Na lotnisku Olsztyn - Mazury robi się coraz tłoczniej

2016-09-26 10:00:40(ost. akt: 2016-09-28 11:54:34)
Zdjęcie jest illustracją do treści

Zdjęcie jest illustracją do treści

Autor zdjęcia: mat. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury

Start mazurskiego portu bez wątpienia trzeba zaliczyć do udanych. Lotnisko Olsztyn-Mazury w Szymanach szybko się rozwija, rośnie siatka połączeń i co ważne pojawili się popularni przewoźnicy.
Plan na ten rok zakładał, ze Port Lotniczy Olsztyn-Mazury obsłuży 30 tys. pasażerów. Już dziś wiadomo, że będzie ich dużo więcej, około 40 tys. osób. I choć port działa niecały rok, to trzeba już myśleć o rozbudowie. Chodzi o płytę postojową. Są tu trzy stanowiska na samoloty średniej wielkości — boeing 737 czy airbus 320, ale zimą jedno jest wyłączone pod odladzanie samolotów. I wprawdzie płyta to aż 18 tys. metrów kwadratowych solidnego betonu, ale zaczyna brakować miejsca dla małych samolotów, których już coraz więcej pojawia się w mazurskim porcie.

Port zanotował już prawie 400 operacji, a więc lądowań i startów ruchu general aviation. Powstaną więc nowe miejsca dla małych samolotów. Będzie też dodatkowe stanowisko dla jeszcze jednego samolotu typu boeing 737.
— Mamy już zgodę, mamy dokumentację i może jeszcze w tym roku ruszy inwestycja. Zobaczymy — mówi Leszek Krawczyk, prezes spółki Warmia i Mazury, która zarządza Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury.

Port ma zarabiać nie tylko na obsłudze pasażerów, ale także na usługach okołolotniskowych. Jedną z nich jest, uruchomiona pod koniec sierpnia z myślą o posiadaczach i użytkownikach małych samolotów, segmentu general aviation, sprzedaż paliwa Avgas 100 LL. I dziś port Olsztyn-Mazury ma w swojej ofercie dwa rodzaje paliwa — paliwo lotnicze Jet-A-1 oraz benzynę lotniczą, tzw. Avgas. A usługi w zakresie dostaw paliw i tankowania różnych statków powietrznych w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury zapewnia LOTOS-Air BP Polska.

Ktoś powie paliwo to paliwo. Czym różnią się więc paliwa Jet A-1 i Avgas? Otóż Jet A-1 to paliwo lotnicze stosowane najczęściej w napędach większych, komercyjnych statków powietrznych wyposażonych w silniki z napędem turbiny gazowej (turbośmigłowych lub turboodrzutowych). Natomiast Avgas to benzyna lotnicza stosowana do napędu niedużych samolotów wyposażonych w silniki tłokowe.
W planach samorząd województwa ma stworzenie wokół portu strefy biznesu. Rozciągałaby się ona na 111 hektarach wokół lotniska, a w przyszłości mogłaby zostać objęta nawet specjalną strefą ekonomiczną. Tu mogłyby powstać np. magazyny spedycyjne.

Andrzej Mielnicki

Komentarze (31) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mama #2079367 | 89.228.*.* 4 paź 2016 05:22

    Odwoziłam syna na lotnisko. Kiedy przyjechaliśmy - na torach stał szynobus. Lecz kiedy samolot przyleciał z Londynu i wysiadł tłum ludzi- szynobusa nie było. Nie widziałam że to jest tylko do ozdoby :)

    odpowiedz na ten komentarz

  2. wania #2075297 | 72.229.*.* 28 wrz 2016 17:14

    Z Kaliningradem raz albo trzy razy w tygodniu.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. asd #2073989 | 88.151.*.* 26 wrz 2016 21:05

    kolejny pozytywny komentarz w GO...chyba sa dwa w tygodniu tak jakby niebylo o czym pisac...ale wracajac do tematu.czemu o tym lotnisku nie mozna poczytac w takich pieknych perspektywach ocenach w innych krajowych gazetach?...czyzby reklama w innych byla zbyt droga???

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  4. prawdziwy olsztyniak #2073946 | 81.190.*.* 26 wrz 2016 20:19

    tu niema co pisac trzeba lac platnych pismakow,i ich wlascicieli sprawozdanie ,o dochodach,chcemy prawdy nie mydlenia

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  5. zorz #2073924 | 88.156.*.* 26 wrz 2016 20:01

    Dojazd, dojazd, dojazd! Szynobus, to pic na wodę.

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (31)