Co dalej z tramwajami w Olsztynie?

2025-08-24 12:00:00(ost. akt: 2025-08-22 13:53:00)
Tramwaje w Olsztynie

Tramwaje w Olsztynie

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Do tej pory Olsztyn konsekwentnie inwestował w rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowego taboru. Ostatnia taka realizacja to budowa dwóch nowych linii tramwajowych, która trwała dwa i pół roku. Połączyły one Pieczewo ze Śródmieściem i dworcem głównym PKP.
Pierwsze dwa tramwaje linii numer 4 wyruszyły z pętli na Pieczewie, na ul. Wilczyńskiego i wyjechały do krańcówki przy węźle przesiadkowym przy dworcu PKP pod koniec grudnia 2023 roku. Powstało wtedy około 6 km podwójnego torowiska, które biegnie ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku zbudowano estakadę o długości 270 m. Realizacja inwestycji wiązała się także m.in. z przebudową układu drogowego i zastąpieniem rondami części dotychczasowych skrzyżowań, budową ok. 10 km tras rowerowych i rozbudową systemu sterowania ITS.

Uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych (nr 4 i nr 5) wyraźnie wpłynęło na wzrost zainteresowania komunikacją miejską. Podobny boom na transport publiczny w Olsztynie można było zaobserwować w 2016 roku, kiedy po raz pierwszy uruchomiono tramwaje w mieście.

Jak pokazują dane z października 2024 roku, liczba pasażerów korzystających z tramwajów w dzień powszedni wzrosła o imponujące 58 proc. w porównaniu do października 2022 roku.

Władze Olsztyna nie wykluczają rozbudowy istniejącej sieci tramwajowej o nową linię na ul. Wilczyńskiego, która połączyłaby Pieczewo z Jarotami.

— Przedstawimy swoją wizję ul. Wilczyńskiego. Na pewno będzie to przedmiotem spotkań z mieszkańcami i przedsiębiorcami prowadzącymi tam swoją działalność. Odpowiemy sobie na pytanie, czy ul. Wilczyńskiego ma być z tramwajami, czy nie — wyjaśnia Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna.

Z drugiej jednak strony ratusz tnie wydatki na zakup nowych tramwajów. Zamiast nich władze Olsztyna zdecydowały się na zakup autobusów elektrycznych. Chodzi o 11 takich pojazdów.

— Przygotowujemy się do rozpisania przetargu na ten zakup. Wniosek w tej sprawie jest już w wydziale zamówień publicznych — mówi Patryk Pulikowski, rzecznik ratusza.

Piotr Grzymowicz, radny Koalicji Obywatelskiej i były prezydent miasta, przypomina, że już od 10 lat gotowa jest koncepcja rozbudowy sieci tramwajowej.

— Dotyczy ona rozbudowy linii tramwajowej w ciągu ul. Wilczyńskiego. To także propozycja poprowadzenia tramwajów do Kortowa i na Zatorze — mówi. — Należy konsekwentnie te zamiary realizować, biorąc pod uwagę, że są realne możliwości pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania tych przedsięwzięć.
Piotr Grzymowicz zwraca również uwagę na konieczność zakupu nowych tramwajów. — Obecny tabor ma 10 lat. Należy brać pod uwagę jego stan eksploatacji - zaznacza.

Grzegorz Szydłowski