Chińska ofensywa motoryzacyjna płynie do Europy

2025-05-22 13:07:14(ost. akt: 2025-05-22 13:17:53)

Autor zdjęcia: PAP/EPA/ALEX PLAVEVSKI

Chiński przemysł motoryzacyjny robi kolejny krok milowy w globalnej ekspansji. Anji Ansheng – największy na świecie samochodowiec zbudowany w Chinach – wyruszył właśnie w swój dziewiczy rejs do Europy, przewożąc tysiące pojazdów jednej z najpopularniejszych marek w regionie.
Z chińskiego portu wypłynął właśnie Anji Ansheng – najpotężniejszy na świecie statek przeznaczony do transportu samochodów. Na pokładzie kolosa znajduje się około 7000 aut marki MG, które zmierzają ku rynkom europejskim. To początek nowej ery w logistyce eksportowej Państwa Środka, której symbolem staje się nie tylko skala operacji, ale też zaawansowanie technologiczne.

Transportowiec, mierzący 228 metrów długości i prawie 38 metrów szerokości, to technologiczny majstersztyk. Został wyposażony w nowoczesne systemy energooszczędne, urządzenia ograniczające emisje, a także przystosowany do zasilania metanolem – paliwem przyszłości, mającym odegrać kluczową rolę w drodze do neutralności klimatycznej.

Za budowę Anji Ansheng odpowiada firma Anji Logistics, należąca do motoryzacyjnego giganta SAIC Group. Jednostka może pomieścić nawet 9500 pojazdów, a jej rejs otwiera nowy rozdział w światowej logistyce samochodowej. SAIC dysponuje flotą 35 statków transportowych, z czego 15 to jednostki oceaniczne – żadna inna firma motoryzacyjna nie może pochwalić się podobnym zapleczem.

Według chińskiej administracji celnej, w 2024 roku Państwo Środka utrzymało pozycję globalnego lidera w eksporcie aut, osiągając wynik przekraczający 6,4 miliona pojazdów. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku Chiny wysłały za granicę ponad 1,93 miliona aut, co oznacza 6-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Źródło: Money.pl