Będzie komunikacyjna przeprawa przez Łynę?

2025-07-05 10:00:00(ost. akt: 2025-07-04 14:02:38)
Miejsce nowej przeprawy komunikacyjnej

Miejsce nowej przeprawy komunikacyjnej

Autor zdjęcia: Mat. własne

Tereny gminy Stawiguda sąsiadujące z Olsztynem to najbardziej dynamicznie zabudowywany rejon. Powstają kolejne bloki. Rosnąca liczba mieszkańców przekłada się na rosnącą liczbę samochodów. Gmina pracuje nad nowym rozwiązaniem komunikacyjnym.
Rozwiązaniem jest na pewno ul. Zachodnia, odchodząca od ul. Bukowskiego. Została oficjalnie otwarta pod koniec 2023 roku. W miejscu, w którym zbiega się z tą ostatnią, dodatkowo urządzono rondo. Na początku lutego władze Stawigudy zleciły opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego dotyczącego przedłużenia ul. Zachodniej w kierunku drogi powiatowej, która dalej łączy się z DK51. Wskaże on rozwiązania koncepcyjne do późniejszego projektowania, a także oszacuje koszty przedsięwzięcia.

Od ul. Zachodniej ma biec odnoga prowadząca do ul. Nad Łyną. Będzie to pierwszy krok do stworzenia lokalnej obwodnicy, która może znacząco usprawnić ruch w obrębie rozrastającego się osiedla.

Rozbudowa obejmie odcinek o długości nieco ponad 2 kilometrów.

– Obecnie prowadzone są geologiczne badania gruntów – mówi Michał Kontraktowicz, wójt gminy Stawiguda. – Są pewne problemy, ale poradzimy sobie z nimi.

Od lat przeprawę przez Łynę szykował niezależnie Olsztyn. Chodzi o przedłużenie ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej. To nadzieja dla kierowców na odkorkowanie osiedli Generałów i Jaroty. Wielu z nich jeździ obecnie do centrum al. Sikorskiego lub przez podolsztyński Bartąg.

Nowa ulica miałaby się kończyć na wysokości obecnej stacji paliw. Ostatnie metry mają prowadzić przez nieużytki znajdujące się wzdłuż ul. Kalinowskiego. Koszt tej inwestycji rośnie z roku na rok i wynosi obecnie kilkaset milionów złotych. Ze swojej strony poprzednie władze Olsztyna nie ukrywały, że budżet nie jest w stanie udźwignąć takiego obciążenia finansowego. Szukano więc środków gdzie indziej. Miasto chciało tę inwestycję sfinansować z pieniędzy z unijnego programu operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Wniosek w tej sprawie władze Olsztyna złożyły w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Niestety, urzędnicy resortu uznali, że tak naprawdę będzie ona dublowała planowaną obwodnicę Olsztyna.

– Pokazaliśmy, w jaki sposób można zbudować nową drogę, która połączy ul. Bukowskiego i al. Warszawską. Michał Kontraktowicz i ja zadeklarowaliśmy współpracę, by ta droga powstała jak najszybciej – informuje Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna. – Z niej będą korzystać mieszkańcy Pieczewa, Jarot, a przede wszystkim Generałów. Takie projekty, we współpracy, będą miały szansę na znalezienie finansowania w tej perspektywie z europejskich funduszy. Jest to projekt, o którym wiemy, że jest w naszym zasięgu finansowym.

Nowa przeprawa ma zostać skomunikowana z drogą prowadzącą do S51. Obecnie fragment wylotu jest w trakcie kompleksowej przebudowy.

Trwa już ponad dwa miesiące. Obejmuje całkowite zamknięcie drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku od ul. Słonecznej do skrzyżowania przy restauracji KFC.
Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Po zakończeniu pierwszego, planowanym na kwiecień 2026 roku, zostanie udrożniony zjazd w kierunku Bartąga. Od października 2026 roku na całym przebudowywanym odcinku ruch będzie przywrócony na jednej jezdni, z jednym pasem w każdym kierunku, i tak ma pozostać do grudnia 2026 roku.

Ustalono, że skrzyżowanie ze zjazdem do Bartąga będzie dostępne dla służb oraz publicznej komunikacji (autobusów zarówno miejskiej linii 129, jak i gminnej komunikacji). Objazdy wyznaczono przez drogi wyższego rzędu (niegminne), a główny zaplanowano przez obwodnicę Olsztyna (na wysokości Tomaszkowa) w kierunku Kudyp. Ten wariant zakłada wjazd i wyjazd z Olsztyna ul. Sielską.

– Kierowców prosimy o cierpliwość i zrozumienie, a wszystko się ułoży. Jestem przekonany, że wielu z nich znalazło swoje trasy niezależnie od wskazanych objazdów. Na pewno pewne problemy będą mieli ci przejeżdżający tranzytem – mówi Władysław Łukaszuk, wicedyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Zamknięcie wylotu spowodowało też zmiany w funkcjonowaniu publicznej komunikacji, a dokładnie połączenia Olsztyn – Olsztynek poprzez linię 129.
Na odcinku drogi wojewódzkiej nr 527 od granic Olsztyna do Tomaszkowa (w obu kierunkach) autobusy linii 129 poruszają się zmienioną trasą. Zgodnie z decyzją gminy Stawiguda i gminy Olsztynek kursują po DW527 (odcinek dostępny tylko dla transportu zbiorowego), ul. Nad Łyną do Bartąga i dalej ul. Gietrzwałdzką do przystanku Tomaszkowo. Przystanki Bartąg-kolonia i Tomaszkowo-Miody czasowo nie funkcjonują. Dodatkowo obsługiwane są przystanki Bartąg-kościół oraz Bartąg-stacja. Skorygowane zostały również godziny odjazdów autobusów linii 129.

Grzegorz Szydłowski