Krok milowy w sprawie obwodnicy Pisza. Przetarg coraz bliżej

2025-07-03 07:00:26(ost. akt: 2025-07-02 14:44:43)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: GDDKiA

Z udziałem przedstawicieli m.in. Ministerstwa Infrastruktury, samorządów, a także Warmińsko-Mazurskiego Biura Planowania Przestrzennego, Komendy Wojewódzkiej Policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) dla obwodnicy Pisza. To kluczowy moment, który kończy etap prac przygotowawczych i umożliwia przejście do kolejnej fazy inwestycji, czyli ogłoszenia przetargu w systemie Projektuj i buduj.
Podczas posiedzenia ZOPI projektant przedstawił przygotowaną dokumentację, czyli tzw. Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R etap II) dla budowy obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63.

— We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), złożonym w lipcu 2023 roku, wśród kilku zaprezentowanych wariantów przebiegu drogi, jeden wskazaliśmy jako preferowany. To wariant 2C omijający miasto od strony zachodniej i południowej o długości 7,4 km. Został on oceniony jako najkorzystniejszy pod względem techniczno-ekonomiczno-środowiskowym w przeprowadzonej analizie wielokryterialnej. To ten wariant zatwierdziła decyzja środowiskowa — czytamy w komunikacie GDDKiA.

Obwodnica Pisza zostanie wybudowania jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z czterema rondami, łączącymi trasę główną z istniejącym układem komunikacyjnym. Wybudowanych zostanie siedem obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad linią kolejową oraz most na rzece Pisa.

Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Pisza zamierza się ogłosić w III kwartale br. Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych to III kwartał 2027 r.

Fot. GDDKiA

Obwodnica Pisza w ciągu DK58 i DK63 jest jedną z pięciu zaplanowanych do realizacji w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Pozostałe to drogowe obejścia:
— Smolajn w ciągu DK51 (oddana do ruchu w 2022 r.),
— Gąsek w ciągu DK65 (trwają prace budowlane, planowany termin zakończenia to II kw. 2027 r.),
— Szczytna w ciągu DK53/57/58 (trwają prace przygotowawcze, planowany termin realizacji w latach 2027-2031),
— Olsztyna i Dywit w ciągu DK51 (trwają prace przygotowawcze, planowany termin realizacji w latach 2027-2031).

Na liście rezerwowej Programu budowy 100 obwodnic jest obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51. Ogłoszenie przetargu na realizację robót budowlanych nastąpi pod warunkiem uzyskania finansowania na budowę.