Strata finansowa, zysk dla regionu. Jak wygląda sytuacja na lotnisku w Szymanach?
2025-10-14 19:00:08(ost. akt: 2025-10-14 14:46:59)
Osiem z 15 polskich lotnisk zarządzanych przez spółkę Polskie Porty Lotnicze przyniosło w 2024 r. stratę netto. Jednak, jak wskazuje PPL, nawet gdy lotnisko nie notuje zysku, ma dodatni wpływ na rozwój i gospodarkę regionu, w którym jest położone.
W raporcie PPL „Wpływ portów lotniczych na regiony” łączny tzw. wpływ katalityczny wszystkich 15 lotnisk oszacowano w 2024 r. na ponad 48 mld zł, przy czym wpływ ten jest pozytywny w przypadku wszystkich portów lotniczych.
Na pierwszym miejscu zestawienia znajduje się Lotnisko Chopina w Warszawie, które zanotowało prawie 645 mln zł zysku przy wpływie katalitycznym szacowanym przez PPL na 8,1 mld zł. Na drugim miejscu, jeśli chodzi wpływ, było lotnisko Katowice-Pyrzowice ze wskaźnikiem na poziomie 5,6 mld zł, przy zysku netto równym 40 mln zł. Port lotniczy Kraków-Balice miał 214 mln zł zysku przy wpływie ocenianym na 5,1 mld zł.
Osiem lotnisk, które w zeszłym roku miało stratę netto: Bydgoszcz, Warszawa-Modlin, Zielona Góra-Babimost, Szczecin-Goleniów, Olsztyn-Mazury, Łódź, Warszawa-Radom i Lublin, miało także, według obliczeń PPL, dodatni wpływ - od 0,9 do 2,9 mld zł.
— Wyraźnie widać, że wpływ polskich lotnisk na regiony jest ogromny. Porty lotnicze to nie tylko miejsca, z których można latać, ale miejsca mające silny wpływ na rozwój gospodarczy. Główne wnioski raportu to skumulowany wpływ sektora portów na gospodarkę w 2024 r. w wysokości prawie 58 mld zł. Dodatkowy pasażer w ujęciu rocznym to przyrost PKB o 10,5 tys. zł — powiedział członek zarządu PPL Adam Sanocki.
Jak podkreślił, nawet jeśli dane lotnisko nie przynosi zysku, to i tak ma pozytywny wpływ katalityczny na rozwój regionu.
— Zysk jest bardzo ważny i na nim skupia się każda spółka, ale warto spojrzeć na porty lotnicze w szerszym ujęciu. Radom, który prawie zamyka stawkę z kwotą 47 mln zł straty, ma pozytywny wpływ katalityczny na region rzędu 900 mln zł — podkreślił Sanocki.
Jak wyjaśnił, do wkładu katalitycznego zalicza się wszystkie elementy niezwiązane z działalnością operacyjną portu lotniczego, ale generowane dzięki obecności połączeń lotniczych, takie jak ruch turystyczny, inwestycje czy komponent cargo.
Polskie Porty Lotnicze powstały w wyniku przekształcenia 1 kwietnia 2023 r. Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w jednoosobową spółkę akcyjną. W zasobach PPL znajduje się m.in. Lotnisko Chopina w Warszawie – największy w Polsce i jeden z większych portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. PPL to również podmiot dominujący Grupy Kapitałowej PPL. Ma udziały lub akcje spółek m.in. zarządzających portami lotniczymi.
(PAP)
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez