Konsumenci w Olsztynie zostali bez swojego rzecznika

2025-04-13 16:00:00(ost. akt: 2025-04-11 14:54:00)
Miejskie Biuro Rzecznika Praw Konsumenta jest nieczynne obecnie

Miejskie Biuro Rzecznika Praw Konsumenta jest nieczynne obecnie

Autor zdjęcia: Grzegorz Szydłowski

Władze Olsztyna zamknęły do odwołania Biuro Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów.
Ze swojej strony ratusz informował w oficjalnym komunikacie, że Biuro Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów ma coraz więcej konsultacji.

– Po nich konsumenci, z czego się bardzo cieszę, potrafią samodzielnie poprowadzić swoją sprawę – mówiła Jadwiga Urbańska, miejski rzecznik praw konsumentów w Olsztynie. – Były takie sprawy, znalazły one swój finał w organach ścigania. Mam tu na myśli sprzedaż na tzw. zaproszenia na prezentacjach. Rzecznik poszukuje drogi, korzystając z przepisów prawa. Wskazuje przedsiębiorcy, gdzie doszło do naruszenia, gdzie jest stosowana nieuczciwa praktyka rynkowa.

Były lata, kiedy Biuro Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów było zaangażowane w ponad 2 tys. spraw. To przede wszystkim porady prawne oraz informacje, które najczęściej dotyczyły informacji o prawach konsumenta i możliwościach ich realizacji, porad prawnych w zakresie rozwiązywania zgłoszonego problemu, w szczególności w zakresie sprzedaży konsumenckiej oraz procedur postępowania przy ich egzekwowaniu. W wielu przypadkach interwencje miejskiego rzecznika praw konsumentów kończyły się zwrotem pieniędzy za towary sprzedane niezgodne z umową, ich wymianą czy umorzeniem kar pieniężnych. Do miejskiego rzeczniczka praw konsumentów można było zgłaszać się w Urzędzie Miasta przy pl. Jana Pawła II 1.

Teraz okazuje się, że Biuro Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów zostało zamknięte do odwołania. Można dowiedzieć się o tym z informacji zamieszczonej na drzwiach w ratuszu, gdzie miało swoją siedzibę. Jednocześnie podaje się w niej, że najbliższy punkt rzecznika konsumentów znajduje się w starostwie powiatowym przy placu Bema w Olsztynie.

– To jest wprowadzanie mieszkańców, którzy chcą rozwiązać swoje problemy, w błąd. Nasz rzecznik konsumentów zajmuje się wyłącznie sprawami z terenu powiatu – mówi Wojciech Szalkiewicz, rzecznik olsztyńskiego starostwa.

Co jest powodem takiej decyzji? Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że to skutek przejścia na emeryturę dotychczasowego rzecznika.

– Aktualnie prowadzimy nabór na stanowisko miejskiego rzecznika praw konsumentów. Biuro zacznie funkcjonować niezwłocznie po zatrudnieniu nowej osoby – zapowiada Karol Grosz z ratuszowego biura prasowego.

gs