Pięć kilometrów mających odkorkować Morąg

2025-05-24 18:00:34(ost. akt: 2025-05-23 16:03:02)
Mieszkańcy Morąga poznali projekt przebiegu obwodnicy i korzyści wynikające z jej budowy. Dziś przez miasto przejeżdża blisko 10 tysięcy pojazdów na dobę, w tym samochody ciężarowe. Obwodnica ma to zmienić.
Budowa obwodnicy jest dla mieszkańców bardzo istotna. Umożliwi usunięcie z centrum miasta samochodów poruszającego się na trasach Olsztyn — Małdyty oraz Olsztyn — Pasłęk. Przez Morąg odbywa się obecnie cały ruch tranzytowy m.in. z drogi krajowej nr 7 w stronę Olsztyna. Jest to dla morążan uciążliwe i niebezpieczne, a w sezonie turystycznym również dla licznych turystów odwiedzających Morąg.

Miasto jest wtedy dosłownie zakorkowane. Świadczą o tym przeprowadzone w 2022 roku badania ruchu na ulicach Morąga. W granicach miasta, na drodze nr 519 to ponad 6,5 tysiąca pojazdów na dobę, z czego około 8 procent stanowi ruch ciężki, oraz ponad 3 tysiące pojazdów na dobę na drodze nr 527, gdzie udział ruchu ciężkiego wynosi ponad 11 procent. Po zbudowaniu obwodnicy samochody ciężarowe, najbardziej uciążliwe dla mieszkańców, nie będą wjeżdżać do Morąga, co poprawi też bezpieczeństwo w centrum i komfort życia. Obniży się także poziom hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

Którędy przebiegnie obwodnica?
Na spotkaniu z mieszkańcami przebieg obwodnicy przedstawili burmistrz Tomasz Orłowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie Waldemar Królikowski oraz przedstawiciele projektanta — polskiego oddziału firmy SAFEGE.

Nowy odcinek drogi o długości około 5 kilometrów połączy drogi wojewódzkie nr 519 i 527 i wyprowadzi z centrum ruch tranzytowy. Obwodnica będzie biec za Rozlewiskiem Morąskim. Będzie miała początek na ulicy Dąbrowskiego w Morągu, w obrębie skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą nad linią kolejową w kierunku ulicy Wojska Polskiego. Koniec obwodnicy znajdzie się w obrębie pierwszych zabudowań miasta, naprzeciw ulicy Fiołkowej. Nowa droga ma mieć klasę G (główna). Zostanie dostosowana do nośności 115 kN/oś. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Powstaną też dodatkowa jezdnia oraz drogi dla pieszych i rowerów.

Z myślą o mieszkańcach przewiduje się budowę akustycznych ekranów, a w trosce o środowisko nasadzenia drzew i krzewów wzdłuż trasy obwodnicy. Obecnie trwają roboty przygotowawcze: pomiary geodezyjne i odwierty geologiczne. Prowadzona jest inwentaryzacja terenu, przygotowywany raport o oddziaływaniu na środowisko i projekt budowlany.

Mieszkańcy mają głos
Budowa obwodnicy, o potrzebie której mówi się już od wielu lat, zaczyna być wreszcie realizowana.

— Bardzo się cieszę, że spotkania i rozmowy, które prowadziłem przez ostatnie miesiące w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Marszałkowskim oraz Zarządzie Dróg Wojewódzkich, przyniosły oczekiwane przez mieszkańców rezultaty — stwierdził po spotkaniu z mieszkańcami Tomasz Orłowski, burmistrz Morąga. — Dziękuję za wysłuchanie naszych argumentów i sugestii dotyczących planowanego przebiegu obwodnicy.

Teraz mieszkańcy mają dwa tygodnie na zgłaszanie swoich uwag i opinii, które mogą przesłać do Zarządu Dróg Wojewódzkich lub do burmistrza Morąga. Uwagi zostaną wzięte pod uwagę, by cały proces powstawania projektu uwzględniał potrzeby morążan.

bcl