Ulicami Olsztyn przeszła procesja Bożego Ciała [ZDJĘCIA]
2025-06-19 15:00:00(ost. akt: 2025-06-19 15:06:48)
Ulice Warmii Mazur i Powiśla znów zapełniły uroczyste procesje Bożego Ciała. To dla katolików nie tylko ustawowe święto, ale przede wszystkim głęboka manifestacja wiary w realną obecność Jezusa Chrystusa w Eucharystii, publiczne świadectwo i wyraz jedności Kościoła.
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, powszechnie nazywana Bożym Ciałem, to dla katolików dzień nakazany – obowiązek uczestnictwa w Mszy Świętej i powstrzymania się od prac niekoniecznych. Ale najistotniejszy jest wymiar duchowy. Udział w procesji z Najświętszym Sakramentem jest nie tyle obowiązkiem formalnym, ile świadectwem wiary. Ważne jest, by podkreślić, że ta manifestacja nie jest skierowana „przeciwko komukolwiek”, lecz jest otwartym i radosnym wyznaniem wiary „w Jezusa Chrystusa”, który – jak wierzą katolicy – jest realnie obecny w Najświętszym Sakramencie.
Akt zawierzenia
W procesji centralnym punktem jest monstrancja z konsekrowaną Hostią niesiona pod baldachimem. To znak obecności Chrystusa wśród swego ludu, który błogosławi nie tylko wiernym, ale całej wspólnocie lokalnej – miastom, wioskom, pracy ludzkiej, dzieciom, chorym. Cztery ołtarze symbolizują cztery Ewangelie i cztery strony świata – to znaki Kościoła powszechnego. Przy każdym z nich odczytywana jest Ewangelia i udzielane błogosławieństwo. W Polsce tradycyjnie dodaje się również Akt Zawierzenia Najświętszemu Sercu Pana Jezusa.
W 2025 roku procesje Bożego Ciała mają szczególny charakter dziękczynny. Zaledwie trzy tygodnie wcześniej, 31 maja, odbyła się w Braniewie beatyfikacja 15 sióstr męczenniczek – Katarzynek, które oddały życie z rąk Armii Czerwonej w 1945 roku. Ich świadectwo wiary, modlitwy i ofiary przenikać będzie tegoroczne uroczystości. To nie tylko wydarzenie historyczne – to zaproszenie do życia eucharystycznego na co dzień.
W procesji centralnym punktem jest monstrancja z konsekrowaną Hostią niesiona pod baldachimem. To znak obecności Chrystusa wśród swego ludu, który błogosławi nie tylko wiernym, ale całej wspólnocie lokalnej – miastom, wioskom, pracy ludzkiej, dzieciom, chorym. Cztery ołtarze symbolizują cztery Ewangelie i cztery strony świata – to znaki Kościoła powszechnego. Przy każdym z nich odczytywana jest Ewangelia i udzielane błogosławieństwo. W Polsce tradycyjnie dodaje się również Akt Zawierzenia Najświętszemu Sercu Pana Jezusa.
W 2025 roku procesje Bożego Ciała mają szczególny charakter dziękczynny. Zaledwie trzy tygodnie wcześniej, 31 maja, odbyła się w Braniewie beatyfikacja 15 sióstr męczenniczek – Katarzynek, które oddały życie z rąk Armii Czerwonej w 1945 roku. Ich świadectwo wiary, modlitwy i ofiary przenikać będzie tegoroczne uroczystości. To nie tylko wydarzenie historyczne – to zaproszenie do życia eucharystycznego na co dzień.
W Olsztynie
Jak co roku, ulicami Olsztyna, Ełku i Elbląga – głównych centrów Warmii, Mazur i Powiśla – przeszły tysiące wiernych w uroczystych procesjach. W Olsztynie obchody miały zarówno charakter centralny, jak i parafialny. Główna procesja rozpoczyna się tradycyjnie Mszą Świętą w bazylice św. Jakuba (katedrze), której przewodniczy metropolita warmiński, arcybiskup Józef Górzyński.
Jak co roku, ulicami Olsztyna, Ełku i Elbląga – głównych centrów Warmii, Mazur i Powiśla – przeszły tysiące wiernych w uroczystych procesjach. W Olsztynie obchody miały zarówno charakter centralny, jak i parafialny. Główna procesja rozpoczyna się tradycyjnie Mszą Świętą w bazylice św. Jakuba (katedrze), której przewodniczy metropolita warmiński, arcybiskup Józef Górzyński.
Po Mszy, około godziny 10:45, wyruszyła procesja do czterech ołtarzy, przemierzając kluczowe ulice miasta: Staszica, Pieniężnego, Plac Jana Pawła II, Piłsudskiego i Kopernika – do kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa. Ołtarze zostały usytuowane przy Kurii Archidiecezji Warmińskiej, Placu Jana Pawła II, skrzyżowanie Alei Piłsudskiego z ul. Kopernika i przy kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa. Charakterystyczne dla Olsztyna są wojskowe akcenty – przed kurią stacjonuje wóz bojowy. W stolicy Warmii obyły się także liczne procesje parafialne w największych dzielnicach miasta.
W Ełku i Elblagu
W Ełku, w Diecezji Ełckiej, procesja wyruszyła z Placu św. Jana Pawła II po Mszy Świętej. Tysiące wiernych przszło do kościoła NSPJ, pod przewodnictwem biskupa Jerzego Mazura. Również w Suwałkach i Olecku, a także w małych parafiach diecezji, organizowane są procesje i czuwania eucharystyczne – w duchu trwającego do przyszłego roku Kongresu Eucharystycznego.
W Elblągu wierni rozpoczęli świętowanie Mszą Świętą w katedrze św. Mikołaja, a następnie ruszyli z Najświętszym Sakramentem przez Mostową, Rynek, Hetmańską i Przymurze. W Ryjewie, jednym z mniejszych ośrodków diecezji, już od wielu lat odbywa się wieczorny koncert uwielbienia – forma łącząca lokalną tradycję z nową ewangelizacją.
W Ełku, w Diecezji Ełckiej, procesja wyruszyła z Placu św. Jana Pawła II po Mszy Świętej. Tysiące wiernych przszło do kościoła NSPJ, pod przewodnictwem biskupa Jerzego Mazura. Również w Suwałkach i Olecku, a także w małych parafiach diecezji, organizowane są procesje i czuwania eucharystyczne – w duchu trwającego do przyszłego roku Kongresu Eucharystycznego.
W Elblągu wierni rozpoczęli świętowanie Mszą Świętą w katedrze św. Mikołaja, a następnie ruszyli z Najświętszym Sakramentem przez Mostową, Rynek, Hetmańską i Przymurze. W Ryjewie, jednym z mniejszych ośrodków diecezji, już od wielu lat odbywa się wieczorny koncert uwielbienia – forma łącząca lokalną tradycję z nową ewangelizacją.
Historyczne korzenie
Procesje Bożego Ciała mają na Warmii wyjątkowo silne korzenie. Już w XV wieku w Olsztynie działało Bractwo Bożego Ciała, a w 1489 roku konsekrowano specjalny ołtarz w katedrze. To sługa boży Hozjusz – biskup warmiński i kardynał Soboru Trydenckiego – był tym, który umacniał eucharystyczną duchowość. Jego kazania, publikacje i troska o liturgię uczyniły z Warmii „twierdzę Eucharystii” w czasach Reformacji. Tę tradycję równie mocno zakorzeniał jego następca, biskup Marcin Kromer, który jest także tym, który zatwierdził regułę powstającego wówczas w Braniewie Zgromadzenia św. Katarzyny. Jego założycielką była bł. Regina Protmann.
Procesje Bożego Ciała mają na Warmii wyjątkowo silne korzenie. Już w XV wieku w Olsztynie działało Bractwo Bożego Ciała, a w 1489 roku konsekrowano specjalny ołtarz w katedrze. To sługa boży Hozjusz – biskup warmiński i kardynał Soboru Trydenckiego – był tym, który umacniał eucharystyczną duchowość. Jego kazania, publikacje i troska o liturgię uczyniły z Warmii „twierdzę Eucharystii” w czasach Reformacji. Tę tradycję równie mocno zakorzeniał jego następca, biskup Marcin Kromer, który jest także tym, który zatwierdził regułę powstającego wówczas w Braniewie Zgromadzenia św. Katarzyny. Jego założycielką była bł. Regina Protmann.
