Negatywne emocje dobrze sprzedają

2017-09-11 09:40:00(ost. akt: 2019-07-05 23:30:40)
Skuszeni///Przyzwyczajenie to druga natura człowieka. Te przyzwyczajenia czyli nawyki można i trzeba wykorzystywać w kontaktach z innymi. Co ważniejsze, można je też po prostu u kogoś wykształcić.
Powiem, że jestem pod dużym wrażeniem. Nie dałem rady w jedną noc, bo się nie da i szkoda, bo trzeba ją smakować, ale trudno było mi się od niej oderwać. Mowa o książce "Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie" (wydawnictwo "Helion").

O czym jest ta książka? Na pierwszy rzut oka to poradnik, jak pracować "na nawykach" klienta. Jak zrobić z niego ewangelistę marki i jaką rolę odgrywają w tym ludzkie nawyki. Największą zaletą tej książki jest dla mnie to, że nawet jeżeli to, co pisze Nir Eyal nie odnosi się bezpośrednio do waszego biznesu, to dowiecie się z niej wiele o waszych klientach. A dla mnie osobiście to przede wszystkim świetny poradnik psychologiczny opowiadający o ludzkich zachowaniach.

Z biznesowego pubktu widzenia "Skuszeni" podpowiadaja nam jak wykształcić u konsumentów trwały nawyk do kupowania produktu czy usługi. Propozycja Eyala opiera się na 4 elementach tworzących "wabik" na klienta, który ma w efekcie doprowadzić do jego uzależnienia się od produktu. Najważniejszym z nich jest pierwszy element czyli "impuls do działania", bo bez niego nikt nie zobaczy waszej propozycji. Te impulsy mogą być wewnętrzne (podpowiadają co robić przez skojarzenia przechowywane w pamięci konsumenta) i zewnętrzne (informacja-wezwanie do działania umieszczona w otoczeniu klienta).

Eyal zwraca też uwagę na bardzo istotną rzecz: na przecenianie internetu. Zapominamy bowiem często, że jest to jednak tylko narzędzie, a ludzkie potrzeby mają jednak wymiar ponadczasowy. - Często wydaje się nam, że dzięki internetowi możemy robić nowe rzeczy...Jednak ludzie pragną robić zawsze to samo - uważa cytowany w "Skuszonych" Evan Williams, jeden z trzech współzałożycieli Twittera.

- Jeśli chcesz stworzyć produkt, który jest dla ludzi ważny, musisz wczuć się w ich położenie i opisać całą historię z ich punktu widzenia - dodaje Jack Dorsey, też jeden z współzałożycieli tego komunikatora.

Warto też pamiętać o jeszcze jednym przesłaniu Nira Eyala: koncentrujcie się nie na cechach produktu, ale na tym, jakie korzyści daje użytkownikowi.

Ich książka to świetny przewodnik po świecie mediów społecznościowych. Przeznaczony jest raczej dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w tym świecie. Przeczytajcie, a zobaczycie, że kreowanie własnej marki na FB czy Instagramie stanie się łatwiejsze.

Igor Hrywna