Porty lotnicze a gospodarka w Polsce: jaka rola przypada lotnisku w Olsztynie?

2025-09-16 19:00:00(ost. akt: 2025-09-16 15:02:05)

Autor zdjęcia: gizycko.pl

Z raportu PPL wynika, że porty lotnicze w Polsce generują rocznie 57,9 mld zł dla gospodarki, a największy wpływ ma Lotnisko Chopina w Warszawie – ponad 1,5 mld zł wartości dodanej dla regionu. Jaką rolę w tym zestawieniu odgrywa lotnisko w Olsztynie?
Raport „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony” został przygotowany przez Polskie Porty Lotnicze (PPL) wspólnie z ekspertami Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jak wskazał w poniedziałek wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek na portalu X, ma on służyć jako narzędzie do lepszego planowania inwestycji i strategii lotniczej – tak, by lotnictwo było długofalowym filarem konkurencyjności Polski.

Nawiązując do raportu Lasek zwrócił uwagę, że porty lotnicze to dziś nie tylko infrastruktura krytyczna, ale i „realna dźwignia mobilności, inwestycji i miejsc pracy”. Dodał, że lotniska wzmacniają lokalne łańcuchy wartości, tj. usługi, logistykę, turystykę i przyciągają kapitał i talenty. Przekazał też, że technologia i zielona transformacja są dziś standardem, bo takie aspekty, jak automatyzacja czy korzystanie z energii odnawialnej przekładają się na jakość usług i konkurencyjność.

Wiceszef MI wskazał, że trzy kierunki dla lotnisk na najbliższe lata to postawienie na przepustowość i bezpieczeństwo, wsparcie portów regionalnych oraz innowacje, w tym m.in. rozwiązania, które poprawiają doświadczenia pasażera i wynik finansowy lotnisk.

Jak zwrócono uwagę w raporcie, w 2024 r. wszystkie polskie porty lotnicze w Polsce obsłużyły prawie 59,2 mln pasażerów. W ub.r. wygenerowały prawie 4 mld zł przychodów; największe odnotowała spółka PPL zarządzająca Lotniskiem Chopina oraz portami lotniczymi w Radomiu i Zielonej Górze. Średni przychód na jednego pasażera wyniósł z kolei 67,27 zł. W przypadku Lotniska Chopina wyniósł on 75,47 zł.

Liczby te przełożyły się na łączny wpływ lotnisk na gospodarkę w wysokości 57,9 mld zł. Bezpośredni wpływ portów lotniczych na polską gospodarkę był jednak niższy, a wartość dodana wygenerowana w ten sposób wyniosła w 2024 r. 3,8 mld zł, czyli ok. 6,5 proc. całkowitego wpływu polskich portów na gospodarkę krajową.

Zgodnie z publikacją bezpośredni wpływ portów lotniczych na gospodarkę obejmuje kluczowe segmenty operacyjne sektora lotniczego, obejmujące przede wszystkim działalność przewoźników lotniczych, codzienne funkcjonowanie portów oraz obsługę naziemną – procesy, które zachodzą w fizycznej przestrzeni portu i bezpośrednio uczestniczą w realizacji przewozów pasażerskich i towarowych.

Autorzy raportu zaznaczyli, że największy bezpośredni wpływ na gospodarkę swojego regionu generuje Lotnisko Chopina w Warszawie - jego wartość dodana to 1 mld 524,3 mln zł. Na dalszych miejscach znalazły się mniejsze lotniska - Kraków-Balice (470,7 mln zł), port we Wrocławiu (462,5 mln zł), Gdańsk (283,2 mln zł) oraz Katowice-Pyrzowice (272,4 mln zł).

Pozostałe porty lotnicze, takie jak Poznań-Ławica (159,5 mln zł), Bydgoszcz (32,2 mln zł), Warszawa-Modlin (109 mln zł), Szczecin-Goleniów (16 mln zł), Lublin (14,8 mln zł), Łódź (18,0 mln zł), Warszawa-Radom (10,7 mln zł), Olsztyn-Mazury (17,3 mln zł) oraz Zielona Góra-Babimost (9,7 mln zł) mają mniejszy, ale - zdaniem autorów raportu - nadal istotny wpływ bezpośredni na gospodarki swoich regionów.

„Lotnictwo jest dziś jednym z filarów nowoczesnej gospodarki – katalizatorem handlu, turystyki, inwestycji i innowacji. Szczególną rolę odgrywają porty regionalne, które zwiększają dostęp do rynków pracy, wiedzy i kapitału, także poza największymi aglomeracjami. (...) Wpływ lotnisk nie ogranicza się do infrastruktury – tworzą one impuls rozwojowy dla wielu sektorów. Analiza czterech kanałów oddziaływania – bezpośredniego, pośredniego, indukowanego i katalitycznego – pokazuje ich łączny wpływ na polską gospodarkę w 2024 r. na poziomie 57,9 mld zł, z czego ponad 83 proc. to efekt katalityczny” - wskazał, cytowany w raporcie, prezes ZDG TOR Adrian Furgalski.

Polskie Porty Lotnicze powstały w wyniku przekształcenia 1 kwietnia 2023 r. Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w jednoosobową spółkę akcyjną. W zasobach PPL znajduje się m.in. Lotnisko Chopina w Warszawie – największy w Polsce i jeden z większych portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. PPL to również podmiot dominujący Grupy Kapitałowej PPL. Ma udziały lub akcje 16 spółek m.in. zarządzających portami lotniczymi.

PAP/red.