Zobacz jak najlepiej dojechać do Aury! [film]

2015-11-12 13:22:48(ost. akt: 2015-11-13 14:23:25)   Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: archiwum GO

W centrum Olsztyna zbliża się koniec szczytu komunikacyjnego związanego z budową tramwajów. Czeka nas kilka zmian w organizacji ruchu, które dotyczą nie tylko kierowców, lecz także pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych i rowerzystów. Jedno jest pewne: centrum będzie przestrzenne.
Chociaż pozostały jeszcze prace wykończeniowe związane z budową tramwajów, to mieszkańcy są zadowoleni z powrotu do normalności. Po kilkumiesięcznej przerwie do centrum miasta powrócił ruch samochodowy i komunikacji miejskiej.

Geometria ruchu w ścisłym centrum miasta również zmieniła się o 180 stopni. I to nie tylko z powodu tramwajów, które niedługo wyjadą na ulice. W pobliżu Aura Centrum Olsztyna znajduje się kilka skrzyżowań, na których już są i sukcesywnie będą wprowadzane kolejne zmiany.




Pierwsze to skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. 1 Maja, 11 Listopada i Pieniężnego. Ta ostatnia ulica już od ratusza będzie na stałe dwukierunkowa dla wszystkich pojazdów (dodatkowo po prawej stronie jezdni, jadąc od strony pl. Roosevelta jest buspas). Ponadto z ul. Pieniężnego jest także możliwy skręt w lewo w jednokierunkową ul. 11 Listopada (wjazd w tę ulicę możliwy jest także z Piłsudskiego i 1 Maja).

Kilka zmian dotyczy także skrzyżowań ul. Żołnierskiej-Kościuszki i Kościuszki-Reja. Na pierwszym kierowcy, wjeżdżając na ul. Kościuszki nie jadą już po torowisku, ale po pasie dla samochodów. Przypominamy także, że z ul. Kopernika jest możliwy tylko skręt w prawo w al. Piłsudskiego, tak samo jak z ul. Emilii Plater przy Urzędzie Marszałkowskim.

Jednak najważniejszą zmianą jest brak możliwości skrętu z ul. Kościuszki w ul. Reja, a po zakończeniu prac remontowych także w ul. Emilii Plater (ten wjazd jest jeszcze możliwy). Ponadto nie ma możliwości skręcić z ul. Pieniężnego w ul. 22 Stycznia. — Nie byłoby przepustowości na tym skrzyżowaniu — informuje Ewa Janowiak z Urzędu Miasta. Te trzy zmiany są ważne przede wszystkim dla kierowców, którzy chcieliby zostawić auta na parkingu Aury Centrum Olsztyna (parking na blisko 630 miejsc znajduje się na tyłach Aury, wjazd od strony ul. 22 Stycznia).

Trzeba więc uważać, by w drodze do centrum nigdzie nie utknąć. Uspokajamy jednak, że do centrum handlowego można dojechać bez większych problemów. Kierowcy, jadący od strony Jarot, mogą pojechać: al. Sikorskiego, następnie ul. Obiegową, al. Piłsudskiego i skręcić w ul. Kościuszki, a następnie w ul. Reja do ul. 22 Stycznia lub z al. Sikorskiego skręcić w ul. Pstrowskiego, pojechać ul. Niepodległości, Szrajbera, Pieniężnego i skręcić w 22 Stycznia.

Z Zatorza z kolei można pojechać ul. Partyzantów, 1 Maja i teraz do wyboru jest: al. Piłsudskiego i ul. Kościuszki, Reja i 22 Stycznia albo 11 Listopada, pl. Jedności Słowiańskiej i 22 Stycznia.

Są też inne zmiany. Po zakończeniu prac tramwajowych w centrum autobus skręcający z ul. Kościuszki od strony Urzędu Statystycznego w al. Piłsudskiego będzie wjeżdżał na tzw. tram-bus, czyli będzie jechał po torowisku. Z tym związane jest usytuowanie przystanków „Centrum”. Docelowo oba przystanki na al. Piłsudskiego znajdą się przy tram-busie i będą z nich korzystali zarówno pasażerowie tramwajów, jak również autobusów.


Przypominamy także, że istnieje już nowy przystanek „Skwer Wakara” przy tram-busie w rejonie skrzyżowania Kościuszki-Piłsudskiego.

Najbliższe przystanki przy Aurze to „Skwer Wakara” (dla tramwajów nr 1 na trasie Wysoka Brama – Kanta, nr 2: Dworzec Główny – Kanta i nr 3: Dworzec Główny – Uniwersytet Prawocheńskiego i autobusów, gdzie — przypomnijmy — do dotychczasowych numerów dopisane zostanie „100”, a więc: 107, 111, 120 i nocnego N01), „Centrum” (tramwaj nr 1 i autobusy o numerach: 101, 105, 106, 107, 109, 110, 111, 113, 117, 120, 128 i N01), a także nowy przystanek „Św. Wojciecha” przy budynku Polonii na ul Pieniężnego (autobusy nr: 101, 107, 109, 111, 113, 116, 128, 136, N01, N02 i okresowa linia 309).


Tramwaje wprowadzą także nowy układ komunikacyjny. To oznacza, że część dotychczasowych linii zostanie zlikwidowanych, trasy niektórych się zmienią i pojawią się autobusy dowożące pasażerów do tramwajów. Szczegóły nowego układu znajdują się na stronie zdzit.olsztyn.eu.

O pieszych i rowerzystach projekt tramwajowy również nie zapomniał. Udogodnienia są na al. Piłsudskiego od ratusza do ul. Kościuszki. Piesi mogą skorzystać z szerokich chodników po obu stronach jezdni, a także dwóch przejść dla pieszych przy Aurze. Dla rowerzystów natomiast przygotowano dwa nowe rozwiązania: jednokierunkowy pas ruchu i śluzę rowerową, czyli wydzieloną powierzchnię przed skrzyżowaniem, umożliwiającą rowerzystom zajęcie miejsca przed pojazdami oczekującymi na zielone światło. Dzięki temu rowerzyści sprawniej przejeżdżają przez skrzyżowanie i są dobrze widoczni.


Przypominamy także, że przed głównymi wejściami do Aury (od strony Empiku i apteki) znajdują się dwa samoobsługowe stanowiska rowerowe wyposażone w pompkę z adapterem na wszystkie zawory, wkrętak krzyżowy i płaski, klucz nastawny, zestaw imbusów w rękojeści 2-8 mm, a także łyżki do opon.

Korzystanie ze stanowisk jest bezpłatne i dostępne przez całą dobę. Stacje zostaną zdemontowane na okres zimy i na nowo udostępnione z pierwszym
powiewem wiosny.

Mateusz Przyborowski