Pytania opóźniają rozpoczęcie budowy ulicy Nowobałtyckiej

2025-06-14 18:00:00(ost. akt: 2025-06-13 14:28:27)
Tędy ma przebiegać planowana ul. Nowobałtycka

Tędy ma przebiegać planowana ul. Nowobałtycka

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Miasto wciąż nie może rozstrzygnąć przetargu na budowę ul. Nowobałtyckiej. Po raz kolejny przesuwa termin składania ofert w sprawie tej ważnej inwestycji.
Budowa ul. Nowobałtyckiej to jedna z najważniejszych miejskich inwestycji ostatnich lat w Olsztynie. Przetarg na jej wykonanie władze miasta rozpisały pod koniec lutego, a termin składania ofert wyznaczyły na 10 kwietnia. Ten szybko stał się nieaktualny. Dlaczego? Bo wpłynęło ponad 100 wniosków i pytań od potencjalnych wykonawców. Przedłużono go więc do 21 maja. Ale i to nie pomogło. Przesunięcie go na 4 czerwca też nic nie dało. Dlaczego?

– Powodem przesunięcia terminu składania ofert na budowę ul. Nowobałtyckiej jest mnogość pytań, które padają ze strony potencjalnych wykonawców, dotyczących wyjaśnień szczegółowych warunków zamówienia – odpowiada Patryk Pulikowski, rzecznik ratusza.

A to powoduje, że sfinalizowanie tej inwestycji w terminie stoi pod znakiem zapytania.

– Zgodnie z umową o dofinansowanie data zakończenia realizacji projektu to koniec 2027 roku – tłumaczy Pulikowski.

Ile będzie jeszcze wątpliwości

Okazuje się, że ustalenie nowego terminu problemu nie rozwiązało. Tym razem firmy miały nadesłać swoje oferty najpóźniej do 11 czerwca. Jednak historia się powtórzyła. Jak twierdzą ratuszowi urzędnicy, konieczne było wyznaczenie nowej daty; tym razem wskazano na 26 czerwca. – Przesuniecie terminu związane jest z wielością pytań, które zadają potencjalni oferenci. Przesunięcie terminu składania ofert nie wpływa na tę chwilę na termin realizacji inwestycji – stwierdza Patryk Pulikowski.

Czy na pewno?

– Przy budowie linii tramwajowej od momentu rozpisania przetargu do podpisania umowy minęło 13 miesięcy – przypomina Piotr Grzymowicz, były prezydent Olsztyna, a obecnie przewodniczący komisji budżetu i finansów rady miasta. – Przy tak dużych zamówieniach, a jeszcze obecnie przy niezbyt dużym rynku robót to jest normalne. Zadawanie pytań to prawo oferentów. Chcąc spełnić wszystkie wymogi, zamawiający musi udzielić odpowiedzi. Stąd przesunięcia. Mam nadzieję, że w końcu wszystkie wątpliwości zostaną rozwiane.

Strategiczna ulica

Ulica Nowobałtycka będzie miała około 5 kilometrów długości. Zakres prac jest bardzo duży. Obejmuje on choćby budowę wiaduktu drogowego nad linią kolejową oraz podziemnego przejścia w ciągu ul. Kanarkowej. Inwestycja oznacza również ustawienie akustycznych ekranów. Pojawi się także zupełna nowość drogowa w Olsztynie. To przeciwolśnieniowe ekrany, czyli specjalne urządzenia, które służą do ograniczania negatywnych skutków odbijania się słonecznego światła. Przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej powstaną m.in. ścieżki rowerowe, nowe skrzyżowania, zatoki autobusowe, sygnalizacje świetlne, a nawet miejsca kontroli pojazdów dla policji i innych służb.

Na planowaną od dawna ul. Nowobałtycką z niecierpliwością czekają kierowcy, którzy korzystają z ul. Bałtyckiej. Jest ona dwupasmowa tylko na odcinku od ronda OKS do okolic skrzyżowania z ul. Rybaki. Nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 527 ma znacząco wpłynąć na miasto i jego obszar funkcjonalny także ze względu na wyprowadzenie lokalnego i ponadlokalnego ruchu w kierunku węzła obwodnicy miasta Olsztyn-Południe, który usprawnia dojazd do drogi ekspresowej S7. Miastu potrzebna jest więc nowa ulica, która ma biec równolegle do ul. Bałtyckiej, po drugiej stronie torów. Będzie to swego rodzaju zachodnia obwodnica Olsztyna.
Wartość inwestycji szacowana jest na około 240 milionów złotych, z czego dofinansowanie wyniesie 176 milionów złotych.

Miasto długo czekało na pozwolenie

Problemy ze sprawnym przystąpieniem do budowy ul. Nowobałtyckiej pojawiły się już na etapie uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po weryfikacji dokumentów stwierdzono braki, co uniemożliwia merytoryczne rozpatrzenie przez organ wniosku w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Należało poprawić projekt zagospodarowania terenu, poprawić projekt architektoniczno-budowlany, a także dołączyć projekt rozbiórki budynków i przepustu. To niejedyne wytknięte braki. Należało też dołączyć zgody gestorów sieci (przebudowa sieci telekomunikacyjnej, sieci elektroenergetycznej i sieci gazowej, budowa wiaduktu drogowego) oraz dostarczyć decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach na akustyczne ekrany zamieszczone w projekcie zagospodarowania terenu.

– Po rozpatrzeniu wniosku złożonego 8 marca 2024 roku wojewoda warmińsko-mazurski 17 grudnia 2024 roku wydał decyzję nr 23/24 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (na budowę ul. Nowobałtyckiej – red.) – przypomina Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna.

Uzyskanie pozwolenia zajęło więc około 9 miesięcy.

Grzegorz Szydłowski

Budowa ul. Nowobałtyckiej jest jedną z trzech inwestycji w regionie o strategicznym charakterze, które otrzymały finansowanie poza konkursem. Ratusz już w 2017 roku był bliski realizacji tej inwestycji. Projekt został pozytywnie oceniony w konkursie ogłoszonym w ramach programu Polska Wschodnia. Jednak ze względu na wyczerpanie puli pieniędzy nie doszło do podpisania umowy.