Budują ścieżki rowerowe. Plany są ambitne

2025-07-26 10:00:00(ost. akt: 2025-07-25 13:58:42)
Nowa ścieżka z Brzezin

Nowa ścieżka z Brzezin

Autor zdjęcia: Mat. własne

Olsztyn i sąsiednie gminy stawiają na rowerzystów. Plany są ambitne.
Piesi i rowerzyści na podolsztyńskich drogach nie zawsze mogą czuć się bezpiecznie. Powód jest zawsze ten sam. Brak odpowiednich poboczy czy tras rowerowych sprawia, że muszą poruszać się po jezdni. To się jednak konsekwentnie zmienia. Przykładem są rowerowe ścieżki w gminie Stawiguda.

Rowerowa sieć gminno-miejska

Jedna z nich prowadzi z Bartąga do Bartążka, kolejna z Bartąga do Rusi. Powstał już pierwszy fragment ścieżki rowerowej, która rozpoczyna się przy ul. Bukowskiego w Olsztynie. To jeden z przykładów skomunikowania rowerowego gminy Stawiguda ze stolicą regionu. Władze tej pierwszej zapowiadają kolejne takie inwestycje. Podpisana została właśnie umowa na zaprojektowanie kolejnych odcinków ścieżek rowerowych w Tomaszkowie i w Bartągu.

– Dlaczego to takie ważne? Bo dzięki tym inwestycjom ścieżkami, a więc bezpiecznie i wygodnie, przejedziemy trasy łączące Olsztyn, Tomaszkowo i Bartąg – podkreśla Michał Kontraktowicz, wójt gminy Stawiguda.

Jedna z nich zakłada doprowadzenie ścieżki kończącej się za Bartągiem do drogi wojewódzkiej, która obecnie jest w przebudowie. Chodzi o wlot do Olsztyna.
Klimatyczną ścieżkę rowerową otrzymają rowerzyści w gminie Purda. Chodzi o odcinek od trasy Stary Olsztyn-Szczęsne do Linowa. Tam prowadzi droga wśród alei drzew.

– Chcieliśmy ją remontować, ale zamiast tego zdecydowaliśmy się na wybudowanie w sąsiedztwie zupełnie nowej drogi od podstaw o szerokości 7 metrów – mówi Teresa Chrostowska, wójt gminy Purda. – Tę nieużywaną przeznaczymy na cele rekreacyjne.

W przypadku gminy Dywity rowerzyści na pewno ucieszą się z planowanej budowy ścieżki, która uzupełni trasę na odcinku Wadąg-Słupy. Chodzi o fragment o długości 1,2 kilometra.

Ścieżka kosztem drzewa

Rowerzyści mają w Olsztynie coraz więcej powodów. Nowe ścieżki rowerowe powstały głównie przy wybudowanych liniach tramwajowych, tak jak ostatnio na odcinku z Pieczewa do Śródmieścia. Dzięki temu komfortowo można przejechać wzdłuż ul. Krasickiego, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Ale to nie tylko duże realizacje. Z nowej ścieżki rowerowej korzystają właśnie mieszkańcy Brzezin. To trasa rozpoczynająca się przy ul. Wadowskiego i prowadząca do okolic hipermarketu Auchan. To jeden ze zwycięskich osiedlowych projektów Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Niestety, nie obyło się bez kontrowersji.

– Wykonawca przystąpił do prac z dużym zapałem nie zabezpieczając w żaden sposób drzew rosnących w alei, która objęta była tą inwestycją. Już w połowie maja mieszkańcy zgłaszali mi uszkodzenie drzewa przy pracach ciężkim sprzętem – zwraca uwagę Piotr Grzymowicz, radny rady miasta, mieszkaniec Brzezin. – Ścieżka została zrealizowana praktycznie do końca maja. Bardzo się z niej cieszyliśmy. Nasze pełne szczęście zostało jednak zakłócone wycinką pięknego drzewa w okresie lęgowym, które stanowiło część krajobrazu, historii miejsca i wspomnień mieszkańców przynajmniej dwóch pokoleń Olsztynian.

Piotr Grzymowicz dodaje, że wspomniane drzewo zostało wycięte w ostatnią sobotę.

W ramach OBO powstanie kolejna trasa, która na pewno uatrakcyjni wypoczynek w Olsztynie - to budowa pierwszego etapu pętli pieszo-rowerowej wokół Jeziora Ukiel. Inwestycja obejmuje prace na odcinku wzdłuż ul. Młodzieżowej i przybliża mieszkańców do stworzenia pełnej trasy rekreacyjnej dookoła największego jeziora w mieście. Projekt zakłada odtworzenie i utwardzenie istniejących ścieżek kruszywem naturalnym, a także oznakowanie szlaku, tak by mieszkańcy mogli wygodnie korzystać z traktu zarówno pieszo, jak i na rowerze. Łączny koszt tego etapu to 1,2 mln zł. Obecnie ratusz zlecił opracowanie dokumentacji projektowej.
Przypomnijmy, że na budowę ścieżek rowerowych stawia również Zarząd Dróg Wojewódzkich. Do końca roku ma powstać kilkadziesiąt kilometrów takich tras. Chodzi o wykonanie nowych tras rowerowych przy drogach wojewódzkich na odcinku Kozłowo – Nidzica oraz Nowa Różanka – Solanka. Wartość inwestycji to około 40 mln zł. Podobnie ścieżki rowerowe mają zostać urządzone w okolicach Olsztynka i Olsztyna. W pierwszym przypadku drogowcy chcą w ten sposób skomunikować to miasto m.in. ze Swaderkami i Marózem. Jeżeli chodzi o Olsztyn, to ścieżki rowerowe do stolicy regionu mają prowadzić m.in. do Jonkowa, Gietrzwałdu, Purdy i Barczewa. Na podobnych zasadach Zarząd Dróg Wojewódzkich chce wybudować trasy rowerowe w okolicach Kętrzyna.

Grzegorz Szydłowski