Nowy wiadukt robi wrażenie

2025-08-16 08:00:26(ost. akt: 2025-08-14 14:13:37)

Autor zdjęcia: Paweł Chamera PLK4

Kierowcy, rowerzyści i piesi mogą już korzystać z nowego wiaduktu w Sterławkach Wielkich, który powstał w miejsce przejazdu kolejowo-drogowego. Obiekt zbudowano w ramach modernizacji linii kolejowej między Giżyckiem a Korszami.
Zastąpienie rogatek wiaduktem poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej Bartoszyce-Giżycko i torów wspomnianej linii oraz usprawni ruch.

"Nowy obiekt liczy 40 metrów długości. Ma dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 7 metrów oraz chodnik. Wraz z dwupoziomowym skrzyżowaniem zbudowano 1,25 km dróg dojazdowych. Bezkolizyjne skrzyżowanie podniosło poziom bezpieczeństwa na styku drogi i torów oraz usprawniło ruch" – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wraz z wiaduktem zbudowano 1,25 km dróg dojazdowych. Wartość prac na tym odcinku to 876 mln zł netto.
Jak przekazały PKP PLK, na całym odcinku modernizowanej linii Giżycko-Korsze zostało wzmocnione podłoże i trwa budowa nowego toru. Tor został już zmontowany i wyregulowany między Korszami a Tołkinami i Giżyckiem a Sterławkami Wielkimi. Rozpoczęto montaż toru od stacji w Sterławkach w stronę Kętrzyna.

Na modernizowanych stacjach i przystankach: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny i Korsze - są już gotowe konstrukcje peronów. Przebudowano też sieci wodociągowe, elektroenergetyczne oraz sanitarne.

„Planujemy zakończyć wszystkie prace na odcinku Giżycko-Korsze w połowie 2026 r., a udostępnić odcinek przewoźnikom w marcu 2026 r. Biorąc pod uwagę obecny postęp prac oraz zakładając utrzymanie dobrego tempa realizacji robót, niewykluczonym jest udostępnienie infrastruktury już w grudniu 2025 r." - podały w komunikacie PKP PLK.

Kolejarze przypominają też, że od 18 czerwca pociągi wróciły na odcinek linii nr 38 między Ełkiem a Giżyckiem, gdzie prowadzone są ostatnie prace. Wartość robót to 649 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko wyniosło 499 mln zł netto.

Według PKP PLK pociągi pasażerskie na trasie Ełk-Giżycko-Korsze, po uzyskaniu wymaganych pozwoleń w zakresie podsystemu „Energia”, pojadą z prędkością do 160 km na godz., czyli dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją. Skróci to czas przejazdu z Ełku do Olsztyna o około 50 minut. Pociągi towarowe mają jeździć z prędkością do 120 km na godz.

red.