Na Mazurach natomiast, z uwagi na dominację protestantyzmu po Reformacji w XVI wieku, publiczne procesje eucharystyczne nie mogły się tak powszechnie zakorzenić. Wierzenia ludowe związane z Eucharystią istniały, ale miały charakter indywidualny, nie zaś publiczny i zorganizowany w formie procesyjnej.
U grekokatolików
Uroczystość Bożego Ciała pojawiła się u grekokatolików znacznie później niż w Kościele łacińskim. Została wprowadzona na synodzie zamojskim w 1720 roku. Ma też ma inną tradycję niż w Kościele łacińskim. Katolicy greckiego obrządku uznają realną obecność Chrystusa w Eucharystii, nie celebrują jej jednak podczas publicznych procesji eucharystycznych z Najświętszym Sakramentem. Wynika to z tradycji Kościołów wschodnich, które nie rozwinęły tej formy kultu. Skupiają się na liturgii, a adoracja odbywa się w świątyni. W Polsce ich obchody mogą czasem łączyć się z procesjami łacińskimi.
Uroczystość Bożego Ciała pojawiła się u grekokatolików znacznie później niż w Kościele łacińskim. Została wprowadzona na synodzie zamojskim w 1720 roku. Ma też ma inną tradycję niż w Kościele łacińskim. Katolicy greckiego obrządku uznają realną obecność Chrystusa w Eucharystii, nie celebrują jej jednak podczas publicznych procesji eucharystycznych z Najświętszym Sakramentem. Wynika to z tradycji Kościołów wschodnich, które nie rozwinęły tej formy kultu. Skupiają się na liturgii, a adoracja odbywa się w świątyni. W Polsce ich obchody mogą czasem łączyć się z procesjami łacińskimi.
Ludowe zwyczaje
Warmia, ze względu na swoje głębokie katolickie korzenie, wyróżnia się bogactwem lokalnych zwyczajów związanych z procesjami Bożego Ciała. Poza oficjalnym wymiarem liturgicznym, Warmiacy przez wieki pielęgnowali ludowe wierzenia i praktyki. Tradycją było dekorowanie domów na trasach procesji, a ołtarze nazywano domkami Bożymi lub przybytkami.
Historyk Janusz Hochleitner opisuje, że na Warmii Boże Ciało przybierało już w XVI wieku charakter rozbudowanych obchodów z bogato zdobionymi monstrancjami i udziałem całych wspólnot. Ludowa tradycja do dziś pamięta zwyczaj poświęcania zielonych gałązek podczas oktawy, które zatykano w polach lub palono w domach podczas burzy – jako ochronę przed żywiołami. Wierni łączyli wiarę z codziennością, Kościół z ziemią. Do obecnych czasów przetrwał także zwyczaj zabierania do domu gałązek drzew, którymi są przystrojone ołtarze na drodze procesji.
Warmia, ze względu na swoje głębokie katolickie korzenie, wyróżnia się bogactwem lokalnych zwyczajów związanych z procesjami Bożego Ciała. Poza oficjalnym wymiarem liturgicznym, Warmiacy przez wieki pielęgnowali ludowe wierzenia i praktyki. Tradycją było dekorowanie domów na trasach procesji, a ołtarze nazywano domkami Bożymi lub przybytkami.
Historyk Janusz Hochleitner opisuje, że na Warmii Boże Ciało przybierało już w XVI wieku charakter rozbudowanych obchodów z bogato zdobionymi monstrancjami i udziałem całych wspólnot. Ludowa tradycja do dziś pamięta zwyczaj poświęcania zielonych gałązek podczas oktawy, które zatykano w polach lub palono w domach podczas burzy – jako ochronę przed żywiołami. Wierni łączyli wiarę z codziennością, Kościół z ziemią. Do obecnych czasów przetrwał także zwyczaj zabierania do domu gałązek drzew, którymi są przystrojone ołtarze na drodze procesji.
Jan Berdycki
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez