Tydzień dla Ziemi
2015-05-14 13:10:22(ost. akt: 2015-05-14 13:39:42)
W ramach owocnej współpracy z Warmińsko- Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli
w Elblągu- Elbląskim Centrum Edukacji Ekologicznej i Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w Braniewie przystąpili do akcji: ,,Tydzień dla Ziemi’’. Z powodzeniem zrealizowano wytyczne dla tych działań.
Bieg dla Ziemi
Uczniowie uczestniczyli w biegu zorganizowanym na terenie Zabytkowego Zespołu Krajowej Stadniny Koni w Braniewie. Oddali hołd miejscu, o które dbają od lat i utrzymują je w czystości. Jest tam czysta woda, zdrowe powietrze i słońce. Do wspólnej zabawy uczniowie zaprosili jednego z rodziców, aktywnego sportowca, który ciekawymi sportowymi i przyrodniczymi anegdotami uświetnił wspólne zajęcia
Uczniowie uczestniczyli w biegu zorganizowanym na terenie Zabytkowego Zespołu Krajowej Stadniny Koni w Braniewie. Oddali hołd miejscu, o które dbają od lat i utrzymują je w czystości. Jest tam czysta woda, zdrowe powietrze i słońce. Do wspólnej zabawy uczniowie zaprosili jednego z rodziców, aktywnego sportowca, który ciekawymi sportowymi i przyrodniczymi anegdotami uświetnił wspólne zajęcia
Przyroda bez zużytych baterii
Uczniowie pod kierunkiem nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej spakowali 20 kg baterii. Przygotowane pojemniki zgłoszono do odbioru przez organizację odzysku Reba, z którą szkoła współpracuje od wielu lat. Ale to nie jedyne działania prowadzone w szkole pod hasłem ,,Przyroda bez zużytych baterii’’. Podczas obchodów Święta Ziemi nasze przedszkolaki pięknie recytowały wiersz o bateriach, który przypomniał dzieciom, dlaczego baterie szkodzą zdrowiu i środowisku, oraz dlaczego nie należy wrzucać zużytych baterii do śmieci. Uczniowie aktywnie segregują odpady niebezpieczne używając specjalnych pojemników znajdujących się w szkole. Po recytacji wiersza:
,,….Wprowadźmy wspólnie pożyteczną modę-zbierajmy baterie, by chronić przyrodę! Te małe paluszki niepozornie wyglądają a wiele substancji szkodliwych zawierają: I metale ciężkie toksycznie działające, elektrolity o właściwościach korozyjnych i żrących. Więc dbajmy, by się nie poniewierały i naszej planety nie zatruwały! Segregując śmieci-przyrodę szanujesz, przy tym zdrowie swoje ratujesz…!’’ dzieci przesypały baterie, które zebrały w małych kartonikach do dużego pojemnika z napisem ,,Zużyte baterie’’.
Uczniowie pod kierunkiem nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej spakowali 20 kg baterii. Przygotowane pojemniki zgłoszono do odbioru przez organizację odzysku Reba, z którą szkoła współpracuje od wielu lat. Ale to nie jedyne działania prowadzone w szkole pod hasłem ,,Przyroda bez zużytych baterii’’. Podczas obchodów Święta Ziemi nasze przedszkolaki pięknie recytowały wiersz o bateriach, który przypomniał dzieciom, dlaczego baterie szkodzą zdrowiu i środowisku, oraz dlaczego nie należy wrzucać zużytych baterii do śmieci. Uczniowie aktywnie segregują odpady niebezpieczne używając specjalnych pojemników znajdujących się w szkole. Po recytacji wiersza:
,,….Wprowadźmy wspólnie pożyteczną modę-zbierajmy baterie, by chronić przyrodę! Te małe paluszki niepozornie wyglądają a wiele substancji szkodliwych zawierają: I metale ciężkie toksycznie działające, elektrolity o właściwościach korozyjnych i żrących. Więc dbajmy, by się nie poniewierały i naszej planety nie zatruwały! Segregując śmieci-przyrodę szanujesz, przy tym zdrowie swoje ratujesz…!’’ dzieci przesypały baterie, które zebrały w małych kartonikach do dużego pojemnika z napisem ,,Zużyte baterie’’.
Na tropie odnawialnych źródeł energii (OZE)
W ramach przygotowań do akcji pt: ,,Tydzień dla Ziemi’’ uczniowie z klas IV-VI obejrzeli film ,,Energia-jak oszczędzać?’’Na podstawie zdobytej wiedzy i podjętych działań, które miały na celu promocję alternatywnych źródeł energii, uczniowie na lekcjach przyrody dokonali ich inwentaryzacji.
W promieniu 0,5 km od szkoły zauważono tylko jeden budynek mieszkalny posiadający na dachu baterie słoneczne. Podsumowaniem działań pt: ,,Na tropie odnawialnych źródeł energii’’ były zajęcia plastyczno-przyrodnicze w czasie których uczniowie wykonali różnorodną techniką plakaty promujące OZE.
W ramach przygotowań do akcji pt: ,,Tydzień dla Ziemi’’ uczniowie z klas IV-VI obejrzeli film ,,Energia-jak oszczędzać?’’Na podstawie zdobytej wiedzy i podjętych działań, które miały na celu promocję alternatywnych źródeł energii, uczniowie na lekcjach przyrody dokonali ich inwentaryzacji.
W promieniu 0,5 km od szkoły zauważono tylko jeden budynek mieszkalny posiadający na dachu baterie słoneczne. Podsumowaniem działań pt: ,,Na tropie odnawialnych źródeł energii’’ były zajęcia plastyczno-przyrodnicze w czasie których uczniowie wykonali różnorodną techniką plakaty promujące OZE.
Różnorodność gatunków zwierząt oraz drzew i krzewów w najbliższym otoczeniu
W naszej szkole od lat aktywnie współpracując z Elbląskim Centrum Edukacji Ekologicznej pozyskujemy środki finansowe na realizację różnorodnych projektów. Dzięki dobrej współpracy i chęci do podejmowania nowych wyzwań rozpoczęliśmy prace nad zakładaniem szkolnej ostoi przyrody. Przebieg prac doskonale odzwierciedla dokumentacja fotograficzna. Inwentaryzacja przyrodnicza była niezwykle łatwa – nazwy i paszporty drzew zasadzonych w ramach kompensacji przyrodniczej w szkolnej ostoi przyrody zawierały nazwy łacińskie, ale dzieci bez problemu użyły prawidłowych nazw w języku polskim: bez, rajskie jabłonie, kalina, wierzba, migdałek i kwiaty: bratki, piwonie i goździki. Po obytym spacerze dzieci dokonały inwentaryzacji przyrodniczej. Swoje wrażenia przedstawiły w formie prac plastycznych: widziały żeremia bobrów, bociany: lecące, w gnieździe, na łące i piękny barwinek. Lecące bociany, podgryzające drzewa bobry i barwinek zdobiący przydomowe ogródki i lasy stały się piękną wystawą zdobiącą nasze szkolne korytarze. Uczniów niezmiernie zainteresowała biedronka, którą uwieczniły na fotografii. Korzystając w szkolnej bibliotece z Encyklopedii Młodego Odkrywcy dzieci dokonały fachowego opisu interesującego osobnika.
W naszej szkole od lat aktywnie współpracując z Elbląskim Centrum Edukacji Ekologicznej pozyskujemy środki finansowe na realizację różnorodnych projektów. Dzięki dobrej współpracy i chęci do podejmowania nowych wyzwań rozpoczęliśmy prace nad zakładaniem szkolnej ostoi przyrody. Przebieg prac doskonale odzwierciedla dokumentacja fotograficzna. Inwentaryzacja przyrodnicza była niezwykle łatwa – nazwy i paszporty drzew zasadzonych w ramach kompensacji przyrodniczej w szkolnej ostoi przyrody zawierały nazwy łacińskie, ale dzieci bez problemu użyły prawidłowych nazw w języku polskim: bez, rajskie jabłonie, kalina, wierzba, migdałek i kwiaty: bratki, piwonie i goździki. Po obytym spacerze dzieci dokonały inwentaryzacji przyrodniczej. Swoje wrażenia przedstawiły w formie prac plastycznych: widziały żeremia bobrów, bociany: lecące, w gnieździe, na łące i piękny barwinek. Lecące bociany, podgryzające drzewa bobry i barwinek zdobiący przydomowe ogródki i lasy stały się piękną wystawą zdobiącą nasze szkolne korytarze. Uczniów niezmiernie zainteresowała biedronka, którą uwieczniły na fotografii. Korzystając w szkolnej bibliotece z Encyklopedii Młodego Odkrywcy dzieci dokonały fachowego opisu interesującego osobnika.
Szkolni koordynatorzy akcji: Ewa Podwojska –Horbacz, Ilona Zadrożna.
Więcej informacji z życia szkół i przedszkoli: kliknij tutaj
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
:) #1735271 | 87.205.*.* 15 maj 2015 20:01
Fajna sprawa super pomysł :) oby uczniowie to uszanowali
odpowiedz na ten komentarz