Gdzie przekopią się przez Mierzeję Wiślaną. Możliwe cztery lokalizacje [FILM]

2017-04-06 12:51:41(ost. akt: 2017-04-06 13:00:10)

Autor zdjęcia: Michał Kalbarczyk

Przekop Mierzei Wiślanej, którego budowa ma się zacząć w przyszłym roku, będzie realizowany z uwagi na nadrzędny interes państwa, jakim jest bezpieczeństwo. Kanał ma uniezależnić Polskę od Rosji i zapewnić swobodną żeglugę między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.
Przypomnijmy, we wtorek prezydent podpisał specustawę zakładającą wybudowanie nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, poprzez wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Jej koszt to ok. 880 mln zł, w całości finansowany ze środków państwa. Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

W lutym w Sejmie wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonywał, że budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie nie tylko inwestycją ważną dla Elbląga, ale i Polski Wschodniej oraz wschodnich sąsiadów: Białorusi czy Ukrainy. Jak mówił, port w Elblągu po wykonaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję ma stać się piątym portem pełnomorskim w Polsce, po Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku.

Rząd przy planowanej inwestycji wciąż bierze pod uwagę cztery lokalizacje przekopu, jego umiejscowienie wskaże firma, która przygotuje dokumentację projektową inwestycji. Urząd Morski w Gdyni podpisał niedawno umowę z konsorcjum firm trójmiejskich na wykonanie takiego projektu. Za 5,2 mln zł konsorcjum w ciągu 18 miesięcy ma przygotować dokumentację dotyczącą decyzji środowiskowej oraz lokalizacji kanału, a także przeprowadzić konsultacje. Przymiarki do kanału żeglugowego ruszyły już w czasach rządów PiS w latach 2005-2007.

Witkowski mówił, że rząd ustanowił program wieloletni, zakładający stałe finansowanie tej inwestycji przez sześć lat. Inwestycja będzie realizowana z uwagi na nadrzędny interes państwa, jakim jest bezpieczeństwo. Kanał żeglugowy ma zapewnić swobodną żeglugę jednostek, w tym także służb ratowniczych czy granicznych z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Poseł PiS Jerzy Wilk, mieszkający w Elblągu, a to miasto ma być największym beneficjentem przekopu, podkreślał w Sejmie, że inwestycja - według analiz zleconych przez Urząd Morski w Gdyni - stworzy około 3 tys. miejsc pracy początkowo przy realizacji, a następnie przy obsłudze kanału i pogłębianiu torów wodnych.

Powstaną również nowe miejsca pracy w portach i marinach w Elblągu, Suchaczu, Tolkmicku, Fromborku, Stegnie, Sztutowie i Krynicy Morskiej. Budowa kanału żeglugowego budzi także negatywne emocje. Przeciwni inwestycji są ekolodzy i mieszkańcy Krynicy Morskiej, która w sezonie żyje z turystyki. Mieszkańcy Krynicy uważają, że w czasie budowy kanału, a także później, przekop może ograniczyć dojazd wypoczywających do tego kurortu. Mieszkańcy mają obawy dotyczące z jednej strony zasadności inwestycji, a z drugiej wpływu na środowisko.

Burmistrz Krynicy Morskiej Krzysztof Swat na spotkaniu z ministrem gospodarki morskiej Markiem Gróbarczykiem kilka miesięcy temu mówił, że mieszkańcy obawiają się, iż budowa przekopu spowoduje zachwianie naturalnego procesu odkładania się piasku na plażach i tym samym przyczyni się do ich zanikania.

Zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska uspokajała wówczas, że plaże nie będą zanikać. Mówiła, że szczegółowe badania zostały zlecone, ale to, czym do tej pory dysponował Urząd wskazuje, że ruch rumowiska będzie wynosił 4 do 7 proc. tego, co jest we Władysławowie.

źródło: kurier.pap.pl

Prezentacja kanału. Mat. Urząd Morski w Gdyni Urząd Morski w Gdyni, 2016.

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. marek elbląski #2244934 | 78.88.*.* 14 maj 2017 14:39

    Olsztyniacy,wasze środlądowe miasteczko z uniwersytetem hodowli trzody chlewnej i uprawy buraków,nie ma pojęcie czym był Elbląg przez stulecia,az do roku 1945,do momentu wkroczenia waszych,tak waszych, mocodawcow ze wschodu.Elblag powstał z morza i z handlu morskiego,to miasto miało wielkie znaczenie dla Panstwa Krzyżackiego,jak i póxniejszych Prus Królewskich,Olsztyn był wowczas maleńką mieścinką,leżącą gdzieś przy trasie z Warszawy do Królewca,głównymi miastami Księstwa Biskupiego Warmińskiego były:Lidzbark Warmiński,Braniewo i Frombork,więc troche pokory ,bo nasze miasto powinno być w tym buraczanym wojewodztwie perełką,a jest nisczone i okradane,nie tak miało być.To tak w wielkim skrócie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. allensteiner #2218777 | 88.156.*.* 7 kwi 2017 13:37

    A ja z uporem ponawiam pytanie, co takiego maja w Elblągu, co by się nie dało wywieźć drogą lądową i do wywiezienia tego opłacałoby się dołożyć miliard złotych. Ruscy trzęsą się ze śmiechu.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. Premnathan #2218716 | 91.216.*.* 7 kwi 2017 12:13

    Dla Polski może to i ważne, ale dla całej ludzkości jest to hańba, że trzeba przekopywać się przez mierzeję, bo przez naturalny przepływ 30 kilometrów dalej niektórym nie wolno przepływać.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. awe #2218561 | 178.235.*.* 7 kwi 2017 08:05

    jaka oplata za przepłynięcie kajakiem przez kanał

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  5. alle #2218558 | 178.235.*.* 7 kwi 2017 08:03

    beznadziejny projekt mosty zwodzone co to Holandia ,wystarczy jeden a dobry most . poco te śluzy

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (16)