Obawy o wycinkę drzew przy budowie ul. Nowobałtyckiej [ZDJĘCIA]
2025-09-13 08:00:00(ost. akt: 2025-09-12 13:46:54)
– Przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej wyciętych ma zostać kilka tysięcy drzew – twierdzi radny PiS Adam Andrasz. Czy będą nowe nasadzenia?
Przypomnijmy: ul. Nowobałtycka będzie miała około 5 kilometrów długości. Zakres prac jest bardzo duży. Obejmuje on choćby budowę wiaduktu drogowego nad linią kolejową oraz podziemnego przejścia w ciągu ul. Kanarkowej. Inwestycja oznacza również ustawienie akustycznych ekranów. Pojawi się także zupełna nowość drogowa w Olsztynie. To przeciwolśnieniowe ekrany, czyli specjalne urządzenia, które służą do ograniczania negatywnych skutków odbijania się słonecznego światła. W przypadku zastosowania obu rodzajów ekranów mieszkańcy obszarów znajdujących się w pobliżu dróg mogą liczyć na lepsze warunki do życia, ponieważ zostają zmniejszone nasłonecznienie i hałas powodowany przez ruch drogowy.
Dodatkowo chronią naturalne środowisko, w tym zwierzęta, które mogą być wrażliwe na światło i hałas. Umożliwiają też bezpieczne przemieszczanie się zwierzętom między różnymi siedliskami poprzez tworzenie przejść i korytarzy ekologicznych. Zadbano także o zieleń wzdłuż trasy oraz płotki herpetologiczne do ochrony zwierząt. Te ostatnie to system ogrodzeń, który skutecznie chroni płazy, gady i inne małe zwierzęta przed zagrożeniami związanymi z infrastrukturą drogową. Przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej powstaną m.in. ścieżki rowerowe, nowe skrzyżowania, zatoki autobusowe, sygnalizacje świetlne, a nawet miejsca kontroli pojazdów dla policji i innych służb. Na planowaną od dawna ul. Nowobałtycką czekają kierowcy, którzy korzystają z ul. Bałtyckiej. Jest ona dwupasmowa tylko na odcinku od ronda OKS do okolic skrzyżowania z ul. Rybaki. Nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 527 ma znacząco wpłynąć na miasto i jego obszar funkcjonalny także ze względu na wyprowadzenie lokalnego i ponadlokalnego ruchu w kierunku węzła obwodnicy miasta Olsztyn-Południe, który usprawnia dojazd do drogi ekspresowej S7. Miastu potrzebna jest więc nowa ulica, która ma biec równolegle do ul. Bałtyckiej, po drugiej stronie torów. Będzie to swego rodzaju zachodnia obwodnica Olsztyna.
Negatywnego oddziaływania tej inwestycji na przyrodę obawia się radny PiS Adam Andrasz. W tej sprawie zwołał konferencję prasową, na której przedstawił swoje zastrzeżenia. Towarzyszył mu Wojciech Biedrzyński z ekologicznej fundacji Nexus.
– Obaj jesteśmy za rozwojem Olsztyna i rozumiemy potrzebę budowy ul. Nowobałtyckiej. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, że pewne fragmenty tej inwestycji z jednej strony zmniejszą komfort mieszkańców Olsztyna z użytkowania jeziora Żbik, zaś z drugiej pomniejszą krajobraz o dużą liczbę drzew – mówi radny Andrasz.
Zwraca uwagę na to, że przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej wyciętych zostanie około 8,5 tysiąca drzew.
– To sześciokrotnie więcej niż przy budowie drugiej linii tramwajowej – zaznacza radny PiS. – Dodatkowo spora część, kilkadziesiąt, to będą drzewa ponadstuletnie. Dlaczego przy tak dużej skali inwestycji w Olsztynie nie można zrekompensować wycinanych drzew nowymi nasadzeniami? Apelujemy do władz Olsztyna o to, by wykonać ich jak najwięcej.
Radny Andrasz dodaje, że to niejedyne konsekwencje budowy ul. Nowobałtyckiej.
– To kwestia bliskości jeziora Żbik. Zgodnie z projektem nasyp drogowy zostanie poprowadzony zaledwie 4 metry od linii brzegowej, co ją zdewastuje. Nie zgadzamy się na tego typu rozwiązania – stwierdza.
Twierdzi, że drogę trzeba odsunąć poprzez wzmocnienie tej linii brzegowej gabionami, co ma dać dodatkowo kilka metrów przestrzeni. Sam nasyp powinien zostać zadrzewiony.
Patryk Pulikowski, rzecznik ratusza, przypomina, że w dokumentach planistycznych korytarz przebiegu ul. Nowobałtyckiej został zapisany już w 2004 roku. – I od tej pory było wiadomo, jak ma przebiegać ta trasa. W przypadku realizacji tej trasy zniknie 135 drzew, których wycinka według przepisów musiałaby zostać zrekompensowana. W zamian posadzimy ponaddziesięciokrotnie więcej drzew, bo niemal 1,6 tysiąca, a poza tym około 45 tysięcy krzewów i bylin – zapowiada Pulikowski.
Kiedy można spodziewać się wyboru firmy do realizacji tej inwestycji? – Do 11 listopada – odpowiada rzecznik ratusza.
Wartość inwestycji szacowana jest na około 240 milionów złotych, z czego dofinansowanie wyniesie 176 milionów złotych.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez