Sam bank to za mało – wychodzimy poza schemat

2025-05-30 12:27:00(ost. akt: 2025-05-30 12:26:22)   Artykuł sponsorowany
PKO Bank Polski zajmuje bardzo ważne miejsce w gospodarce i w życiu Polaków. Co to oznacza w praktyce? Trzy czwarte z nas ma mniej niż 5 km do oddziału PKO Banku Polskiego. Bank co sekundę realizuje 34 nasze transakcje w aplikacji mobilnej IKO. Każdego dnia rozlicza około 1 miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Z jego usług korzysta 12 mln klientów, a także co piąta mała i średnia firma. Równie imponujące jest to, że 6 na 10 dużych firm w Polsce współpracuje z PKO Bankiem Polskim. Jak bank wspiera klientów i biznes w naszym regionie?

Zbigniew Bohdziewicz, dyrektor regionu bankowości detalicznej PKO Banku Polskiego w Białymstoku


Region obejmuje województwa podlaskie, większość warmińsko-mazurskiego i część mazowieckiego – łącznie 50,5 tys. km2 oraz 2,6 mln mieszkańców.

Na co klienci zwracają dziś uwagę? Czego oczekują od banku?
Oprócz dopasowanej oferty klienci oczekują naszego doradztwa i dostępności. Jesteśmy do ich dyspozycji w całej Polsce, w 945 oddziałach i 243 agencjach,
w tym 70 oddziałach i 27 agencjach w regionie białostockim. Nasz region obejmuje województwa podlaskie, większość warmińsko-mazurskiego i część mazowieckiego. Ale dzisiejsza bankowość nie opiera się już wyłącznie na placówkach. Obecnie wiele spraw bankowych można załatwić samodzielnie i tych procesów przybywa. Pozwalają one oszczędzić czas i pieniądze. Nasz serwis i aplikacja pozwalają m.in. założyć lokatę, wziąć pożyczkę, ubezpieczyć siebie, nieruchomość lub samochód, a nawet doładować telefon na kartę. Co ważne, nasze usługi i narzędzia nie sprowadzają się tylko do typowo bankowych. Przez naszą bankowość elektroniczną można złożyć wniosek o 800 plus, o wyprawkę dla uczniów czy wniosek w programie Aktywny Rodzic. Za pomocą serwisu iPKO zalogujemy się do profilu zaufanego czy Internetowego Konta Pacjenta. Aplikacja IKO pozwala opłacać przejazdy autostradą, bilety komunikacji miejskiej, parkingi, kupować karty podarunkowe i usługi cyfrowe, analizować wydatki, korzystać z rozwiązań odroczonej płatności czy, jak wspomniałem, kupić ubezpieczenie. To wszystko jest dowodem na to, że wychodzimy poza schemat – nasze działania nie ograniczają się wyłącznie do bankowości.

A jak bank wspiera lokalne inicjatywy? Na czym się koncentruje?
Jako bank skupiamy się przede wszystkim na edukacji finansowej – edukujemy klientów, prowadzimy lekcje w szkołach i przedszkolach, organizujemy spotkania z seniorami. Wykorzystujemy każdą okazję do tego, by docierać z naszym przekazem edukacyjnym. Jesteśmy na spotkaniach, lokalnych wydarzeniach dla różnych grup wiekowych – od dzieci przez młodzież i osoby czynne zawodowo aż do seniorów. Do każdej z tych grup dopasowujemy temat i narzędzia przekazu. Angażujemy się zatem bezpośrednio jako prelegenci, wystawcy stoisk edukacyjnych i partnerzy różnych wydarzeń organizowanych w całym regionie. W samym 2024 roku nasi doradcy poprowadzili 167 lekcji w szkołach, czyli 3340 dzieciaków uzbroiliśmy w podstawową wiedzę o finansach.

Jak bank pomaga klientom w podejmowaniu zrównoważonych decyzji finansowych?
W ostatnim czasie, przy strategicznym wsparciu naszego banku, powstał raport pt. „Portret finansowy Polaków”, który pokazuje, jak zarządzamy pieniędzmi w codziennym życiu. Polacy coraz chętniej deklarują, że chcą oszczędzać, a niemal 40 proc. chciałoby inwestować. Połowa badanych odkłada dodatkowe pieniądze na przyszłość. I tutaj kluczowa jest nasza rola – bank musi dostarczać wiedzę, dać impuls i wspierać w doborze produktów, które pozwolą dobrze ulokować nadwyżki finansowe. To ważne, bo z badań wynika, że ponad połowa z nas (60-70-proc.) przyznaje, że ma raczej niewielką wiedzę na temat finansów i ekonomii. Badani mówią, że w ich otoczeniu raczej nie rozmawia się na takie tematy. Chcemy to zmienić i pomóc zadbać o przyszłość finansową Polaków. Tym bardziej, że jesteśmy świadkami wielu zmian na rynku, które wpływają na zainteresowanie inwestowaniem. Pomożemy bardziej aktywnie i świadomie inwestować oszczędności, co wpłynie na zamożność społeczeństwa.

A cyberbezpieczeństwo? Jak bank podchodzi do tego tematu?

Nasi doradcy w oddziałach i agencjach przy każdej możliwej okazji starają się rozmawiać z klientami o zasadach bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej oraz o zagrożeniach – wyłudzeniach w internecie czy oszustwach telefonicznych. W całym kraju nasi eksperci wraz z policją i władzami lokalnymi organizują szkolenia pod hasłem Bezpieczne bankowanie. Od 2022 roku zorganizowaliśmy już 51 spotkań w cyklach: Cyberbezpieczny Ja i Moja Rodzina, Zagrożenia w cyberprzestrzeni, Srebrna tarcza. Bezpieczny senior, Bezpieczeństwo i formy oszczędzania środków. Takie spotkania pozwalają nam na bezpośrednią interakcję i dotarcie także do grupy osób mniej zaznajomionych z cyfrowych światem np. seniorów. Uzbrajamy ich w wiedzę, jak świadomie poruszać się w świecie internetu i eliminować ryzyko stania się ofiarą oszustów – opisujemy, jak działają cyberprzestępcy i jak manipulują swoimi potencjalnymi ofiarami.

Na naszych stronach internetowych, w serwisie iiPKO, aplikacji IKO oraz na profilach w mediach społecznościowych systematycznie edukujemy i informujemy zagrożeniach, jakie czyhają na klientów banku. Regularnie przypominamy zasady cyberbezpieczeństwa. Wprowadzamy też praktyczne narzędzia zwiększające bezpieczeństwo. Nasi klienci mogą za pomocą aplikacji IKO potwierdzić, że kontaktuje się z nim rzeczywisty pracownik banku, skorzystać z kluczy bezpieczeństwa przy logowaniu do iPKO a także używać kart debetowych i kredytowych w wersji cyfrowej.

Jak zmienia się rola oddziałów w erze cyfrowej?

Pracownicy naszych placówek tradycyjnie wspierają klientów, dostarczając im usługi i produkty bankowe. Często służą też radą i pomocą przy korzystaniu z aplikacji IKO czy serwisu iPKO. W wielu naszych oddziałach jest dostępne samoobsługowe stanowisko internetowe, na którym klienci dyskretnie i szybko mogą wykonać bankowe operacje, samodzielnie lub – jeśli jest taka potrzeba – ze wsparciem naszego pracownika.

Ale większość swoich finansowych spraw klienci PKO Banku Polskiego mogą załatwić samodzielnie w domu - z laptopem na kolanach lub telefonem w ręku. Nie muszą przychodzić do oddziału. Tych cyfrowych możliwości systematycznie przybywa w banku - robi się to prosto, bezpiecznie i wygodnie, jednocześnie oszczędzając czas i pieniądze.

Czy obserwują Państwo jakieś szczególne potrzeby klientów w naszym regionie?
Dla dużej części mieszkańców naszego regionu jesteśmy bankiem pierwszego wyboru. Oznacza to, że oferujemy lokalnym społecznościom nowoczesne i przyjazne usługi, dopasowane do potrzeb indywidualnych klientów oraz jesteśmy solidnym partnerem finansowym lokalnego biznesu. Wspieramy więc całą społeczność naszego regionu w realizacji celów. To właśnie potrzeby klientów są siłą napędową naszego zespołu. Dawniej klient przychodził do banku głównie załatwić sprawę – dziś oczekuje także doradztwa, wygody i bezpieczeństwa. Z jednej strony obserwujemy coraz większe znaczenie usług online, ale z drugiej strony klienci wciąż cenią sobie możliwość rozmowy z zaufanym doradcą – szczególnie w sprawach poważniejszych, jak kredyt czy inwestycja.

Adam Jaremkiewicz, dyrektor makroregionu korporacyjnego w PKO Banku Polskim


Jak PKO Bank Polski wspiera firmy w naszym regionie w utrzymaniu konkurencyjności?
Przez wiele lat polska gospodarka świetnie się rozwijała, konkurencyjność firm była wysoka, ale ostatnie 4 lata to okres ogromnych zmian strukturalnych w otoczeniu ekonomicznym. Dlatego chcemy wspierać firmy z naszego regionu w utrzymaniu konkurencyjności, szczególnie w obliczu takich wyzwań jak wysokie koszty energii i pracy, a w związku z tym potrzeba zwiększenia robotyzacji i automatyzacji. Jak najszybszy wzrost efektywności energetycznej przedsiębiorstw jest konieczny dla poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki. Firmy powinny teraz odważniej stawiać na kapitał zewnętrzny, aby móc się szybciej rozwijać. W PKO Banku Polskim mamy odpowiednie zaplecze kapitałowe, żeby od zaraz uruchomić 100 mld zł finansowania dla przedsiębiorstw na projekty inwestycyjne w obszarze transformacji energetycznej, innowacji i nowych technologii czy zagranicznej ekspansji. Naszą rolą jest także doradzanie i pomaganie w podejmowaniu strategicznych decyzji.

Jak dostosowujecie swoją ofertę do aktualnych wyzwań i realiów w regionie?
Bank finansuje i obsługuje największe przedsiębiorstwa w Polsce – firmy, które wpływają na krajową gospodarkę, tworzą miejsca pracy i oddziałują na rozwój lokalnych społeczności. Naszym celem jest być partnerem numer 1 dla biznesu w regionie – niezależnie od wielkości firmy – szczególnie wtedy, gdy rynek stawia nowe wymagania. Dzięki zagranicznej obecności możemy wspierać firmy w międzynarodowej ekspansji i realizacji strategii eksportowych. Oferujemy rozwiązania finansowe wspierające inwestycje w zielone technologie – zarówno w modernizację infrastruktury, jak i wdrażanie rozwiązań ograniczających ślad węglowy. Przykładem jest kredyt w formule SLL (Sustainability-Linked Loan) – przeznaczony na ogólne cele, z marżą uzależnioną od realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Dla wielu firm wyzwaniem jest dostęp do wiedzy i źródeł finansowania. Dlatego oferujemy doradztwo w zakresie pozyskiwania środków na zrównoważone inwestycje, również z wykorzystaniem dotacji i gwarancji z publicznych programów. Uruchomiliśmy platformę EnergiaTransformacji.pl – kompendium wiedzy i narzędzi dla firm planujących zieloną transformację, zawierające m.in. wyszukiwarkę dotacji, kalkulator śladu węglowego i porady dotyczące ESG. Dzięki naszej współpracy z Pracodawcami RP przedsiębiorcy mogą skorzystać z refinansowania do 90-proc. kosztów dokumentacji technicznej, w tym audytów energetycznych, co znacząco ułatwia realizację projektów transformacyjnych.

Jakie inwestycje, które mają wpływ na życie mieszkańców w regionie, sfinansował PKO Bank Polski?
Transformacja energetyczna to jeden z filarów zrównoważonego rozwoju regionów. PKO Bank Polski aktywnie wspiera ją poprzez finansowanie inwestycji w odnawialne źródła energii. Nasz bank współfinansował budowę farmy wiatrowej w Kisielicach, realizowaną przez Energix Polska. Projekt stanowi część większego przedsięwzięcia o łącznej mocy 120 MW i wpisuje się w strategię rozwoju czystej energii oraz budowy nowoczesnego, niskoemisyjnego miksu energetycznego w regionie.