach programowych w formie pisemnej.

Urząd zdecydował też o zastosowaniu środków zmierzających do usunięcia trwających skutków praktyki. W ramach rekompensaty publicznej byli abonenci spółki, którzy w związku ze zmianami programowymi rozwiązali umowę i zwrócili przedsiębiorcy ulgę przyznaną za zawarcie umowy na czas określony otrzymają zwrot pobranych kwot. Aktualni abonenci dotknięci zmianami programowymi zostaną poinformowani za pośrednictwem listów poleconych oraz strony internetowej operatora o przysługującym im prawie do rozwiązania umowy bez ponoszenia kosztów, gdy operator jednostronnie zmienia ofertę programową. Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 4,81 mln zł.

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. edzio #2453815 | 88.156.*.* 4 mar 2018 11:44

    mówisz o TVP

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Edward #2453713 | 83.9.*.* 4 mar 2018 10:25

    Telewizja jest dla upośledzonych.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Diego #2453455 | 176.97.*.* 3 mar 2018 18:04

    Raczej uniknie kary http://satkurier.pl/news/168713/multimed ia-polska-uniknely-kary-finansowej.html

    odpowiedz na ten komentarz

  4. to my #2453439 | 89.228.*.* 3 mar 2018 17:33

    klienci zaplacimy

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  5. katechetka #2453438 | 89.228.*.* 3 mar 2018 17:32

    moi mil. umilowani kochani, najmilsi najukochanssi,dlatego ja nie korzysztam... tv trwam odbieram za darmo ze sputnika, wasza umilowana Teresa

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (7)