Pedagogika wobec wyzwań współczesności – XII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny w Olsztynie [ZDJĘCIA]
2025-09-17 12:19:04(ost. akt: 2025-09-17 12:22:53)
W Olsztynie rozpoczął się XII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, który w dniach 16–18 września 2025 roku gromadzi ekspertki i ekspertów z całej Polski. Tematem przewodnim wydarzenia jest „Człowieczeństwo jako problem pedagogiki i zadanie wychowania”, a jego uczestnicy dyskutują o tym, jak w obliczu wyzwań współczesności wychowywać człowieka i samych siebie.
Kampus kortowski w Olsztynie po raz kolejny stał się miejscem intelektualnej wymiany dla środowiska pedagogicznego. XII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny zgromadził około 400 uczestników – przedstawicieli świata nauki, administracji, organizacji konsumenckich, a także praktyków edukacji. Temat przewodni – człowieczeństwo – łączy w sobie namysł naukowy oraz praktyczne obowiązki pedagogów. Jak podkreślają organizatorzy, codzienna troska o kształcenie to wielkie nadzieje, ale również lęki i rozczarowania.
— Dla Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego organizacja zjazdu pedagogicznego to ogromne wyróżnienie. Odbieramy to jako wyraz szacunku i uznania dla naszego środowiska pedagogów w Olsztynie. Już w 2001 roku mieliśmy okazję gościć zjazd, który wówczas był największym tego typu wydarzeniem – wzięło w nim udział 1100 uczestników i uczestniczek — mówi prof. Joanna Ostrouch-Kamińska, dziekan Wydziału Nauk Społecznych UWM. — W tym roku zależy nam nie tylko na debatach akademickich, ale też na tworzeniu twórczych więzi między uczestnikami — dodaje.
Podczas zjazdu uczestnicy dyskutują o tym, jak w obliczu współczesnych zagrożeń i szans wychowywać człowieka oraz siebie samych, by rozwijać zarówno jednostki, jak i wspólnoty. Spotkania mają stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń, poszukiwania nowych syntez i refleksji nad rolą pedagogiki w dzisiejszym świecie.
— Zjazd odbywa się pod hasłem „Człowieczeństwo jako problem pedagogiki i zadanie wychowania”. Centralnym pojęciem jest oczywiście człowieczeństwo. Trzy lata temu w Poznaniu tematem przewodnim było „przesilenie”. Wówczas odczuwaliśmy, że stoimy w obliczu znaczących zmian wykraczających daleko poza sferę samej edukacji. To zmiany kulturowe, dotyczące nie tylko naszej rodzimej kultury, społeczeństwa i narodu, ale także kultury europejskiej i globalnej. Przesilenie wiązało się z punktem zwrotnym w historii, a to, co dzieje się w Europie i poza nią w ostatnich latach, potwierdza, że była to trafna diagnoza. Debaty, które rozpoczęliśmy nad człowieczeństwem, w dużej mierze podążają w podobnym kierunku. Chodzi o pytania, jak rozumieć człowieczeństwo, jak je pielęgnować i chronić — zarówno jako wychowawcy, rodzice, jak i ludzie zaangażowani w budowanie przyszłości społeczeństwa. Jednocześnie jesteśmy świadkami piękna i dynamiki rozwoju kultury, która od ponad 35 lat daje nam możliwości osobistego i społecznego rozwoju — mówi prof. Piotr Kostyło, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Podczas trzydniowego spotkania pedagożki i pedagodzy pracują w jedenastu sekcjach tematycznych, obejmujących m.in. wychowanie człowieka, edukację zintegrowaną i całożyciową, wpływ socjalizacji na rozwój społeczeństwa, wychowanie wobec zagrożeń i nadziei utopii edukacyjnych, a także rolę pedagogiki w dobie cyfrowej transformacji i sztucznej inteligencji.
— Pedagogika nieustannie stawia pytania o to, do jakiego świata powinniśmy wychowywać, jak pogodzić stałe wartości z dynamicznie zmieniającym się światem i jakie powinno być wychowanie przyszłości. Jednocześnie zjazd stanowi okazję do kontynuowania wątków rozpoczętych podczas wcześniejszych spotkań, tworząc wielogłosową debatę istotną zarówno dla środowiska pedagogicznego, jak i dla społeczeństwa — mówi prof. Agnieszka Cybal-Michalska z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. I dodaje: — Dwunasty Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny to bez wątpienia przestrzeń dyskursu, wymiany poglądów i wyznaczania perspektyw, które pozwolą stawiać kolejne istotne pytania i kształtować kierunek naszego myślenia.
— Żyjemy w czasach, w których poczucie bezpieczeństwa oraz faktyczne bezpieczeństwo ludzi, w tym dzieci i młodzieży, jest zagrożone. Na zjeździe poruszymy tematykę bezpieczeństwa najmłodszych, rozumianego nie tylko w kontekście zagrożeń fizycznych, ale również socjalnych, ekonomicznych i psychologicznych — mówi prof. Marek Konopczyński, pełnomocnik ministra sprawiedliwości ds. nieletnich. I dodaje: — Zjazd stanowi ważny wkład w ogólnopolską dyskusję, podkreślając, że pedagogika w obecnych czasach pełni szczególną rolę, łącząc teorię z praktyką.
Wydarzenie ma także wymiar praktyczny – jego uczestnicy wymieniają się doświadczeniami, budują sieci współpracy i poszukują konkretnych rozwiązań odpowiadających na aktualne problemy pedagogiczne.
— Pedagogika łączy w sobie wymiar normatywny, filozoficzny, teoretyczny i metateoretyczny, a jednocześnie jest głęboko osadzona w praktyce, w różnych obszarach życia społecznego naszego państwa. Jako przedstawiciele nauk społecznych i humanistycznych — od których, niestety, politycy często nas wyłączają — będziemy upominać się o podstawowe wartości i kluczowe przekazy dla społeczeństwa — mówi prof. Bogusław Śliwerski, honorowy przewodniczący komitetu nauk pedagogicznych.
Kampus kortowski, dzięki swojej akademickiej atmosferze i malowniczemu otoczeniu, sprzyja refleksji, otwartości i twórczym dyskusjom. Organizatorzy mają nadzieję, że debata i doświadczenia wymieniane podczas konferencji pozwolą wzmocnić polską pedagogikę, wzbogacić praktykę edukacyjną i lepiej przygotować nauczycieli oraz wychowawców na zmieniające się potrzeby społeczeństwa.
GA
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez