Te filmy zobaczycie podczas 12. edycji WAMA Film Festival

2025-08-20 11:01:39(ost. akt: 2025-08-20 11:03:34)   Materiał partnera
Znamy selekcję Międzynarodowego Konkursu Koprodukcji Filmowych. Na liście znajdują się filmy nagradzane w Rotterdamie, Cannes czy Karlowych Warach. Tym razem czeka nas podróż przez Europę, Azję i Amerykę Południową.
Ideą konkursu jest prezentowanie filmów powstających we współpracy filmowców z różnych państw, w nadziei, że na styku kultur powstają filmy łączące różne punkty widzenia, pokazujące różnorodność, wielokulturowość, czyli wartości, które od początku są fundamentem WAMA Film Festival.

Zwycięzcę konkursu wybierze olsztyńska publiczność.

Selekcja Międzynarodowego Konkursu Koprodukcji Filmowych:

DWAJ PROKURATORZY, reż. Siergiej Łoźnica, prod. Francja, Niemcy, Holandia, Łotwa, Rumunia, Litwa, Ukraina 2025

Oto młody prokurator odwiedza za kratami więźnia politycznego, choć nie podoba się to kierownictwu zakładu i NKWD. Nie zniechęca go nawet wiadomość o panującym w więzieniu tyfusie.

Nowy film Siergieja Łoźnicy – precyzyjna wiwisekcja mechanizmów totalitarnej przemocy – był jednym z najmocniejszych punktów canneńskiego konkursu. Dwaj prokuratorzy to podróż w czasie, do lat 30. i epoki stalinowskich czystek, a zarazem film tak bardzo współczesny, że seans przyprawia o gęsią skórkę.

FIUME O MORTE!, reż. Igor Bezinović, prod. Chorwacja, Włochy, Słowenia 2025

W 1919 roku, oburzony wynikiem konferencji pokojowej w Paryżu, która zaproponowała przekazanie miasta Fiume (obecnie Rijeka w Chorwacji) Jugosławii, włoski poeta i faszysta Gabriele D'Annunzio wkroczył do Fiume na czele uzbrojonej armii i przejął rządy w mieście. Trwająca 16 miesięcy okupacja pozostaje jednym z najdziwniejszych eksperymentów w historii polityki.

Dalekie od konwencjonalnej lekcji historii, uhonorowane główną nagrodą na festiwalu w Rotterdamie Fiume o morte! skłania do zastanowienia nad tym, jak przeszłość wpływa na teraźniejszość, a jednocześnie podkreśla bolesną trwałość ekstremistycznych ideologii we współczesnym świecie.

MIŁOŚĆ, KTÓRA ZOSTAJE, reż. Hlynur Pálmason, prod. Islandia, Dania, Szwecja, Francja 2025

Magnus jest marynarzem na statkach rybackich, Anna to artystka marząca o przełomie w karierze. Każde z nich na własną rękę próbuje posklejać rodzinę, ale to Magnus czuje się tym wyrzuconym za burtę. Studium rozstania jest dla Pálmasona okazją do przyjrzenia się – z ironią i czułością – mężczyznom, dryfującym, zagubionym, szukającym dla siebie nowych ról.

Ten przejmujący i nieodparcie śmieszny film jest zarazem jednym z najwspanialszych hołdów złożonych miłości, jakie stworzyło kino.

PIERCE, reż. Nelicia Low, prod. Singapur, Tajwan, Polska 2024

Han wychodzi po siedmiu latach z zakładu karnego dla nieletnich za zabicie przeciwnika podczas zawodów szermierki. Odnajduje swego młodszego brata – Jie i przekonuje go co do tego, że nieszczęsny incydent był wypadkiem, szybko odbudowując więź z chłopakiem. Bohater zaczyna trenować i szkolić Jie w szermierce. Nad kolejnymi wciągającymi i ambiwalentnymi wydarzeniami unosi się kluczowe pytanie: czy Han jest faktycznie niewinny?

Pełnometrażowy debiut Nelicii Low zdobył nagrodę za reżyserię na MFF w Karlowych Warach. Ten misternie skonstruowany nieoczywisty thriller, z klimatycznymi zdjęciami polskiego operatora Michała Dymka, podaje w wątpliwość czystość rodzinnych uczuć i intencji.

TO BYŁ ZWYKŁY PRZYPADEK, reż. Jafar Panahi, prod. Iran, Francja, Luksemburg 2025

Mechanik samochodowy Vahid rozpoznaje dawnego oprawcę w kliencie swojego warsztatu, lecz ma wątpliwości, czy to na pewno on. W prostym, dobrym człowieku rodzi się żądza zemsty. Vahid zbiera grupę przyjaciół, którzy także cierpieli przez tajemniczego człowieka, przedstawiciela okrutnego reżimu. Czy wymierzą mu sprawiedliwość? Czy z ofiar zamienią się w katów?

Złota Palma tegorocznego festiwalu w Cannes. Najnowszy film irańskiego reżysera Jafara Panahiego to pełnoprawny thriller – trzymający w napięciu i świetnie zagrany.

WIADOMOŚĆ, reż. Iván Fund, prod. Argentyna, Hiszpania, Urugwaj 2025

Anika, dziewczyna obdarzona niezwykłym darem, potrafi komunikować się ze zwierzętami. Razem z opiekunami przemierza kamperem argentyńskie bezdroża. Dorośli próbują wykorzystać jej talent i przekuć go w źródło dochodu.

Iván Fund zabiera nas w podróż, która przypomina sen – ulotny, dziwny, przejmująco piękny. Kamera rejestruje codzienność z czułością, która zamienia prozę życia w poezję. Zwierzęta są nie tylko tłem dla ludzkich działań, ale powiernikami uczuć i tęsknot swoich właścicieli, z którymi tworzą patchworkowe rodziny.

WIETRZE, MÓW DO MNIE, reż. Stefan Djordjević, prod. Serbia, Słowacja, Chorwacja 2025

Debiutujący w pełnym metrażu Stefan Djordjević wraca w rodzinne strony, by nakręcić dokument o swojej matce. Trudno mu się dziwić, bo spotkanie tych dwojga ma spory potencjał dramaturgiczny – podczas gdy mężczyzna jest zaprzysięgłym racjonalistą, kobieta śmiało zwraca się ku metafizyce. Rzeczywistość boleśnie wdziera się jednak w życie Stefana i zmusza go do porzucenia pierwotnej koncepcji. Dokument zaczyna więc przeplatać się z fikcją, a opowieść o zderzeniu światopoglądów ustępuje miejsca kronice przeżywania żałoby.

Rewelacja tegorocznego festiwalu w Rotterdamie.

12. WAMA Film Festival odbędzie się między 9 a 13 września 2025 roku w Olsztynie.
***
Organizatorem WAMA Film Festival jest Instytut KOSMOPOLIS Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji w Olsztynie.

Producentem festiwalu jest Stowarzyszenie FILMFORUM.

Głównym mecenasem wydarzenia jest Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, a współorganizatorem Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Projekt współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Towarzyszące festiwalowi działania edukacyjne wspierają: Unia Europejska oraz Narodowe Centrum Kultury.

Projekt „INTERFILMLAB 10.0 – program edukacyjny na rzecz zwiększenia konkurencyjności i możliwości eksportowych polskiego przemysłu filmowego (10. edycja)” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.

Partnerami edukacyjnymi tegorocznej edycji imprezy są: Cinemahall INGO (Ukraina), Malta Film Foundation (Malta), Offener Kanal Magdeburg (Niemcy), Stiftelsen Amandusfestivalen (Norwegia) i TAVO Europa (Litwa).

Sponsorem festiwalu jest Michelin Polska S.A.

Partnerami festiwalu są: MULTIKINO S.A., Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie, Past Perfect oraz VINYL Pub.

Partnerem technologicznym festiwalu jest Beiks Machulski Sp.j.