Razem dla europejskiej edukacji. Na UWM gościli przedstawiciele sojuszu ChallengeEU

2025-05-27 07:00:33(ost. akt: 2025-05-26 14:32:59)

Autor zdjęcia: UWM

Na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie spotkali się przedstawiciele dziewięciu uczelni tworzących sojusz ChallengeEU, inicjatywy, która powstała dzięki programowi „Uniwersytety Europejskie”. W kampusie UWM rozmawiali przede wszystkim o tym, jak komunikować i upowszechniać działania sojuszu, którego celem jest otwarcie nowych możliwości przed członkami społeczności akademickiej.
Sojusz ChallengeEU, który rozpoczął swoją działalność na początku roku, to inicjatywa, której finansowanie – z myślą o rozwoju i przyszłości nauki i edukacji – zapewnia Komisja Europejska.

Współpraca uczelni koncentruje się m.in. na zwiększeniu mobilności społeczności akademickiej czy wdrażaniu nowego modelu transferu wiedzy wspierającego partnerstwo między środowiskiem akademickim a interesariuszami z różnych sektorów. Sojusz chce stawiać także na promowanie inkluzywnej edukacji oraz podejmować działania na rzecz innowacji. Aby to wszystko było możliwe, konieczna jest bliska współpraca i wykorzystywanie w pełni różnych potencjałów.

Wspólnie z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim sojusz ChallengeEU tworzą więc: Hochschule Offenburg (Niemcy, lider projektu), South East European University (Macedonia Północna), ECAM LaSalle (Francja), Mid Sweden University (Szwecja), Universidade Europeia (Portugalia), Latvia University of Life Sciences and Technologies (Łotwa), Universidad Europea de Valencia (Hiszpania), Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW (Szwajcaria, partner stowarzyszony). Każda z nich gotowa jest do podejmowania działań odpowiadających na wyzwania współczesności i projektowania lepszej przyszłości.

Aby rozmawiać o wizerunku sojuszu ChallengeEU i sposobach docierania z przekazem do różnych grup odbiorców, do Olsztyna przyjechali przedstawiciele wszystkich tych uczelni. Wśród nich największą reprezentację stanowili ci, którzy w projekcie odpowiadają za komunikację. Nie zabrakło także liderów innych zespołów roboczych czy sekretarz generalnej aliansu. Wszyscy mieli szansę spotkać się także z przedstawicielami UWM, którzy swoje działania prowadzą w innych zespołach roboczych. W warsztatach uczestniczył też prof. dr hab. Paweł Wielgosz, pełnomocnik UWM ds. Uniwersytetów Europejskich.

O tym, czym jest i czym będzie ChallengeEU, zdecydują ci, którzy go współtworzą i którzy będą chcieli wykorzystywać szanse, które daje. Ale na to, jak będzie postrzegany np. przez osoby czy firmy potencjalnie zainteresowane współpracą z uczelniami, wpływ będzie miał też wizerunek, o którym warto myśleć od samego początku. Praca nad tożsamością sojuszu jest też pracą nad komunikacją wizualną i przekazem, którym sojusz chce dzielić się z innymi.

— Jako UWM jesteśmy liderem pakietu roboczego WP6 odpowiedzialnego za komunikację, upowszechnianie i wdrażanie rezultatów wypracowanych przez sojusz ChallengeEU — tłumaczy dr Marta Śliwa, która stoi na czele wspomnianego zespołu, a na co dzień wykłada też w Instytucie Filozofii. — To zadanie bardzo odpowiedzialne i złożone, ponieważ koordynujemy komunikację wewnętrzną (pomiędzy dziewięcioma bardzo różnymi uniwersytetami) i zewnętrzną – skierowaną do studentów, społeczności akademickiej i interesariuszy, zarówno w poszczególnych regionach, jak i w skali całej europejskiej wspólnoty.

Spotkanie, które odbyło się w dniach 19–21 maja 2025 roku w Olsztynie, było pierwszym bezpośrednim spotkaniem grupy.

– Choć intensywnie współpracujemy już od ponad pół roku, dopiero teraz mieliśmy okazję spotkać się twarzą w twarz. Jako liderzy tego pakietu, mieliśmy zaszczyt i ogromną przyjemność gościć naszych partnerów w Kortowie – na przepięknie zazielenionym kampusie UWM, który zrobił ogromne wrażenie na przedstawicielach wszystkich uczelni, z którym współpracujemy. Kortowo naprawdę ich zachwyciło – zaznacza dr Śliwa. – Dużą część naszego spotkania poświęciliśmy procesowi brandingu, który dla sojuszu prowadzi olsztyńska agencja Panda Marketing. Pracujemy nad tym wspólnie od kilku miesięcy, a teraz mogliśmy zobaczyć konkretne, wizualne efekty zaproponowanych pomysłów. To było dla wszystkich bardzo ekscytujące.

Nie mniej pracowity był drugi dzień, podczas którego odbyły się warsztaty i spotkanie robocze w Centrum Marketingu i Mediów UWM.

— Bardzo istotnym elementem wizyty była możliwość odwiedzenia przez naszych gości różnych jednostek UWM – m.in. redakcji mediów uniwersyteckich, Biura Współpracy Międzynarodowej, Biura ds. Studenckich, Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym, a także wybranych wydziałów. Była to świetna okazja do zaprezentowania oferty dydaktycznej i potencjału naukowego UWM, ale też do tego, by nasza społeczność mogła bliżej poznać ideę i cele sojuszu ChallengeEU — wyjaśnia dr Marta Śliwa. — Spotkanie w Olsztynie zostało bardzo wysoko ocenione przez wszystkich uczestników, co jest dla nas ogromną radością. Mamy poczucie, że za sprawą tego wydarzenia ChallengeEU naprawdę zagościł w przestrzeni akademickiej naszej uczelni.

Warto też zaznaczyć, że w projekcie ChallengeEU uczestniczy 80 partnerów stowarzyszonych z różnych krajów Europy. Reprezentują oni sektory takie jak nauka, biznes, administracja publiczna i społeczeństwo obywatelskie. Alians ma wpływać nie tylko na rozwój około 92 tysięcy osób, które studiują i pracują na uczelniach tworzących ChallengeEU, ale i być inspiracją oraz wsparciem dla 25 milionów obywateli zamieszkujących w regionie oddziaływania sojuszu.

źródło: UWM / Daria Bruszewska-Przytuła