Przedsiębiorcy z Warmii i Mazur gotowi na ekspansję na rynki zagraniczne
2025-09-24 10:55:32(ost. akt: 2025-09-24 11:06:40)
„Otwarci na kraje DACHL” to temat przewodni konferencji dla przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem w krajach niemieckojęzycznych.
Konferencję „Otwarci na kraje DACHL” zorganizował już po raz drugi Departament Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Wydarzenie skierowane było do firm z regionu, które są zainteresowane ekspansją na rynki Niemiec, Austrii i Szwajcarii – zarówno w kontekście eksportu, importu, współpracy handlowej, jak i rozwoju innowacyjnych projektów czy partnerstw biznesowych.
Uczestnicy otrzymali solidną dawkę praktycznej wiedzy, m.in. na temat tego, jak skutecznie budować relacje w handlu międzynarodowym, na co zwracać uwagę przy ocenie potencjalnego partnera, jakie strategie dystrybucji są najbardziej efektywne w Niemczech oraz jak wykorzystać e-eksport do wejścia na rynek szwajcarski. Wydarzenie było także okazją do wymiany wiedzy, pomysłów, nawiązywania biznesowych relacji i inspiracji.
Uczestników przywitał Piotr Burczyk, dyrektor Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie. – To jedno z wielu wydarzeń, które samorząd województwa zaplanował na jesień. Na przełomie października i listopada nasze firmy z branży spożywczej po raz drugi jadą na targi do Korei Południowej. Również w październiku gościmy 20 radców handlowych z Krajowej Izby Gospodarczej, którzy będą mieli okazję zapoznać się z naszymi przedsiębiorcami. Jedziemy także na targi inwestycyjne Expo Real do Monachium. To wszystko pokazuje, że samorząd województwa, na ile jest w stanie swoimi środkami, tę promocję gospodarczą prowadzi – podkreślił dyrektor Burczyk.
Realia niemieckiej gospodarki przybliżył gościom Leo Mausbach z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej AHK z siedzibą w Warszawie.
– Reprezentujemy interesy prawie 1200 firm członkowskich, połowa pochodzi z Polski, połowa z Niemiec, i od 30 lat wspieramy polsko-niemieckie stosunki gospodarcze. W Polsce posiadamy sieć prężnie działających biur regionalnych w Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. Kolejne znajdują się w Niemczech – wyjaśnił Leo Mausbach.
Zespół Izby oferuje firmom z Niemiec i Polski profesjonalne usługi doradcze oraz wspomaga wymianę informacji i doświadczeń, a także rozwój stosunków między instytucjami i przedsiębiorstwami po obu stronach Odry. – Niemcy są najważniejszym partnerem handlowym Polski, a jednocześnie Polska dynamicznie zyskuje na znaczeniu, jeśli chodzi o niemiecką gospodarkę. W rankingu partnerów handlowych Niemiec – zarówno eksportowych, jak i importowych – Polska zajmuje czwarte miejsce. Prognozy na przyszły rok wskazują na ożywienie niemieckiej gospodarki, które może oznaczać nowe szanse dla polskich firm – zaznaczył Leo Mausbach.
Sprawy związane ze sposobami oceny partnerów handlowych na rynkach zagranicznych przybliżył Tomasz Baron z kancelarii Tigges. – Działalność na rynku zagranicznym otwiera szereg możliwości. To przede wszystkim większy rynek zbytu. Jednak z taką działalnością zawsze związane jest pewne ryzyko. Pierwszym ograniczeniem jest ograniczenie geograficzne. Kolejna sprawa to znajomość języków obcych. W kontaktach międzynarodowych jest ważne, aby zweryfikować, jaki będzie obowiązywał system prawny, czy obowiązują ogólne warunki umów, czy są one skuteczne – powiedział.
Wydarzenie było dofinansowane z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur.
gs
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez