Olsztyn musi mieć nowy dworzec

2017-09-19 18:30:55(ost. akt: 2017-09-19 14:43:14)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Kolejarze przebudują linię Działdowo — Olsztyn. Pociągi pojadą szybciej, a podróż skróci się o 16 minut. Przy okazji nowe dworce pojawią się w Nidzicy i Olsztynku. A co z dworcem głównym w Olsztynie? To wciąż wielka niewiadoma.
W ciągu 21 miesięcy ma zostać przebudowany prawie 83-kilometrowy odcinek linii kolejowej Działdowo — Olsztyn. Wczoraj (18.09) w Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z firmą Torpol umowę w na realizację tej inwestycji w formule „projektuj i buduj”. Wartość kontraktu to 267,6 mln zł netto. Pieniądze pochodzą z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Dzięki inwestycji pociągi na trasie Olsztyn — Działdowo będą mogły jechać co najmniej z prędkością 120 km/h (dziś 100 km/h). A to oznacza, że czas podróży z Olsztyna do Działdowa skróci się o 16 minut i ze stolicy regionu do stolicy kraju dojedziemy pociągiem w 2 godziny i 10 minut.

Inwestycja obejmuje nie tylko przebudowę linii kolejowej, ale też modernizację czterech stacji i przystanków: Waplewo, Nidzica, Olsztynek i Gągławki, a także przebudowę 13 peronów i budowę dwóch nowych przystanków: Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście.

— W Nidzicy ma zostać wybudowany nowy, kompaktowy dworzec, a w Olsztynku zostanie on zmodernizowany — powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Obecnych na podpisaniu umowy przedstawicieli rządu i PKP zapytaliśmy przy okazji o dworzec kolejowy Olsztyn Główny. Przypomnijmy, że FRO, olsztyński oddział SARP i warmińsko-mazurski oddział Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków skierowały do wojewódzkiego konserwatora zabytków wniosek, żeby dworzec kolejowy wpisać na listę zabytków. Konserwator odmówił wszczęcia postępowania, ale minister kultury wniosek nakazał rozpatrzyć. Wpisanie dworca do rejestru zabytków może zaprzepaścić szansę Olsztyna na nowoczesny dworzec.

— Wymiana torów i budowa nowego dworca są też częścią umowy Olsztyn — Działdowo — powiedział Ireneusz Merchel. — Mamy już przygotowane koncepcje przebudowy układu torowego w Olsztynie (chodzi o poszerzone perony, dojścia, windy, koncepcję połączenia dworca z Zatorzem — red.). Jednak dopóki nie będzie ostatecznych rozstrzygnięć związanych z konserwatorem zabytków, dopóty nie będzie wybrany wariant przebudowy układu torowego.

Zdaniem prezesa Merchela, realny termin rozpoczęcia prac to druga połowa 2019 r. Przypomnijmy, jeszcze w marcu PKP liczyło, że pierwsza łopata pod nowy dworzec w Olsztynie zostanie wbita wiosną 2018 r.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel uważa, ze Olsztyn powinien mieć nowy dworzec. — Nie ma co do tego żadnych wątpliwości — stwierdził wiceminister. — Trwają prace związane z przygotowaniem tej inwestycji, ale mamy problem wynikający z kwestiami konserwatorskimi. I te kwestie muszą być rozwiązane, aby ta inwestycja miała szansa na realizację.

Andrzej Bittel dodał też, że piłka jest po stronie inwestora, czyli PKP i PKP PLK, które pracują nad tym, by pokonać trudności formalne. Zdaniem innego wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita, wpisanie dworca do rejestru zabytków oznaczałoby bardzo duże spowolnienie prac.

— Jeżeli ten projekt wypadłby dzisiaj z planów, z finansowania, to jest pytanie, czy za dwa, trzy lata będą na to pieniądze. To poważny dylemat, który będzie rozstrzygany przez urzędników, wojewodę i konserwatora zabytków — stwierdził Jerzy Szmit.

Przypomnijmy, inwestycja ma kosztować ok. 130 mln zł, 100 mln stanowi wkład własny PKP, natomiast reszta pieniędzy ma pochodzić z Ministerstwa Rozwoju.
Wczoraj została też podpisana umowa na budowę wiaduktu nad torami w centrum Ostródy. Inwestycję będzie realizować Budimex, budowa wiaduktu ma kosztować ok. 25 mln zł. Władze Ostródy liczą, że połowę pieniędzy uda się pozyskać ze środków krajowych.

— Wiadukt ma być gotowy 20 grudnia 2018 r. — powiedział Czesław Najmowicz, burmistrz Ostródy. — Ta inwestycja była wyczekiwana przez mieszkańców Ostródy od 40 lat.
am

Komentarze (30) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jakub #2332385 | 20 wrz 2017 18:03

    No to FRO się wścieknie i zacznie celowo utrudniać.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz

  2. Eliza #2332330 | 178.235.*.* 20 wrz 2017 17:03

    Panie Ministrze całe szczęście, że mamy pana ! Jesteśmy z Pana dumni.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-9) odpowiedz na ten komentarz

  3. Jaro #2331974 | 88.199.*.* 20 wrz 2017 11:55

    Jestem za tym aby ci którzy opóźniają budowę nowego dworca poprzez wpisanie starego na listę zabytków powinni ponieść finansowe konsekwencję i skreślenie z listy stowarzyszeń. Nie ma ani jednego rozsądnego powodu, aby ten architektoniczny bubel mienić zabytkiem

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Mike #2331937 | 188.125.*.* 20 wrz 2017 11:10

      Olsztyn będzie miał nowy dworzec główny. A ci, którzy opóźnili jego budowę lub przyczynili się do utraty dotacji będą mieli sprawy o odszkodowanie na rzecz gminy.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Mieszkaniec #2331876 | 5.172.*.* 20 wrz 2017 10:25

        Wbicie łopaty w marcu 2019r.? Wolne żarty! PKP nie ma nawet koncepcji na budynek nowego dworca! Ba nie wybrało jeszcze firmy, który taką koncepcję stworzy!

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (30)