Autyzm — czyli nadwrażliwość jest ładna
2025-09-18 11:05:32(ost. akt: 2025-09-18 11:03:54)
— Wywodzę się ze służby zdrowia. Całe swoje zawodowe życie przepracowałam w tym pionie — mówi dr n. społ. Małgorzata Moszyńska. — Od 2013 roku mam wielki zaszczyt kierować Zespołem Centrum Diagnozy, Leczenia i Terapii Autyzmu w Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie.
Natomiast autyzmem zajmuję się od 1999 roku — już wtedy i w nieco innych strukturach zajęłam się wspólnie z kolegami opieką i diagnozą osób z autystycznym spektrum zaburzeń. I te 25 lat mojej pracy zawodowej pokazało, że są pewne obszary, które bezwzględnie, właściwie w trybie natychmiastowym powinniśmy uzupełnić, dopowiedzieć. A przede wszystkim, jeżeli chodzi o dobrostan osób z autystycznym spektrum zaburzeń lub osób, które są w tym kierunku diagnozowane —spowodować, żeby uzyskały one status pewnych procedur. Stąd ta publikacja.
Dziś autyzm, czyli autystyczne spektrum zaburzeń, jest diagnozowany coraz częściej. Jak przyznają wychowawcy, są klasy, w których jedno na pięcioro dzieci żyje z tym spektrum. Czym tak konkretnie jest autyzm — a czym nie jest? Jak polskie warunki diagnozowania, leczenia i współżycia wyglądają na tle innych krajów Unii Europejskiej? Jak pracować z takim dzieckiem, a jak współpracować z dorosłym, u którego autystyczne spektrum zaburzeń zdiagnozowano? Zwłaszcza, że wiele osób, mimo takiej diagnozy, stara się w społeczeństwie funkcjonować zupełnie normalnie. A interakcja społeczna — dlaczego to czasem takie trudne?
Polecamy publikację specjalistom, ale też wychowawcom i pedagogom: „Autyzm — system diagnozy, edukacji i wsparcia jako determinanta aktywności zawodowej osób z autystycznym spektrum zaburzeń w Polsce wobec wybranych systemów europejskich”. I pamiętajmy: rozmowa, słuchanie drugiego człowieka czasem i kompromisy — to czasem najskuteczniejsze lekarstwo na wszystko!
Dziś autyzm, czyli autystyczne spektrum zaburzeń, jest diagnozowany coraz częściej. Jak przyznają wychowawcy, są klasy, w których jedno na pięcioro dzieci żyje z tym spektrum. Czym tak konkretnie jest autyzm — a czym nie jest? Jak polskie warunki diagnozowania, leczenia i współżycia wyglądają na tle innych krajów Unii Europejskiej? Jak pracować z takim dzieckiem, a jak współpracować z dorosłym, u którego autystyczne spektrum zaburzeń zdiagnozowano? Zwłaszcza, że wiele osób, mimo takiej diagnozy, stara się w społeczeństwie funkcjonować zupełnie normalnie. A interakcja społeczna — dlaczego to czasem takie trudne?
Polecamy publikację specjalistom, ale też wychowawcom i pedagogom: „Autyzm — system diagnozy, edukacji i wsparcia jako determinanta aktywności zawodowej osób z autystycznym spektrum zaburzeń w Polsce wobec wybranych systemów europejskich”. I pamiętajmy: rozmowa, słuchanie drugiego człowieka czasem i kompromisy — to czasem najskuteczniejsze lekarstwo na wszystko!
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez