WAMA Film Festival — program dwunastej edycji
2025-08-27 09:44:36(ost. akt: 2025-08-27 09:46:01)
Materiał
partnera
Przed nami pięć dni wypełnionych „po brzegi” dobrym kinem. Na olsztyńskich (i przyjezdnych!) kinomanów czeka w tym roku siedem pełnometrażowych koprodukcji, 23 polskie filmy krótkometrażowe, pokazy specjalne i spotkania z twórcami. Na zakończenie z koncertem wystąpi Maria Sadowska - pełniąca również rolę jurorki Konkursu Filmów Krótkich.
Wydarzenie rozpocznie się we wtorek 9 września i zakończy w sobotę 13 września. Wszystkie projekcje odbędą się w sali nr 9 w Multikinie, natomiast na ceremonię finałową tradycyjnie zapraszamy do Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS KOPRODUKCJI FILMOWYCH
– Trudno oprzeć się wrażeniu, że we współczesnym świecie – niezależnie od szerokości geograficznej i przynależności do określonego kręgu kulturowego – żyjemy w zawieszeniu, okupujemy sferę „pomiędzy” i na każdym kroku manifestujemy tęsknotę za stabilnością – mówi Piotr Czerkawski, koordynator programowy festiwalu. – Właśnie w takim uniwersum rozgrywa się również akcja filmów prezentowanych w ramach Międzynarodowego Konkursu Koprodukcji Filmowych tegorocznego WAMA Film Festival. W kolejnych tytułach przeszłość zderza się z teraźniejszością (DWAJ PROKURATORZY), powaga z groteską (FIUME O MORTE!), a potrzeba spoglądania wstecz z chęcią ruszenia do przodu (TO BYŁ ZWYKŁY PRZYPADEK). Tendencje te manifestują się zwłaszcza w filmach zaangażowanych politycznie i opisujących procesy rządzące masami, ale znajdują przełożenie także na kameralne opowieści skupione na wyzwaniach codzienności i indywidualnych wyborach życiowych. Choć funkcjonowanie w zawieszeniu bywa uciążliwie, prezentowane na festiwalu filmy przypominają, że ten niekomfortowy stan zawsze okazuje się przejściowy, a bohaterowie mogą wyjść z impasu silniejsi, bardziej samoświadomi i odporni na kolejne ciosy, które zaserwuje im życie. Idealny przykład takiej postawy przynosi serbsko-słowacko-chorwackie WIETRZE, MÓW DO MNIE, w którym bohater – pod wpływem trudnej sytuacji życiowej – przechodzi na naszych oczach drogę od zaprzysięgłego racjonalisty do człowieka otwartego na metafizykę. Istnieje spora szansa, że – pod wpływem obejrzanych filmów – podobną ścieżką podąży także wielu widzów festiwalu, którym zetknięcie z dobrym kinem będzie mogło zapewnić kontakt z innym, głębszym wymiarem rzeczywistości.
Harmonogram konkursu:
MIŁOŚĆ, KTÓRA ZOSTAJE, reż. Hlynur Pálmason, prod. Islandia, Dania, Szwecja, Francja 2025, wtorek 9/09, godz. 16.00
– Niby zwyczajny dramat rodzinny, a w rzeczywistości nieco surrealistyczna, zaludniona przez ekscentryczne indywidua w postaci krwiożerczego koguta, aroganckiego marszanda i mrukliwych, choć krewkich rybaków, opowieść o płynności relacji rodzinnych i trudnej do rozpoznania granicy między miłością a przywiązaniem – mówi Czerkawski.
FIUME O MORTE!, reż. Igor Bezinović, prod. Chorwacja, Włochy, Słowenia 2025, wtorek 9/09, godz. 18.30
Polska premiera filmu i otwarcie festiwalu!
– Reżyser Igor Beżinović przepisuje słynny bon mot Marksa i udowadnia, że tragedia i farsa nie następują po sobie jak w sztafecie, tylko uśmiechnięte defilują ręka w rękę przez ulice współczesnych miast – mówi Czerkawski. – FIUME O MORTE! to jedyne w swoim rodzaju połączenie eseju politycznego i absurdalnej, paradokumentalnej komedii w stylu REJSU, które zasłużenie wygrało festiwal w Rotterdamie. Otrzymało tam również nagrodę jury krytyków filmowych, w której przyznaniu maczał palce niżej podpisany.
DWAJ PROKURATORZY, reż. Siergiej Łoźnica, prod. Francja, Niemcy, Holandia, Łotwa, Rumunia, Litwa, Ukraina 2025, wtorek 9/09, godz. 21.30
– Mistrz Siergiej Łoźnica w swoim stylu – przyprawiając realizm elementami dziwnie hipnotyzującej groteski – buduje pomost między czasami stalinowskiego terroru, a coraz bardziej otwarcie flirtującą z populizmem współczesnością – mówi Czerkawski. – Szukając dróg ucieczki z tego ideologicznego więzienia, każe nam przy okazji zmierzyć się z odpowiedzią na prowokacyjne pytanie, na czym właściwie polega różnica pomiędzy naiwnością a idealizmem?
TO BYŁ ZWYKŁY PRZYPADEK, reż. Jafar Panahi, prod. Iran, Francja, Luksemburg 2025, środa 10/09, godz. 16.00
– Latami więziony przez irański reżim Jafar Panahi rozlicza się ze swoimi oprawcami w sposób, który budzi zaskoczenie i szacunek – mówi Czerkawski. – Zamiast celebrować własne cierpienie, reżyser problematyzuje swój status ofiary, filtruje etyczne dylematy przez pryzmat czarnej komedii i zabiera nas na samochodową przejażdżkę z udziałem Kieślowskiego i Tarantina. Efekt? Zasłużona Złota Palma w Cannes.
PIERCE, reż. Nelicia Low, prod. Singapur, Tajwan, Polska 2024, środa 10/09, godz. 18.00
– Bezprecedensowa, nagrodzona w Karlowych Warach i Krakowie, koprodukcja singapursko-tajwańsko-polska – mówi Czerkawski. – Rezultatem tego egzotycznego sojuszu okazała się uniwersalna opowieść o mieszczańskiej hipokryzji, konfrontacji z przeszłością oraz międzypokoleniowym pojedynku, który z rundy na rundę staje się coraz bardziej ekscytujący i nieprzewidywalny.
WIETRZE, MÓW DO MNIE, reż. Stefan Djordjević, prod. Serbia, Słowacja, Chorwacja 2025, piątek 12/09, godz. 20.20
– Rewelacja festiwalu w Rotterdamie i jedna z największych niespodzianek tegorocznych Nowych Horyzontów – mówi Czerkawski. – Film-zaklęcie, który – mimo trudnej tematyki – działa kojąco i pozwala wierzyć, że nasi bliscy, nawet jeśli odeszli, na trwałe naznaczyli otaczający świat swoją obecnością.
WIADOMOŚĆ, reż. Iván Fund, prod. Argentyna, Hiszpania, Urugwaj 2025, piątek 12/09, godz. 22.10
– Dostrzeżony na Berlinale, wielowymiarowy film, w którym obciążoną finansowym kryzysem i duchową nędzą argentyńską prowincję odwiedza nagle dziewczynka potrafiąca rzekomo rozmawiać ze zwierzętami – mówi Czerkawski. – To nieszkodliwa hochsztaplerka? Javier Milei z nieco mniej ekscentryczną fryzurą i nie tak obłąkanym wyrazem twarzy? A może osoba o czystych intencjach, która – niezależnie od autentyczności swego „daru” – przyniesie swoim klientom autentyczne pocieszenie?
KONKURS FILMÓW KRÓTKICH
Padł rekord! Z ponad 200 zgłoszeń wybrano 23 filmy. Organizatorzy nadali poszczególnym blokom tytuły, by łatwiej było nawigować po bogatym programie. Po każdej z projekcji zaplanowano spotkanie z autorami filmów, którzy opowiedzą o kulisach powstawania swoich dzieł i odpowiedzą na pytania widowni.
– Wybór filmów do konkursu WAMA Film Festival w pełni oddaje ideę RÓŻNORODNOŚCI i odnosi się do kluczowych problemów współczesnego świata, takich jak migracja, wielokulturowość, ekologia, wyrównywanie szans, a także zrozumienie dla mniejszości etnicznych i społecznych – mówi Marta Karnkowska, dyrektorka organizacyjna festiwalu i programerka Konkursu Filmów Krótkich. – Filmy poruszają kwestie relacji międzyludzkich, zarówno w kontekście rodzinnych więzi, jak i międzynarodowych konfliktów, ukazując różne perspektywy w zależności od płci, wieku, kultury czy statusu społecznego. Wszystkie wyróżniają się wysoką jakością koncepcyjną oraz ciekawymi zabiegami, które świadczą o twórczym podejściu do tematu i świadomym eksperymentowaniu z formą. W pełni oddaje to esencję festiwalu, ukazując różnorodność w najróżniejszych aspektach życia – od emocji i relacji, po społeczne i ekologiczne wyzwania, które stanowią fundament współczesnego świata.
Projekcja I, CÓRKI, SYNOWIE, MATKI, OJCOWIE, czwartek 11/09, godz. 16.00: AVE EVA (reż. Agnieszka Nowosielska), CZY TY MNIE SŁYSZYSZ? (reż. Anastazja Naumenko), SYN SZCZĘŚCIA (reż. Dominik Mirecki), ENTROPIA (reż. Anna Fam-Rieskaniemi),
Projekcja II, NIEZNANE ŻYCIE DZIEWCZYN, czwartek 11/09, godz. 18.10: BRUD (reż. Marcin Kluczykowski), NIEZNANE ŻYCIE KWIATÓW (reż. Jakub Wenda), PRZEGRYW (reż. Alexandra Kutsen), BAŚ, BAŚ, MÓJ BARANKU (reż. Kinga Garncarz), DWUTAKT (reż. Olga Papacz),
Projekcja III, POROZMAWIAJMY, czwartek 11/09, godz. 20.20: HOUDINI (reż. Mariusz Rusiński), HAJFONGPOL (reż. Leon Korzyński), SHE CAT HIM (reż. Marta Chyła-Janicka), NIBYLANDEX (reż. Agata Kapuścińska), PONIEDZIAŁEK: PAPROTKA (reż. Adam Zieliński),
Projekcja IV, PYTANIA GRANICZNE, piątek 12/09, godz. 16.00: INGA (reż. Krzysztof Kopczyński), ZE MNĄ SIĘ NIE BÓJ (reż. Monika Klimkiewicz-Dudziec), LUDZIE I RZECZY (reż. Damian Kosowski), ZOO (reż. Mateusz Leśniak), BLOODLINE (reż. Wojciech Węglarz),
Projekcja V, RYZYKOWNE AKCJE, piątek 12/09, godz. 18.10: STYMULANTY & EMPATOGENY (reż. Mateusz Pacewicz), PRZEMIAŁ (reż. Michał Stańczyk), SZYBKA AKCJA (reż. Mateusz Mirczyński), PORADNIK: JAK SIĘ ŚMIAĆ KIEDY BOLI (reż. Jan Cisiecki, Bartosz Stankiewicz).
POKAZY SPECJALNE I WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE
W tym roku czekają nas aż cztery pokazy specjalne. Tym samym sekcja wydarzeń towarzyszących wyszła z cienia i nabrała charakteru samodzielnej, śmiało konkurującej pod względem atrakcyjności z konkursami filmowymi części festiwalu.
Harmonogram pokazów:
AMADEUSZ, odrestaurowana wersja 4K, reż. Miloš Forman, środa 10/09, godz. 20.10
Zapraszamy widzów do udziału w wydarzeniu w przebraniach: perukach, maskach, elementach stroju z epoki. Na miejscu czekać będzie fotobudka i symboliczna lampka szampana.
POTOP. POSTSCRIPTUM, reż. Łukasz Czajka, czwartek 11/09, godz. 14.00
Po pokazie odbędzie się spotkanie z twórcami. Goście: Jerzy Hoffman, Łukasz Czajka, prowadzenie: Grażyna Torbicka.
Filmy z Warmii i Mazur: TYLE CO NIC, reż. Grzegorz Dębowski, sobota 13/09, godz. 12.15
Po pokazie odbędzie się spotkanie z twórcami. Goście: Anna Garncarczyk, Bogumił Osiński, prowadzenie: Anna Wróblewska.
Filmy z Warmii i Mazur: RYSOPIS ZNALEZIONY PO LATACH, reż. Sławomir Rogowski, Stanisław Zawiśliński, sobota 13/09, godz. 14.45
Przed pokazem odbędzie się spotkanie z twórcami. Goście: Sławomir Rogowski, Bogumił Osiński, prowadzenie: Anna Wróblewska.
Tradycyjnie laureatów festiwalu poznamy podczas CEREMONII FINAŁOWEJ, która rozpocznie się w sobotę 13 września o godz. 17.00 w olsztyńskiej filharmonii. Atrakcją wieczoru będzie występ Marii Sadowskiej.
SEKCJA MŁODZIEŻOWA
– Każdego roku chcemy by WAMA NEW ENERGY była miejscem na rozmowę z twórcą filmu, który mówi o ważnych tematach dla młodych widzów – mówi Łukasz Adamski, koordynator sekcji. – Dlatego w tym roku podejmujemy temat nadużywania władzy i przemocy wobec właśnie młodych ludzi. Pokażemy dwa filmy, które w różny, ale też korespondujący ze sobą sposób dotykają tych problemów. Pierwszy to UTRATA RÓWNOWAGI Korka Bojanowskiego, opowiadający o przemocy w szkołach artystycznych. Drugi to LANY PONIEDZIAŁEK Justyny Mytnik traktujący o traumie nastolatek. Oba filmy to świetnie przyjęte w 2024 roku debiuty. W obu jedną z głównych ról gra jedna z najciekawszych aktorek młodego pokolenia Nel Kaczmarek, która spotka się z widzami po projekcji UTRATA RÓWNOWAGI. O LANYM PONIEDZIAŁKU uczniowie Państwowego Liceum Plastycznego im. Erica Mendelsohna w Olsztynie porozmawiają z reżyserką Justyną Mytnik.
Harmonogram:
UTRATA RÓWNOWAGI, reż. Korek Bojanowski, środa 10/09, godz. 11.00, po projekcji spotkanie z Nel Kaczmarek odtwórczynią jednej z głównych ról w filmie,
LANY PONIEDZIAŁEK, reż. Justyna Mytnik, czwartek 11/09, godz. 11.00, po projekcji spotkanie z autorką filmu.
Wydarzenie przeznaczone jest dla licealistów, obowiązują zaproszenia.
JAK ZDOBYĆ BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI?
Wejściówki rezerwujemy na stronie internetowej festiwalu. Dostępne są od godz. 18.00 w dniu poprzedzającym daną projekcję. W kinie wystarczy pokazać QR kod.
W rezerwacji pomóc mogą również wolontariusze w biurze festiwalowym w Multikinie.
Pełny program: https://wamafestival.pl
***
Organizatorem WAMA Film Festival jest Instytut KOSMOPOLIS Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji w Olsztynie.
***
Organizatorem WAMA Film Festival jest Instytut KOSMOPOLIS Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji w Olsztynie.
Producentem festiwalu jest Stowarzyszenie FILMFORUM.
Głównym mecenasem wydarzenia jest Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, a współorganizatorem Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Projekt współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Towarzyszące festiwalowi działania edukacyjne wspierają: Unia Europejska oraz Narodowe Centrum Kultury.
Projekt „INTERFILMLAB 10.0 – program edukacyjny na rzecz zwiększenia konkurencyjności i możliwości eksportowych polskiego przemysłu filmowego (10. edycja)” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
Partnerami edukacyjnymi tegorocznej edycji imprezy są: Cinemahall INGO (Ukraina), Malta Film Foundation (Malta), Offener Kanal Magdeburg (Niemcy), Stiftelsen Amandusfestivalen (Norwegia) i TAVO Europa (Litwa).
Sponsorem festiwalu jest Michelin Polska S.A.
Partnerami festiwalu są: MULTIKINO S.A., Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie, Past Perfect oraz VINYL Pub.
Partnerem technologicznym festiwalu jest Beiks Machulski Sp.j.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez