Kiedy decyzja w sprawie obwodnicy Olsztyna?
2025-06-07 10:00:00(ost. akt: 2025-06-06 14:24:00)
Władze Olsztyna i okoliczne samorządy czekają na zatwierdzenie wybranego wariantu obwodnicy Olsztyna. Przedstawiciele olsztyńskiej GDDKiA twierdzą, że to kwestia najbliższego czasu.
Zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, który działa przy dyrektorze olsztyńskiego oddziału GDDKiA, wskazał wczoraj żółty wariant (O2). Wariant ten jako najlepszy rekomendował też projektant.
Decyzja zespołu nie jest jakimś wielkim zaskoczeniem, bo wprawdzie na stole były trzy warianty w zachodnim korytarzu, to jednak w ostatnim czasie mocno wzrosły notowania żółtego wariantu. Opowiedział się za nim prezydent Olsztyna, a do niego dołączyli też wójtowie Jonkowa i Gietrzwałdu. A po poprawkach, które zostały wniesione do projektu, także na wniosek gminy Dywity i jej mieszkańców, jak choćby odsunięcie ronda od Brąswałdu i odsunięcie przebiegu drogi od zwartej zabudowy Redykajn, również Dywity dostrzegły argumenty przemawiające za żółtym wariantem. Jednak preferowanym wariantem przez gminę był dotychczas niebieski wariant (O1).
Wyniki prac projektanci obwodnicy przedstawili w połowie marca 2025 roku. Na jakim etapie są obecnie prace nad brakującym odcinkiem obwodnicy Olsztyna? — Teraz decyzję ZOPI musi jeszcze zatwierdzić komisja oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przy generalnym dyrektorze dróg krajowych i autostrad — mówi Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
To powinno nastąpić już teraz
Czy to będzie kwestia kolejnych miesięcy? — pytamy. — Nie, to nie potrwa tak długo. To powinno nastąpić już teraz. Czekamy na to cierpliwie — stwierdziła rzeczniczka GDDKiA w Olsztynie.
Czy to będzie kwestia kolejnych miesięcy? — pytamy. — Nie, to nie potrwa tak długo. To powinno nastąpić już teraz. Czekamy na to cierpliwie — stwierdziła rzeczniczka GDDKiA w Olsztynie.
Kolejny krok to uzyskanie przez inwestora, czyli GDDKiA, tzw. decyzji środowiskowej. Określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, wskazuje na to, w jaki sposób należy wykonać dane przedsięwzięcie, aby nie naruszyć stanu środowiska, jak również umożliwia wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Zazwyczaj wydaje ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Ale nie w tym przypadku. — Decyzję odnośnie do wskazanego wariantu obwodnicy Olsztyna wyda wójt gminy Jonkowo, bo to po jej terenie przebiega najdłuższy fragment tej trasy — dodaje Katarzyna Kozłowska.
Co dalej?
— W drugiej połowie 2025 roku planujemy złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej wybranego przez ZOPI wariantu. Po jej uzyskaniu przystąpimy do wykonania koncepcji programowej odnoszącej się do wskazanego wariantu, czyli projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego — zapowiada rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
— W drugiej połowie 2025 roku planujemy złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej wybranego przez ZOPI wariantu. Po jej uzyskaniu przystąpimy do wykonania koncepcji programowej odnoszącej się do wskazanego wariantu, czyli projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego — zapowiada rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Poczynaniom drogowców przyglądają się władze Olsztyna.
— Jednym z istotnych aspektów tego rozwiązania jest jego pozytywny wpływ na rozwój Olsztyna. W pobliżu planowanej trasy obwodnicy ma powstać nowe osiedle — Redykajny 2. Przygotowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który umożliwi budowę osiedla o niskiej intensywności zabudowy. Dzięki temu Olsztyn zyska nową przestrzeń mieszkalną, dobrze skomunikowaną z resztą miasta — podkreśla Patryk Pulikowski, rzecznik olsztyńskiego magistratu.
— Jednym z istotnych aspektów tego rozwiązania jest jego pozytywny wpływ na rozwój Olsztyna. W pobliżu planowanej trasy obwodnicy ma powstać nowe osiedle — Redykajny 2. Przygotowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który umożliwi budowę osiedla o niskiej intensywności zabudowy. Dzięki temu Olsztyn zyska nową przestrzeń mieszkalną, dobrze skomunikowaną z resztą miasta — podkreśla Patryk Pulikowski, rzecznik olsztyńskiego magistratu.
Zgodnie z wytycznymi studium charakter północnej części Redykajn jako strefy osiedli podmiejskich o niskiej intensywności zabudowy, będących jednocześnie rezerwą przestrzeni mieszkalnej dla tego typu budownictwa, ma zostać utrzymany.
Wprowadzane przekształcenia mają również obejmować przeznaczenie terenów rolniczych pod zabudowę mieszkaniową i usługi zgodnie z zapotrzebowaniem miasta na rozwój w tym kierunku.
Grzegorz Szydłowski
Wprowadzane przekształcenia mają również obejmować przeznaczenie terenów rolniczych pod zabudowę mieszkaniową i usługi zgodnie z zapotrzebowaniem miasta na rozwój w tym kierunku.
Grzegorz Szydłowski
Program budowy obwodnic
Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, a do 2030 roku powstaną obwodnice Pisza w ciągu DK63 i DK58 oraz Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obie są na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).
Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, a do 2030 roku powstaną obwodnice Pisza w ciągu DK63 i DK58 oraz Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obie są na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).
Kiedy powstanie obwodnica, tego nie wiadomo. Na program, którego realizację zaplanowano na lata 2020-2030, w budżecie Krajowego Funduszu Drogowego zostało przeznaczonych 28 miliardów złotych. Tymczasem po weryfikacji wartości kosztorysowych zadań, które są w realizacji i w trakcie opracowania, wiadomo, że potrzeba jeszcze około 8 miliardów złotych, żeby zrealizować wszystkie te zadania.
Wariant 02
Rekomendowany wariant ma długość 15 kilometrów. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa, natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ulicą Sielską w pobliżu Kudyp. Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit stanowić będzie część drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz południowej obwodnicy w ciągu DK16.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez